ظرفیت تولید ۲۷ میلیون تن خوراک دام در کشور معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: ایران ظرفیت تولید ۲۴ تا ۲۷ میلیون تن خوراک دام را دارد. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت /وزارت جهاد کشاورزی حسین دماوندی‌نژاد معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در حاشیه بازدید از […]

ظرفیت تولید ۲۷ میلیون تن خوراک دام در کشور

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: ایران ظرفیت تولید ۲۴ تا ۲۷ میلیون تن خوراک دام را دارد.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت /وزارت جهاد کشاورزی حسین دماوندی‌نژاد معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در حاشیه بازدید از بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی دام و طیور در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی مبنی بر جایگزینی خوراک دام داخلی و کیفیت این خوراک نسبت به نمونه وارداتی اظهار کرد: ایران ظرفیت تولید ۲۴ تا ۲۷ میلیون تن خوراک دام را دارد و به طور قطع این ظرفیت به امکان صادراتی کشور ما می‌افزاید.
وی افزود: براساس توافقاتی که با مقامات اوکراین و روسیه انجام شده به دنبال آن هستیم که نهاده‌های دامی این کشورها را از مسیر ایران به دیگر کشورها صادر شود.
دماوندی‌نژاد در رابطه با ذخایر مرغ در کشور عنوان کرد: اکنون ذخایر گوشت مرغ در کشور مطلوب است و هیچ کمبودی در این زمینه وجود ندارد.
معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: اکنون دستور توزیع گوشت مرغ منجمد به استان‌ها ابلاغ شده تا برای کنترل قیمت‌ها از محل ذخایر به بازار، تزریق شود.
وی درخصوص علل کاهش مصرف گوشت مرغ در کشور گفت: بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تقاضا برای مصرف گوشت مرغ بین ۳۰ تا ۵۰ درصد افت داشته است، البته برآورد ما حدود ۳۰ درصد است.
دماوندی‌نژاد افزود: طبق آمارها ماه گذشته میزان جوجه‌‌ریزی ۹۰ میلیون قطعه بوده که پیش‌بینی می‌شود این میزان، نیاز کشور را به طور کامل تامین کند.
معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: برای حمایت از تولیدکنندگان صنعت دام و طیور، قرار است در هفته پایانی شهریورماه جلسه‌ای با حضور معاون اول رییس جمهوری درباره پیشنهاد و تصمیم‌گیری اصلاح قیمت محصولات پروتئینی برگزار شود.
وی اضافه کرد: برای جبران کاهش مصرف مرغ به دنبال توزیع کالابرگ هستیم تا به طور مجدد مصرف مرغ در کشور به شکل قبل بازگردد.
معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: اصلاح ساختاری در حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی فرصت مهمی برای ظرفیت‌های صادراتی خوراک دام است به‌طوری‌که با اصلاح قیمت‌ها امکان خروج نهاده از کشور متوقف شده و برعکس امکان سرازیر شدن نهاده‌ها از خارج به داخل بیشتر شده است.
دماوندی‌نژاد خاطرنشان کرد: به دنبال این هستیم که به بازارهای هدف اوراسیا، آفریقا و اروپا دسترسی پیدا کنیم و بازارهای این مناطق را به دست بگیریم.
وی با بیان اینکه مجوز صادرات عاملی برای افزایش قیمت‌ مرغ نیست، گفت: سیاست‌های صادرات و واردات برای تامین نیاز داخلی و حمایت از تولیدکنندگان است و صادرات مشکلی در این زمینه ایجاد نکرده است.

قرنطینه ۵ هزار رأس دام زنده برای صادرات
معاون وزیر جهاد کشاورزی از آغاز صادرات دام زنده خبر داد و افزود: شیوه‌نامه صادرات دام زنده تدوین شده و بخشی از دام اکنون در قرنطینه و آماده صادرات است به طوری که اولین محموله آن با ۵ هزار رأس در قرنطینه قرار دارد.
وی ادامه داد: برای کنترل صادرات سقفی برای صادرات دام زنده تعیین شده است تا این مهم منجر به صادرات بی رویه و نامتعادل شدن بازار داخلی نشود.
دماوندی‌نژاد از انجام دامپینگ توسط ترکیه در بازار عراق خبر داد و گفت: این اقدام تا حدودی صادرات ما به عراق را کنترل کرده بود؛ اما اکنون شرایط مهیا و درباره مسئله دامپینگ ترکیه مذاکراتی در حال انجام است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه ترکیه به هاب صادرات گندم تبدیل شده است، ابراز امیدواری کرد: ما هم بتوانیم خوراک دام این کشورها را از ایران به کشورهای دیگر صادر کنیم که توافقات اولیه آن توسط مسئولین و مقامات دو کشور انجام شده است.
وی درباره ایجاد زنجیره‌سازی واحدهای تولیدکننده طیور کوچک اضافه کرد: برای اقتصادی شدن واحدهای کوچک تولید طیور، باید خود به زنجیره‌ها وصل شوند که ما نیز به زنجیره‌ها ابلاغ کرده‌ایم که شرایط جذب این واحدها را فراهم کنند تا تولید آنها تحت یک برند به بازار عرضه شود که  این اتفاق اکنون در حال انجام است که به اقتصادی شدن این واحدها کمک می‌کند.
دماوندی نژاد با اشاره به اینکه ترکیه در بازار مرغ دامپینگ کرده است، گفت: کشور ما با عبور از این شرایط می‌تواند تولیدات زنجیره‌های تولید را به بازارهای صادراتی عرضه کند.
معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: تولیدات بخش‌های زنجیره‌ای طیور اقتصادی هستند و قابلیت صادرات با قیمت تمام شده با سایر کشورها را دارند.
حضور بیش از ۱۶ شرکت خارجی در نمایشگاه
وی درباره حضور شرکت‌های خارجی در نمایشگاه بین‌المللی دام، طیور و آبزیان گفت: علاوه بر تولیدکنندگان ایرانی ۱۶ شرکت خارجی و بازدیدکنندگان مختلفی از دیگر کشورها در این نمایشگاه حضور دارند که شرایط خوبی برای آزادسازی محصولات پروتئینی پس از طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها به شمار می‌رود.