لزوم انتشار مقررات دانشجویی در پایگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه‌ها معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم از الزام دانشگاه‌ها به انتشار مقررات دانشجویی در پایگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه‌ها طبق قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات خبر داد. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر مرتضی فرخی در […]

لزوم انتشار مقررات دانشجویی در پایگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه‌ها

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم از الزام دانشگاه‌ها به انتشار مقررات دانشجویی در پایگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه‌ها طبق قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر مرتضی فرخی در اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها، به بیان مسائل حقوقی قبل و بعد از بازگشایی دانشگاه‌ها پرداخت.
وی گفت: یکی از قوانین که با آن درگیر هستیم، قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت است.
معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم افزود: در خصوص مرخصی و میهمانی دانشجویان متأهل و آموزش مجازی مادران باردار، دانشگاهها می بایست تمهیداتی را در نظر بگیرند.
وی در مورد بحث واکسیناسیون دانشجویان که یکی از مباحث کلیدی در بازگشایی دانشگاه‌ها است، گفت: با توجه به مصوبات ستاد کرونا و رسیدن به حد نصاب مورد نظر در دوزهای اول و دوم، الزام به تزریق واکسن برای حضور در دانشگاهها و کلاس درس منتفی است.
فرخی ادامه داد: دانشگاه‌هایی که می‌خواهند دانشجویانشان از خوابگاه‌ها یا فضای جمعی دانشگاه‌ها استفاده کنند، می‌تواند الزامی را برای تزریق دوز یادآور ایجاد کنند. البته این الزامات از جنس حقوقی نباشند.
وی گفت: دانشگاه می‌تواند پروتکل‌هایی برای تزریق دوز یادآور ارائه کنند.
معاون وزیر علوم در مورد قراردادهای دانشگاه‌ها گفت: با توجه به تجربه کرونا، دانشگاه‌ها باید قراردادها را با شرایط سیال و قابل تطبیق به شرایط پیش بینی نشده مثل پاندمی کرونا تنظیم کنند تا وقتی شرایط تغییر کرد، بتوانند قرارداد را فسخ کنند.
معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم با اشاره به پیش‌بینی افزایش تقلب‌های علمی و پژوهشی بعد از تعطیلی‌های کرونا، ادامه داد: باتوجه به برگزاری آزمون‌های غیر حضوری پیش بینی می‌شود، شاهد افزایش تقلب‌های علمی و پژوهشی باشیم.
وی افزود: در این زمینه باید از ظرفیت کمیته‌های اخلاق در پژوهش و کمیته‌های انضباطی دانشجویی و هیئت‌های تخلفات انتظامی طبق قانون پیشگیری و مقابله با تخلف استفاده شود. زیرا این موضوع یک مطالبه عمومی در بین اکثریت اساتید و نخبگان دانشگاهی است.
فرخی با بیان اهمیت افزایش سعه صدر با هدف حفظ سرمایه انسانی اظهار داشت: برخی اساتید دانشگاه در دوران کرونا به خارج از کشور رفتند، می‌توان بر اساس آئین‌نامه خیلی سریع و قاطع برای آنها احکامی صادر کنیم، ولی با توجه به اینکه دو سال شرایط غیر طبیعی بوده است، انتظار وزارت اینست که رؤسای دانشگاه از خود سعه صدر نشان دهند و دلایل آنها برای عدم حضور در محل مأموریت را بپذیرند. هرچند این به معنای آنارشی و بی نظمی نیست. اگر کسی قصد برگشت دارد، چون از سرمایه‌های علمی محسوب می‌شوند و هزینه‌های زیادی صرف آنها شده، توصیه ما این است که سعه صدر داشته باشیم.
معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم با بیان اینکه دو سال تعطیلی دانشگاه‌ها، انباشتی از مطالبات دانشجویی را به همراه داشته است، گفت: نیاز است رؤسای دانشگاه‌ها فضایی به منظور سوپاپ اطمینان و اینکه این بار منفی در فضای دانشگاهی تخلیه شود، ایجاد کنند.

وی ادامه داد: رؤسای دانشگاه‌ها در مواجهه با دانشجویان سعه صدر داشته باشند و از ورود دستگاه‌های قضائی جلوگیری شود، و از ارجاع پرونده دانشجویان به هیئت تخلفات جز در موارد استثنایی جلوگیری تا از پیک ترم اول عبور و از تجمیع پرونده‌ها جلوگیری کنیم.
معاون وزیر علوم در این اجلاس به استفاده از ظرفیت حقوقی و تقویت دفاتر حقوقی دانشگاه‌ها تاکید کرد و گفت: در بعضی دانشگاه‌ها، بعنوان مثال در یکی از دانشگاههای تهران یک کارشناس حقوقی وجود ندارد. باید از ظرفیت اساتید حقوق، استفاده و مدیریت‌های حقوقی تقویت شود.
وی افزود: همچنین درباره تبدیل وضعیت کارکنان ایثارگر به دانشگاهها تاکید می‌کنیم که قانون تبدیل وضعیت ایثارگران را عملیاتی نمایند.
دبیر هیات عالی تجدید نظر وزارت علوم با اشاره به تشکیل هیأت عالی تجدیدنظر موضوع تبصره ماده واحده مصوب جلسه ۶۳۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: در اجرای مصوبه جلسه ۶۳۰ مورخ ۱۲/۶/۱۳۸۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص خروج تصمیمات و آراء صادره از هیأت‌ها و کمیته‌های تخصصی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سایر مراکز آموزشی و پژوهشی در خصوص امور و شئون علمی، آموزشی و پژوهشی از شمول صلاحیت دیوان عدالت اداری و سایر مراجع قضائی و به منظور تجدیدنظر نسبت به آرا و تصمیمات نهایی هیأت های امنا، ممیزه، انتظامی اساتید، انضباطی دانشجویان و همچنین آرا و تصمیمات در خصوص بازنشستگی، ارتقا، آزمون ها، ارزیابی و پذیرش علمی، بورس دانشجویان و فرصت های مطالعاتی و نظایر آن که صرفاً در رابطه با امور و شئون تخصصی علمی، آموزشی و پژوهشی صادر گردیده هیات عالی تجدید نظر در وزارت علوم تشکیل و احکام اعضای آن از سوی مقام عالی وزارت صادر شده است.