گوشت قرمز متهم ردیف‌اول گرانی گوشت سفید همایون دارابی، مدیرعامل سابق اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور می‌گوید: زمانی که پروسه تولید با مشکلی مواجه نشده باشد و نهاده‌های دامی به موقع تامین شود، باید علت نوسان مرغ را در بازار گوشت قرمز جست‌وجو کرد. اکنون باتوجه به قیمت‌ها مردم به جای گوشت قرمز به خرید […]

گوشت قرمز متهم ردیف‌اول گرانی گوشت سفید

همایون دارابی، مدیرعامل سابق اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور می‌گوید: زمانی که پروسه تولید با مشکلی مواجه نشده باشد و نهاده‌های دامی به موقع تامین شود، باید علت نوسان مرغ را در بازار گوشت قرمز جست‌وجو کرد. اکنون باتوجه به قیمت‌ها مردم به جای گوشت قرمز به خرید مرغ روی آورده‌اند. لذا تقاضا از بازار گوشت قرمز به سمت گوشت سفید هدایت شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، قیمت مرغ در آخرین روزهای تیر ماه ۱۴۰۲ صعودی شد و به رکورد جدیدی دست پیدا کرد. این‌ درحالیست که ستاد تنظیم بازار قیمت هر کیلوگرم مرغ را ۷۳ هزار تومان تعیین کرد ولی بازار از این نرخ پیروی نمی‌کند. رصد بازار نشان می‌دهد اکنون نرخ هر کیلوگرم مرغ به بالاتر از ۱۰۰ هزار تومان رسیده است و هر کیلوگرم فیله در فروشگاه‌های زنجیره‌ای با قیمت ۲۰۰ هزار تومان عرضه می‌شود. همایون دارابی، مدیرعامل سابق اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور با اشاره به سه دلیل عمده برای افزایش قیمت مرغ، به خبرنگار ایراسین می‌گوید: نتایج تولید دو ماه گذشته و وضعیت بازار گوشت قرمز دوعامل تاثیرگذار بر بازار مرغ محسوب می‌شود. اگر از تعداد جوجه‌ریزی کاسته نشده و تقاضا از بازار گوشت به هردلیلی به سمت بازار مرغ هدایت نشده باشد؛ باید به سراغ عامل سوم یعنی نحوه مدیریت بازار مرغ رفت تا علت افزایش قیمت‌ها مشخص شود.

گوشت قرمز متهم ردیف‌اول گرانی گوشت سفید

جوجه ریزی به میزان نیاز

آمار و ارقام نشان می‌دهد به طور میانگین هرساله دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن گوشت مرغ در کشور تولید می‌شود و به طور متوسط ۱۱۰ تا ۱۲۰ میلیون قطعه در هر ماه جوجه‌ریزی می‌شود. دارابی درباره تاثیر میزان جوجه‌ریزی بر قیمت مرغ توضیح می‌دهد: نتایج تولید دو ماه گذشته، وضعیت فعلی بازار مرغ را مشخص می‌کند؛ درواقع مرغ‌های ۴۵ تا ۵۰ روزه روانه کشتارگاه می‌شوند. میانگین جوجه‌ریزی کشور در ماه نیز حدود ۱۲۰ میلیون قطعه است. از این رو باید دید میزان جوجه‌ریزی در اردیبهشت و خردادماه با رقم میانگین برابری می‌کند یا خیر؟

براساس آمار اعلامی از سوی محمدرضا صدیق‌پور، دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان به نقل از ایران اقتصادی، در فروردین ماه ۱۰۷ میلیون و در اردیبهشت ۱۱۳ میلیون جوجه یک‌روزه تولید شد. این میزان در خرداد ماه به ۱۲۵ میلیون قطعه جوجه یک‌روزه افزایش یافت. همچنین برآوردها حاکی از آن است تا پایان ماه جاری ۱۳۰ میلیون قطعه و در مرداد ماه ۱۳۵ میلیون قطعه جوجه‌ریزی صورت خواهد گرفت. با این اوصاف میزان تولید جوجه یک‌روزه در کشور نسبت به میانگین کاهش چندانی نیافته است و حتی این تعداد در خردادماه با میانگین برابری می‌کند.

گوشت قرمز مقصر گرانی مرغ؟

مدیرعامل سابق اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه وضعیت بازار گوشت قرمز تاثیر مستقیم بر قیمت مرغ می‌گذارد، بیان می‌دارد: زمانی که پروسه تولید با مشکلی مواجه نشده باشد و نهاده‌های دامی به موقع تامین شود، باید علت نوسان مرغ را در بازار گوشت قرمز جست‌وجو کرد.

دارابی ادامه می‌دهد: اکنون قیمت هرکیلوگرم گوشت به حوالی ۵۰۰ هزار تومان رسیده است و شمار زیادی توان خرید آن را ندارند؛ به‌عبارتی مردم به جای اینکه یک میلیون تومان در ازای دو کیلوگرم گوشت قرمز بپردازند، به خرید مرغ روی می آورند. لذا زمانی که تقاضا از بازار گوشت قرمز به سمت بازار مرغ هدایت شود، نوسان قیمت‌ها امری طبیعی خواهد بود