آلودگی هوای اصفهان و مصوباتی که بر زمین ماند مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: در ۲۹ دی ماه ۱۴۰۱ در روز هوای پاک کارگروه کاهش آلودگی هوای اصفهان با حضور رئیس محیط زیست کشور برگزار شد و مصوباتی برای استان مصوب شد، در حالی که ۱۰ ماه از آن مصوبات می‌گذرد، هنوز اجرایی نشده […]

آلودگی هوای اصفهان و مصوباتی که بر زمین ماند

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: در ۲۹ دی ماه ۱۴۰۱ در روز هوای پاک کارگروه کاهش آلودگی هوای اصفهان با حضور رئیس محیط زیست کشور برگزار شد و مصوباتی برای استان مصوب شد، در حالی که ۱۰ ماه از آن مصوبات می‌گذرد، هنوز اجرایی نشده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، منصور شیشه‌فروش، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان اظهار داشت: در ۲۹ دی ماه ۱۴۰۱ در روز هوای پاک کارگروه کاهش آلودگی هوای اصفهان با حضور رئیس محیط زیست کشور برگزار شد و مصوباتی برای استان مصوب شد، در حالی که ۱۰ ماه از آن مصوبات می‌گذرد، هنوز اجرایی نشده است.

وی با تأکید بر اینکه درخواست کردیم محیط زیست کشور این مصوبات را به جد پیگیری و حمایت کند، افزود: قرار بود برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی شهر اصفهان اقداماتی انجام شود و ۵ هزار تاکسی تولید داخل در اولویت قرار گیرد که اجرایی نشد.

شیشه‌فروش گفت: وزارت صمت مقرر شد زمینه لازم برای تولید و تحویل هزار دستگاه اتوبوس درون شهری پایه گازسوز و برقی از محل تولید داخل و یا واردات برای شهر اصفهان و شهرستان‌ها فراهم کند و درخواست داریم این کار تسریع شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ادامه داد: کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا تأکید می‌کند هر شهرستان واقع در شعاع ۵۰ کیلومتری اصفهان به دلیل شرایط آلودگی هوا، سهمیه‌هایی برای بهبود ناوگان تاکسیرانی، اتوبوسرانی و موتورسیکلت برقی اختصاص دهند.

وی اضافه کرد: در آن جلسه مقرر شد وزارت صمت با همکاری سازمان برنامه و بودجه و وزارت نفت نسبت به جمع‌آوری ۵۰ هزار دستگاه موتورسیکلت فرسوده و جایگزینی آن با موتورسیکلت برقی اقدام کنند.

شیشه‌فروش با بیان اینکه مقرر شد از صندوق توسعه ملی اعتباراتی را برای تسریع در خط ۲ قطار شهری اصفهان اختصاص دهند، گفت: همچنین تاکید شد به وزارت نفت و نیرو که تامین گاز برای نیروگاه‌های مجاور اصفهان را داشته باشند و نیروگاه شهید محمد منتظری هم تبدیل به نیروگاه سیکل ترکیبی شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تصریح کرد: در سال گذشته مصوب شد سازمان محیط زیست کشور برای توسعه ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در شهر اصفهان و شهرستان‌های دیگر،  اعتبارات ویژه‌ای را به استان اختصاص دهد در حال حاضر استان به ۱۵ ایستگاه دیگر هواشناسی نیاز دارد.

وی با بیان اینکه توسعه نیروگاه‌های خورشیدی تا ظرفیت ۵ هزار مگاوات در برنامه تا سال ۱۴۰۴ مورد تاکید قرار گرفت، عنوان کرد: مقرر شد از محل صندوق توسعه کشور و صندوق ملی محیط زیست برای نصب تجهیزات کاهش آلودگی صنایع به استان کمک شود.

شیشه‌فروش با تأکید بر اینکه واحدهای تولید آجر در اطراف اصفهان تا شعاع ۵۰ کیلومتری باید هر چه زودتر تعیین تکلیف شوند، ادامه داد: وزارت نفت باید گازوئیل یورو ۵ را در تمام جایگاه‌های استان توزیع کند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با تأکید بر اینکه سازمان محیط زیست کشور و وزارت نیرو مکلف شدند حقابه تالاب گاوخونی را تامین کنند، افزود: محیط زیست کشور و کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا در راستای اجرای مفاد قانون هوای پاک در استان باید تسهیلات ویژه‌ای در نظر بگیرند.

شایان ذکر است، اصفهان از ابتدای فروردین تا ۳۰ آبان ۱۴۰۲، ۱۲ روز هوای پاک، ۱۵۴ روز هوای قابل قبول (سالم)، ۶۷ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و ۱۳ روز هوای ناسالم برای عموم شهروندان (وضعیت قرمز) را تجربه کرد.