تحلیل بنیادی سهام بانک دی/ مزایده‌های که بی‌نتیجه می‌ماند سهام بانک دی در معاملات بازار فرابورس ایران همواره با اقبال نوسان‌گیران همراه بوده است. با این حال سهام این بانک از ارزش بنیادی اندکی بهرمند بوده و زیان انباشته این بانک با پیش‌بینی زیان خالص سال ۱۴۰۱ از ۲۰ هزار میلیارد تومان نیز فراتر خواهد […]

تحلیل بنیادی سهام بانک دی/ مزایده‌های که بی‌نتیجه می‌ماند

سهام بانک دی در معاملات بازار فرابورس ایران همواره با اقبال نوسان‌گیران همراه بوده است. با این حال سهام این بانک از ارزش بنیادی اندکی بهرمند بوده و زیان انباشته این بانک با پیش‌بینی زیان خالص سال ۱۴۰۱ از ۲۰ هزار میلیارد تومان نیز فراتر خواهد رفت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، بانک دی با افزایش فشار‌های بانک مرکزی به بانک‌های تجاری کشور درخصوص تمرکز بر عملیات بانکداری و فروش اموال مازاد، از سال‌ گذشته با برگذاری مزایده‌های متعددی سعی بر فروش اموال مازاد خود دارد. با وجود تلاش‌های این بانک برای فروش اموال مازاد خود، بخش زیادی از مزایده‌ها بدون نتیجه باقی‌مانده است.

از طرفی تراز منفی عملیاتی بانک دی در سال‌های اخیر موجب شده تا هر ساله، بانک دی زیان خالص قابل توجهی بسازد و به زیان انباشته خود اضافه کند. همین مسئله، فروش اموال مازاد بانک دی را در کنار اصلاح تراز عملیاتی این بانک، به یک نیاز حیاتی برای تغییر شرایط وخیم بانک دی مبدل کرده است.

تراز عملیاتی منفی بانک دی، عامل زیان‌های انباشته
بانک دی در سال ۱۴۰۰ به طور متوسط ماهانه با تراز عملیاتی منفی ۳۲۶ میلیارد تومانی فعالیت کرده است. در سال ۱۴۰۰ بیشترین تراز عملیاتی به فروردین ماه با منفی ۱۳۴ میلیارد تومان تعلق گرفت و کمترین تراز عملیاتی نیز به مهرماه این سال با منفی ۵۰۸ میلیارد تومان به ثبت رسید.

سال ۱۴۰۱ تراز عملیاتی بانک دی به طور متوسط ماهانه منفی ۳۶۳ میلیارد تومان بود که نشان دهنده رشد ۱۱٫۴ درصدی به نسبت سال قبل از آن بود. در این سال کمترین تراز عملیاتی متعلق به شهریور ماه با منفی ۵۶۷ میلیارد تومان بود و بیشترین تراز نیز برای اسفند ماه با منفی ۱۶۵ میلیارد تومان به ثبت رسید. در سال جاری نیز بانک دی در فروردین ماه، تراز منفی ۱۳۹ میلیارد تومانی را به ثبت رسانده است.

تحلیل بنیادی سهام وپارس / بانکی که پشتش به نرخ تسعیر گرم است
صورت‌های مالی بانک دی نشان می‌دهد که این مجموعه با زیان انباشته ۱۷ هزار و ۳۱۸ میلیارد تومانی در سال قبل فعالیت می کرده که در ۹ ماهه ابتدایی ۱۴۰۱ ۳ هزار و ۸۳۶ میلیارد تومان زیان خالص ساخته است. صورت‌های مالی این بانک نشان می‌دهد که بخش اصلی زیان خالص ۹ ماهه این مجموعه به تراز عملیاتی منفی آن بر می‌گردد و هزینه‌های اداری و عمومی این مجموعه نیز حدودا یک ششم زیان خالص درآمد تسهیلاتش بوده است.

زیان‌دهی فصلی بانک دی نیز نشان می‌دهد، در صورتی که تراز عملیاتی این بانک اصلاح نشود و یا عدم موفقیت بانک دی در فروش اموال مازاد خود تداوم پیدا کند و نتواند از فروش این اموال سود شناسایی کند؛ زیان انباشته بانک دی به سرعت افزایش خواهد یافت