مدیرکل دفتر آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت از رشد ۷۰درصدی صادرات کشورمان به اوراسیا خبر داد. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، خرمالی مدیرکل دفتر آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت، با بیان اینکه دور اول نمایشگاه در تیرماه ۱۴۰۰ در تهران با حضور مقامات و شرکت‌های کشور‌های عضو […]

مدیرکل دفتر آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت از رشد ۷۰درصدی صادرات کشورمان به اوراسیا خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، خرمالی مدیرکل دفتر آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت، با بیان اینکه دور اول نمایشگاه در تیرماه ۱۴۰۰ در تهران با حضور مقامات و شرکت‌های کشور‌های عضو این اتحادیه برگزار شد، گفت: با توجه به اهمیت بازار ۱۸۰ میلیونی این کشور‌ها برای توسعه صادرات محصولات غیرنفتی و نزدیکی سیاسی و اقتصادی این کشور‌ها با کشورمان و همچنین اتمام موفقیت‌آمیز مذاکرات با اتحادیه مذکور برای انعقاد موافقت‌نامه، تجارت آزاد اهداف ما است.

او گفت:با انعقاد موافقت نامه تجارت ترجیحی با اتحادیه اقتصادی اوراسیا در مرحله نخست خوشبختانه صادرات کشورمان به این کشور‌ها در سال ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه قبل ۲۸ درصد و در دوماهه ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷۰ درصد رشد داشته که بیشترین رشد صادرات به کشور‌های روسیه و ارمنستان بوده است.

مدیرکل دفتر آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت ادامه داد: با توجه به اهمیت کشور‌های شورای همکاری خلیج فارس و عضویت ایران در سازمان همکاری شانگ‌های و همچنین اهمیت افزایش مبادلات تجاری کشورمان با این کشور‌ها در این دور از برگزاری از نمایشگاه در تلاش هستیم یحث ارتباطات ما در حوزه خلیج فارس گسترش یابد.

خرمالی گفت: حجم مبادلات تجاری کشورمان با کشور‌های عضو سازمان همکاری شانگ‌های در دوماهه ۱۴۰۲ بالغ بر ۶ میلیارد دلار بوده است و در این مدت حجم مبادلات تجاری با کشور‌های شورای همکاری خلیج فارس بیش از سه میلیارد دلار بوده است.

او گفت: نمایشگاه در حوزه‌های مختلف صنعت، معدن و کشاورزی برگزار خواهد شد و در نظر است در حاشیه نمایشگاه همایش‌های تخصصی در خصوص موضوعات زیرساختی از جمله حمل و نقل و کریدور شمال- جنوب، مسائل پولی و بانکی و گمرکی و موافقت‌نامه‌های تجاری و همکاری‌های علمی، فرهنگی و دانش‌بنیان نیز برگزار شود