یک پایگاه آمریکایی به نقل از یک مقام اروپایی گزارش داد کشورهای اتحادیه اروپا همه تسلیحاتی را که می‌توانستند بدون به خطر انداختن دفاع خود در اختیار اوکراین قرار دهند، ارائه کرده‌اند. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران ، «پولیتیکو» به نقل از یک مقام اروپایی گزارش داد کشورهای اتحادیه اروپا تمام تسلیحاتی را […]

یک پایگاه آمریکایی به نقل از یک مقام اروپایی گزارش داد کشورهای اتحادیه اروپا همه تسلیحاتی را که می‌توانستند بدون به خطر انداختن دفاع خود در اختیار اوکراین قرار دهند، ارائه کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران ، «پولیتیکو» به نقل از یک مقام اروپایی گزارش داد کشورهای اتحادیه اروپا تمام تسلیحاتی را که می‌توانستند بدون به خطر انداختن دفاع خود در اختیار اوکراین قرار دهند، ارائه کرده‌اند. طبق این گزارش، کی‌یف با کاهش عرضه تسلیحات و تزریق نقدی با ظاهر شدن شکاف‌ها در حمایت غرب از اوکراین مواجه است. 

به گزارش روز دوشنبه این رسانه آمریکایی به نقل از منبع مذکور، «ما نمی‌توانیم به ارسال از ذخایر خود ادامه دهیم، ممکن است هنوز هم حمایت سیاسی قوی وجود داشته باشد، اما هر چیزی را که امنیت خودمان را به خطر نمی‌اندازد، داده‌ایم».

پولیتیکو در گزارش جداگانه‌ای در روز سه‌شنبه نوشت اقدام هفته گذشته کنگره در عدم تخصیص بودجه کمک به اوکراین در بودجه موقت دولت آمریکا، پیروزی «رابرت فیکو» نخست‌وزیر پیشین اسلواکی در انتخابات پارلمانی این کشور که در مبارزات انتخاباتی متعهد شد کمک به اوکراین را متوقف کند و مناقشه دیپلماتیک کی‌یف با لهستان همگی پیامی دلسردکننده مخابره می‌کند. 

یک منبع دیپلماتیک به پولیتیکو گفت دعوای مورد انتظار بر سر بودجه مشترک اتحادیه اروپا به این معنی است که کسی جرات ندارد چیزی را پیش‌بینی کند. دیپلمات دیگر گفت مشکل واضح دیگر در اروپا که کسی تمایل به صحبت درباره آن ندارد این نگرانی است که واشنگتن ممکن است اوکراین را رها کند.

پولیتیکو همچنین در گزارشی دیگر خبر داده دولت آمریکا بیشتر از آنچه که به طور علنی اذعان می‌کند، نگران سطح فساد در اوکراین است. بر اساس سند وزارت خارجه آمریکا که بخشی از آن منتشر نشده، سیاستگذاران آمریکایی بیم دارند که در صورت حل نشدن این مشکل، کشورهای غربی از حمایت خود از کی‌یف دست بکشند.

به گفته منابع این رسانه آمریکایی، دولت جو بایدن به اوکراین فشار می‌آورد تلاش‌های ضد اختلاس موجود را تشدید کند اما این کار را بی‌سروصدا انجام می‌دهد تا به جمهوری‌خواهانی که خواستار خودداری از کمک به اوکراین به دلیل نگرانی‌های مرتبط با فساد هستند، خوراک سیاسی ندهد.

دولت زلنسکی با طرح این ادعا که حمله روس‌ها علیه کشورش به‌مثابه اقدام علیه کل اروپاست، تاکنون صدها میلیارد دلار کمک نظامی از کشورهای غربی جلب کرده است. کمک‌های آمریکا به اوکراین به‌ تنهایی از رقم صد میلیارد دلار فراتر رفته و برخی از پیشرفته‌ترین تجهیزات ناتو راهی میادین نبرد با روسیه شده‌اند؛ تانک‌های لئوپارد و سامانه‌های ضدهوایی پاتریوت از این جمله‌اند.

با وجود ارسال تجهیزات گسترده از سوی کشورهای غربی برای اوکراین، بسیاری از کارشناسان احتمال پیروزی این کشور در نبرد با روس‌ها را ناچیز ارزیابی می‌کنند.