شهید سید محمد حسین‌زاده حجازی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب درباره نقش و ضرورت بسیج گفت: رهبر انقلاب فرمودند «تا وقتی این کشور به امنیت نیاز دارد یعنی همیشه به نیروی بسیج و انگیزه‌های بسیجی، به سازمان‌دهی بسیجی و به عشق و ایمان بسیجی احتیاج هست.» مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در […]

شهید سید محمد حسین‌زاده حجازی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب درباره نقش و ضرورت بسیج گفت: رهبر انقلاب فرمودند «تا وقتی این کشور به امنیت نیاز دارد یعنی همیشه به نیروی بسیج و انگیزه‌های بسیجی، به سازمان‌دهی بسیجی و به عشق و ایمان بسیجی احتیاج هست.»

مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در سالروز شهادت سردار سید محمد حسین‌زاده حجازی اقدام به انتشار صوتی از ایشان کرده است.

در این صوت مربوط به بیست و ششم شهریورماه سال ۱۳۷۸ است، سردار حجازی به نقش بسیج اشاره کرده و از دیدگاه بنیان‌گذار انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب آیت‌الله خامنه‌ای درباره ضرورت حضور بسیج سخنرانی کرده است.

در این صوت می‌شنویم:

و اما مقام معظم رهبری نیز یک‌جمله‌ای را از ایشان هم بخوانم. ایشان در فرمایشات اخیرشان در مشهد مقدس فرمودند: «انکار بسیج انکار بزرگ‌ترین ضرورت و مصلحت برای کشور است، ما در میدان جنگ هم اگر بسیج را نداشتیم کُمیتمان لنگ بود». این عبارت را حضرت امام هم به تعبیر دیگری فرمودند که «اگر سپاه نبود کشور نبود» ولی این عبارت از مقام معظم رهبری گویی از دل برمی‌خیزد و مثل کسی است که کاملاً مسئله‌ای را با تمام وجود وجدان کرده و دریافته «در دوران بعد از پایان جنگ هم اگر بسیج نمی‌بود و اگر امروز هم نباشد کُمیت این انقلاب و این نظام و همه حرکت‌های سازنده این کشور لنگ است. انکار بسیج و بی‌احترامی به آن یا نابخردانه است یا خائنانه. تا وقتی این کشور به امنیت نیاز دارد یعنی همیشه به نیروی بسیج و انگیزه‌های بسیجی، به سازمان‌دهی بسیجی و به عشق و ایمان بسیجی احتیاج هست.»

در مورد شهید سید محمد حسین‌زاده حجازی

سردار شهید سید محمد حسین‌زاده حجازی در سال ۱۳۳۵ در اصفهان به دنیا آمد و تحصیلات خود تا دریافت مدرک دیپلم متوسطه را در این شهر سپری نمود. شهید حجازی با پیروزی انقلاب اسلامی عضو سپاه پاسداران شد و تحصیلات دانشگاهی خود را نیز ادامه داد. او دانش‌آموخته دوره دکترای دانشگاه عالی دفاع ملی در رشته مدیریت استراتژیک و عضو هیئت‌علمی دانشگاه امام حسین (ع) بود.

شهید حجازی در سال‌های ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۶ به عنوان فرمانده نیروی مقاومت بسیج فعالیت می‌کرد و در سال ۱۳۸۶ طی از جانب سوی مقام معظم رهبری، فرمانده کل قوا، به سِمت رئیس ستاد مشترک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منصوب شد و تا سال ۱۳۸۷ در این سمت فعالیت کرد.

شهید حجازی در سال‌های اولیه انقلاب با آغاز غائله کردستان و آذربایجان غربی در این مناطق حضور یافت و پس از مهار ناآرامی‌های کردستان، با آغاز جنگ ایران و عراق به جبهه‌های جنوب منتقل عازم شد. وی در طول سال‌های جنگ ایران و عراق، به سازمان‌دهی و اعزام نیروهای مردمی اشتغال داشت و دوره‌ای مسئول اعزام نیرو به جبهه‌های جنوب بود. شهید حجازی مدتی نیز مسئولیت ستاد سپاه منطقه دوم کشور را بر عهده داشت، سپس تا پایان جنگ به عنوان جانشین فرمانده سپاه منطقه چهارم، جانشین فرمانده قرارگاه سلمان در جبهه‌های میانی و غرب، جانشین فرمانده قرارگاه قدس سپاه در مقاطع مختلف انجام‌وظیفه نمود.

همچنین شهید حجازی پس از پایان جنگ در سمت‌هایی چون معاون هماهنگ‌کننده و معاون نیروی انسانی نیروی مقاومت بسیج فعالیت کرد. وی برای مدتی نیز مسئولیت سپاه پاسداران را در کشور لبنان بر عهده داشت. ایشان در فاصله سال‌های ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۶ فرماندهی نیروی مقاومت بسیج را بر عهده داشت. شهید حجازی از ۱۳۸۶ تا ۱۳۸۷ رئیس ستاد مشترک سپاه پاسداران و از ۱۳۸۷ تا ۱۳۸۸ جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران بود. وی در تیرماه ۱۳۸۷ به‌عنوان جانشین قرارگاه ثارالله معرفی شد. شهید حجازی در فاصله سال‌های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۳ معاون آماد، پشتیبانی و تحقیقات صنعتی ستاد کل نیروهای مسلح بود. وی از دی‌ماه ۱۳۹۸ با حکم سردار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران، به‌عنوان جانشین فرمانده نیروی قدس منصوب شد که تا ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ این سمت را بر عهده داشت.

سرانجام شهید سید محمد حسین‌زاده حجازی در ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ در سن ۶۵ سالگی بر اثر عوارض شیمیایی از جنگ به یاران شهید خود پیوست.