بحران انرژی که بیم آن می رود صنایع کشورهای اروپایی از جمله آلمان را فلج کند، اکنون دانشگاه های این کشور را در برگرفته و مسئولان دانشگاه ها مجبور شده اند راهکارهایی را برای صرفه جویی در مصرف انرژی اتخاذ کنند. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، تارنمای دانشگاه فرایبورگ آلمان به تازگی گزارش داد […]

بحران انرژی که بیم آن می رود صنایع کشورهای اروپایی از جمله آلمان را فلج کند، اکنون دانشگاه های این کشور را در برگرفته و مسئولان دانشگاه ها مجبور شده اند راهکارهایی را برای صرفه جویی در مصرف انرژی اتخاذ کنند.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، تارنمای دانشگاه فرایبورگ آلمان به تازگی گزارش داد که صرفه جویی در مصرف انرژی یکی از مسائل مهم در عصر حاضر است و این صرفه جویی تنها به خاطر بحران انرژی ناشی از جنگ اوکراین نیست بلکه رفع بحران آب و هوایی به اقدامی مشترک و قاطع و استفاده اقتصادی ازمنابع نیاز دارد.

بر اساس این گزارش، این دستور کار در رابطه با دانشگاه فرایبورگ کاربرد دارد که در توسعه تحقیقاتی و آموزشی آن حفاظت از محیط زیست و آب و هوا نقش مهمی دارد.

بحران کنونی انرژی بر عملیات تحقیقاتی و آموزشی همه دانشگاه های آلمان در ترم زمستان تاثیر گذاشته و این دانشگاه را به تدابیر سختگیرانه برای جلوگیری از هدر رفتن انرژی وادار کرده است.

به منظور اجرای درخواست دولت آلمان برای صرفه جویی ۱۵ درصدی در مصرف انرژی، دانشگاه های بیشتری در این کشور به اقداماتی برای کاهش هزینه ها متوسل شده اند.

برای مثال دانشگاه کوبلنتس در ایالت راینلند فالتز آلمان قصد دارد در واکنش به تقاضای دولت، ساعات آموزش را از اوایل دسامبر تا اوایل ژانویه کاهش دهد.

این دانشگاه در تارنمای اینترنتی خود نوشت: به منظور دستیابی به تقاضای مورد انتظار دولت از موسسات دولتی برای صرفه جویی ۱۵ درصدی در مصرف انرژی ، ما از ۴ دسامبر ۲۰۲۲ تا ۸ ژانویه ۲۰۲۳ برخی کلاس ها را فقط به صورت آنلاین ارائه خواهیم داد.

بر اساس گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، برخی دیگر از دانشگاه های آلمان نیز برنامه هایی را برای صرفه جویی در مصرف انرژی ارائه داده اند. از جمله دانشگاه اِرفورت در ایالت تورینگن آلمان قصد دارد تا پایان سال در روزهای پایان هفته کتابخانه ها را تعطیل کند. علاوه بر این، دوره های آموزشی قرار است در اواخر سال میلادی به صورت دیجیتالی برگزار شود.

به گزارش روزنامه ولت آلمان، در سایر دانشگاه ها دوره های آنلاین برای برگزاری به صورت روزانه برنامه ریزی شده است.

«کارلوتا اکلوئه» عضو هیات مدیره انجمن آزاد دانشجویان (FZS) در گفتگو با مجله خبری اشپیگل شکایت کرد که برنامه های دانشگاه ها برای صرفه جویی در مصرف انرژی برای دانشجویان هزینه دارد.

وی افزود: این موضوع ما را بسیار نگران می کند، زیرا دانشجویان در حال حاضر نیز تحت فشار مالی قرار دارند.

این عضو انجمن دانشگاهی آلمان حتی از مسئولان دانشگاه‌ها خواسته است تا اتاق‌هایی را برای برنامه های آموزشی دیجیتالی دراختیار نهند تا افرادی که توانایی تامین هزینه گرمایش منازل مسکونی خود را ندارند، مکانی گرم برای تحصیل داشته باشند.