رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: میزان خسارت ناشی از سرمازدگی در سال زراعی جاری به باغات و مزارع استان ۹ هزار و ۴۱۳ میلیارد و ۸۴۰ میلیون ریال است. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از کردستان، پیمان اسکندری، اظهار داشت: از اسفند سال ۱۴۰۰ تا اواخر فروردین ماه سال جاری میزان خسارت […]

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: میزان خسارت ناشی از سرمازدگی در سال زراعی جاری به باغات و مزارع استان ۹ هزار و ۴۱۳ میلیارد و ۸۴۰ میلیون ریال است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از کردستان، پیمان اسکندری، اظهار داشت: از اسفند سال ۱۴۰۰ تا اواخر فروردین ماه سال جاری میزان خسارت ناشی از سرمازدگی به اراضی زراعی دیم استان ۲ هزار و ۳۳۲ میلیارد ریال است.

وی میزان سطح اراضی دیم خسارت دیده استان را ۱۶۲ هزار هکتار خواند و اضافه کرد: از این میزان سطح ۹۷ هزار و ۲۹۸ هکتار آن زیرپوشش بیمه محصولات کشاورزی است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به اینکه ۲۳ هزار و ۶۶۷ هکتار از باغات استان هم دچار سرمازدگی شدند، افزود: خسارت وارد شده  به محصولاتی باغی بیشتر شامل زردآلود، بادام، گردو، آلو، انگور، گیلاس، آلبالو، انار، انجیر، هلو و شلیل است.

اسکندری یادآور شد: بر اساس برآوردهای انجام شده میزان خسارت وارد شده به محصولات باغی در استان هفت هزار و ۸۱ میلیارد و ۶۴۰ میلیون ریال است.

کردستان یک میلیون و ۱۷۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد که از این میزان سالانه ۷۷۳ هزار هکتار آن به زیرکشت محصولات زراعی می رود و ۳۵۰ هزار هکتار آن هم آیش بوده و ۵۲ هزار هکتار را هم باغات تشکیل داده است؛ از ۷۷۳ هزار هکتار اراضی زیرکشت محصولات  کشاورزی کردستان ۶۷۸ هزار هکتار آن دیم و ۹۵ هزار هکتار آن هم آبی است.

جمعیت بهره‌بردار کشاورزی استان کردستان ۱۱۵ هزار نفر است که سالانه حدود سه میلیون تُن محصولات کشاورزی تولید می کنند که بیش از ۴۰۰ هزار تُن از این میزان مربوط به محصولات باغی و باقی مربوط به بخش زراعت است.

عمده محصول زراعی استان کردستان گندم و عمده محصول تولیدی باغی نیز توت فرنگی با حدود ۶۰ هزار تن در سال است.

کویستان عبدالحکیمی/ کردستان