مدیر کل صنعت، معدن و تجارت اصفهان گفت: این استان رُتبه دوم کشور را پس از تهران در کسب‌ و کار مجازی و بازاریابی شبکه‌ای، به خود اختصاص داده است.به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، امیر حسین کمیلی در جلسه کمیته متناظر استانی بررسی نحوه نظارت بر فعالیت افراد صنفی در فضای مجازی و […]

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت اصفهان گفت: این استان رُتبه دوم کشور را پس از تهران در کسب‌ و کار مجازی و بازاریابی شبکه‌ای، به خود اختصاص داده است.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، امیر حسین کمیلی در جلسه کمیته متناظر استانی بررسی نحوه نظارت بر فعالیت افراد صنفی در فضای مجازی و بازاریابی شبکه ای، افزود: تاکنون ۳۳۶ پروانه کسب و کار مجازی در استان اصفهان صادر شده اما نمادهای اعتماد الکترونیک هفت برابر پروانه های صادر شده است.
وی افزود :فهرست شرکت های مجاز به فعالیت در سایت دبیرخانه نظارت بر عملکرد شرکت های بازاریابی شبکه ای و کسب و کارهای مجازی که بطور مستقیم زیر نظر وزارت صمت فعالیت می کند، قابل مشاهده است و از طریق رنگ نماد آنها می توانیم به نوع فعالیت این شرکت ها پی ببریم و از طریق این فهرست می توان به فهرست کالاها و شعب این شرکت ها هم دسترسی داشت و به فعالیت های قانونی و غیر قانونی آنها در استانها پی برد.
کمیلی گفت: شرکت های بازاریابی شبکه ای مجوز فعالیت قانونی خود را از وزارت صنعت معدن و تجارت دریافت می کنند و پس از ارائه طرح سود دهی و پلن فعالیت به این وزارتخانه، در صورت داشتن شرایط لازم می توانند پروانه کسب بازاریابی شبکه ای را دریافت کنند.
وی ادامه داد: اینماد (نماد اعتماد الکترونیک)، نشانه‌ای است که از سوی مرکز توسعه تجارت الکترونیک وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران به‌عنوان تأییدیه به فروشگاه‌های اینترنتی داده می‌شود.
مدیر کل صنعت، معدن و تجارت اصفهان با بیان اینکه کسب و کارهای مجازی و شرکت های بازاریابی شبکه ای، باید نماد اعتماد یا پروانه کسب مجازی را دریافت کنند، اظهار داشت: بدلیل طولانی شدن مراحل دریافت پروانه کسب مجازی، در زمان حاضر بیشتر فعالان این حوزه با نماد اعتماد فعالیت می کنند.
مدیر کل صنعت، معدن و تجارت اصفهان ادامه داد: شرکت های دارای نماد سبز رنگ، مجاز به فعالیت هستند و واحدهایی که دارای نماد زرد رنگ هستند در زمان حاضر به‌دلیل دریافت اخطار و ارتکاب خطاهای قانونی، تعلیق شدند که در صورت بهبود فرآیند نماد آنها سبز خواهد شد اما در غیر اینصورت قرمز خواهند شد.
وی اعضای کمیته متناظر استانی بررسی نحوه نظارت بر فعالیت افراد صنفی در فضای مجازی و بازاریابی شبکه ای را نمایندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت، اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات، نیروی انتظامی و اتاق اصناف اصفهان و اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی، ذکر و اضافه کرد: در این کمیته به دنبال ایجاد فضای مناسبی برای حمایت و توسعه از کسب‌وکارهای مجازی که طبق قانون و آیین‌نامه‌ها فعالیت می‌کنند، هستیم.
کمیلی از مردم خواست تا در صورت مشاهده شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای یا کسب‌وکار مجازی فاقد مجوز، آن را به شماره تلفن ۱۲۴ اطلاع دهند.
کسب‌وکار مجازی شامل واحد صنفی است که توسط هر شخص حقیقی و یا حقوقی برای ارائه محصول (کالا و یا خدمات) به‌طور مستقیم و یا غیرمستقیم و به‌صورت کلی یا جزئی از طریق ابزارهای ارتباط از راه دور از قبیل وب‌سایت و نرم‌افزارهای تجاری (اپلیکیشن) دایر شده باشد.
جلسه کمیته متناظر استانی به ‌منظور بررسی نحوه نظارت بر فعالیت افراد صنفی در فضای مجازی و بازاریابی شبکه ای(موضوع آیین نامه اجرایی ماده ۸۷ قانون نظام صنفی) با دستور کار ارائه گزارش رسیدگی به وضعیت کسب و کارهای مجازی و شرکت های بازاریابی شبکه ای و نحوه برخورد با شرکت های بدون مجوز در سالن جلسات سازمان صنعت معدن و تجارت اصفهان برگزار شد.
خبرنگار: الهام خانی