جهش تولید باید اولویت اول مردم شود مدرس حوزه و دانشگاه با تأمل در شعار «جهش تولید، مشارکت مردم» گفت: جهش تولید باید در همه زمینه‌های تولیدی تعریف شود و همانند دوران دفاع مقدس که مردم حضور جدی داشتند و از کیان کشور دفاع کردند، جهش تولید نیز باید به اولویت اول مردم ایران تبدیل […]

مدرس حوزه و دانشگاه با تأمل در شعار «جهش تولید، مشارکت مردم» گفت: جهش تولید باید در همه زمینه‌های تولیدی تعریف شود و همانند دوران دفاع مقدس که مردم حضور جدی داشتند و از کیان کشور دفاع کردند، جهش تولید نیز باید به اولویت اول مردم ایران تبدیل شود.

حجت‌الاسلام سید مهدی مدنیان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران؛ با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب شعار امسال را جهش تولید با مشارکت مردم، نام‌گذاری کردند اظهار کرد: لازم است این شعار کلیدی در جامعه ایرانی، جامه عمل بپوشد و فراگیر شود و لازمه این فراگیری، شناخت و فهم کامل این شعار برای عموم مردم و مسئولان است.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه پنج کلمه به‌صورت تفکیکی و ترکیبی باید تحلیل و مقصود نهایی آن، پیش‌بینی و تعریف شود، تصریح کرد: جهش در لغت‌نامه به معنای پرش، جستن، جست‌وخیز آمده است و مفهوم آن رشد پر سرعت و طی‌کردن مراحلی بدون گذر گام‌به‌گام است.
وی ادامه داد: تولید در کشورهای درحال‌توسعه می‌تواند مقدمه اقدامات ضد تورمی باشد، در ایران و در سال‌های اخیر، تورم و رکود همراه هم شده و معیشت مردم را هدف قرار داده‌اند.

کارشناس حوزوی با بیان اینکه رهبر فرزانه انقلاب در سخنرانی نوروزی امسال فرمودند؛ امسال هم مسئله عمده کشور عبارت است از اقتصاد، نقطه‌ضعف اساسی کشور مسئله اقتصاد است خاطرنشان کرد: اقتصاد پویا و سالم، معیشت مردم را متحول و حق مسلم زیست با احترام و آرامش هر ایرانی را تضمین خواهد کرد.

وی جهش تولید را به معنای رشد پرسرعت، ریشه اصلی پویا و ضد تورمی اقتصاد برشمرد و تصریح کرد: این جهش، بدون دورنما و برنامه علمی و عملی حتماً غلط است؛ چرا که ممکن است فرود این گام بلند در باتلاق غلیظی باشد که نتیجه آن سردرگمی و آشفتگی آینده اقتصاد ایران باشد.

حجت‌الاسلام مدنیان با تأکید بر اینکه مسئولان باید از شعارزدگی در خصوص این شعار مهم پرهیز کنند اذعان کرد: از نخستین روز کاری سال اندیشکده‌ها و هیئت‌های اندیشه‌ورز باید در کمترین زمان ممکن و بادقت ویژه، جهش تولید را تعریف و حدود و ثغور آن را تبیین کنند.

وی ادامه داد: روشن است که جهش تولید باید در همه زمینه‌های تولیدی تعریف یابد، تولیداتی که در جامعه ایرانی شکل‌گرفته و زمینه رشد دارد باید در این جهش قرار گرفته و رشد و جهش آنها همه‌جانبه باشد.

استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: این جهش باید دستوری و به نفع مطامع دولتی نبوده و از بسترهای رشد آفرین دور نباشد و این جهش باید با مشارکت مردم انجام پذیرد.

وی با تأکید بر مشارکت مردم در امر تولید بیان کرد: مانند دوران دفاع مقدس که مردم حضور جدی داشتند و از کیان ایران دفاع جانانه کردند، جهش تولید نیز باید به اولویت اول مردم ایران تبدل شود، همه باید به قله بیندیشند و راه را گم نکنند.

مدنیان در ادامه به نقش مسئولان در این باره نیز تأکید کرد و گفت: مسئولان هم باید جهادی عمل کنند و خیانت مسئولان دراین‌خصوص بخشودنی نیست.

وی افزود: مدیران ارشد دولتی باید خود را در وسط میدان نبرد ببینند و گوش‌به‌فرمان فرمانده، روی بسیج نیروی مردمی حساب کنند.

این کارشناس حوزوی با تأکید بر اینکه زمینه باید برای اندیشه‌ورزی مردمی در کشف زمینه‌های مشارکت دولت و ملت فراهم شود تا امر امام جامعه زمین نماند خاطرنشان کرد: مشارکت البته با شراکت تفاوتی وثیق دارد و مفهوم مشارکت آن است که هر کسی هر چه دارد بیاورد و افراد از اشتراک‌گذاری داشته‌های خود خساست نورزند، کم و زیادش مهم نیست، اصل اراده ملی است که خود را در این مشارکت متجلی خواهد کرد.

وی تصریح کرد: این‌چنین است که اقتصاد کشور جانی دوباره خواهد گرفت و کاستی‌های دولت با حضور آحاد جامعه از بین خواهد رفت و اقتصاد کشور ایران شکوفا می‌شود و امید و ایمان، رنگی تازه به کشور خواهند بخشید.
خبرنگار: الهام خانی