میزان فرسایش خاک استان پنج برابر میانگین کشوریست مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان به مناسبت روز جهانی خاک گفت: بیشترین چالش خاک در استان فرسایش ۵ تا ۲۰ تُن در هکتار است. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از کردستان؛ اقبال حمیدی بیان کرد: فرسایش خاک در استان حدود پنج برابر میانگین کشوریست و […]

میزان فرسایش خاک استان پنج برابر میانگین کشوریست

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان به مناسبت روز جهانی خاک گفت: بیشترین چالش خاک در استان فرسایش ۵ تا ۲۰ تُن در هکتار است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از کردستان؛ اقبال حمیدی بیان کرد: فرسایش خاک در استان حدود پنج برابر میانگین کشوریست و این در حالیست که برای تشکیل هر یک سانتی متر خاک حدود ۱۰۰ تا ۱۰۰۰۰ سال طول می کشد.

وی واژگونی تانکرهای حامل مواد نفتی و شیمیایی در محورهای مواصلاتی استان را یکی دیگر از چالش های آلودگی خاک و منابع آبی استان معرفی کرد.

وی افزود: از سال ۱۳۸۷ تا کنون ۲۹۱ واژگونی تانکر حامل مواد نفتی در استان رخ داده است که بیشترین آمار در کشور است.

وی عدم زیر ساخت مناسب جاده های استان، غیر استاندارد بودن جاده ها و عدم کنترل راننده ها بر جاده ها موجب شده که سالانه بخش زیادی از خاک و منابع آبی استان آلوده می شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان در ادامه به بحث آتش سوزی جنگلها و مراتع اشاره کرد و خاطرنشان کرد: در سه سال گذشته ۵۷ فقره آتش سوزی با وسعت یک هزار و ۴۰۰ هکتار در مناطق تحت مدیریت استان کردستان رخ داده است.

حمیدی تصریح کرد: آتش سوزی موجبات فرسایش خاک، از بین رفتن تنوع زیستی و جانوران و تخریب زیستگاه های طبیعی را به دنبال خواهد داشت.

وی درپایان تغییر الگوی کشت پایدار، طرح های بلند مدت آبخیزداری و طرح های جلوگیری از فرسایش خاک، مهار به موقع آتش سوزی و جلوگیری از رخ دادن آتش، ایجاد زیر ساخت های مناسب جاده ای از عواملیست که می توان برای حفاظت از خاک استان اقدام کرد.

گفتنیست پنج دسامبر مصادف با ۱۴ آذر روز جهانی خاک است که امسال با شعار ” خاک و آب، منشا زندگی” نام گذاری شده است و به همین مناسبت همایشی با مشارکت سازمان جهاد کشاورزی، دانشگاه کردستان و انجمن ها و فعالین این حوزه در دانشگاه کردستان روز یکشنبه ۱۲ آذر برگزار می شود.