براساس اعلام اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس بیست و ششمین یادروز غزل سرای نامدار حافظ شیرازی با حضور و سخنرانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ۲۰ مهرماه برگزار می‌شود.به گزارش پایگاه خبری شهیدیاران، خبرگزاری تسنیم از شیراز، بیستم مهرماه در تقویم یاد روز شاعری است که آوازه و شهرتش نه تنها […]

براساس اعلام اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس بیست و ششمین یادروز غزل سرای نامدار حافظ شیرازی با حضور و سخنرانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ۲۰ مهرماه برگزار می‌شود.
به گزارش پایگاه خبری شهیدیاران، خبرگزاری تسنیم از شیراز، بیستم مهرماه در تقویم یاد روز شاعری است که آوازه و شهرتش نه تنها در ایران که در کل دنیا پیچیده است؛ خواجه راز حافظ شیرازی که بر سر تربتش بزرگان و رندان عالم همت خواسته‌اند و از اقصی نقاط جهان به زیارت مزارش می‌شتابند.

هرچند امسال هم مانند سال‌های گذشته یادروز حافظ جز در یک روز رونقی ندارد و گویی مسئولان فرهنگی و به ویژه گردشگری استان فراموش کردند که این بزرگ مرد چه سرمایه و ظرفیت معنوی برای شیراز محسوب می‌شود.

با این حال براساس اعلام اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس بیست و ششمین یادروز غزل سرای نامدار حافظ شیرازی با حضور و سخنرانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با همراهی جمعی از هنرمندان و فرهیختگان چهارشنبه ۲۰ مهرماه، ساعت ۱۹ در تالار بزرگ حافظ برگزار می‌شود.

ویژه برنامه‌های آستان جانان در شیراز

همزمانی این روز با هفته وحدت و میلاد پیامبر اکرم (ص) سبب شده که به گفتمان قرآنی حافظ بیش از گذشته توجه شود به گونه‌ای که معاون فرهنگی و امور رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس گفتمان حافظ را همان گفتمان قرآنی؛ گفتمان مهربانی و مهرورزی دانست که ره‌آورد آسمانی پیامبر اسلام (ص) بود.

غلامرضا خوش اقبال با اشاره به رویدادهای فرهنگی و هنری مردمی در بزرگداشت این هفته از تلاش برای یکپارچگی این دو رویداد بزرگ فرهنگی سخن گفت. به گفته وی فعالیت‌های امسال با نام «آستان جانان» و برگرفته از گفتمان خواجه شیراز از ۱۷ تا ۲۲ مهرماه جاری برگزار خواهد شد.

براساس آنچه خوش اقبال اعلام کرده این رویدادها با گشایش نمایشگاه هنرهای تجسمی و خوشنویسی در گذر حافظ، آغاز می‌شود و افزون بر نمایشگاه، کارگاه‌های هنرهای تجسمی، خوشنویسی، نشست‌های ادبی، شعرخوانی، حافظ‌خوانی همراه با حضور اهالی فرهنگ، ادب و هنر برپا خواهد شد.

بررسی علمی نسبت شعر حافظ با نیازهای امروز

در کنار این مراسم هر ساله نشست‌های علمی نیز با حضور استادان و پژوهشگران ادبی و دانشگاهی با موضوع حافظ برگزار می‌شود که براساس اعلام مدیر مرکز حافظ‌شناسی برای بیست و ششمین دوره از برنامه‌های علمی یادروز حافظ، “شعر حافظ و نیاز امروز(نسبت شعر حافظ با نیازهای امروز)” به عنوان موضوع اصلی در نظر گرفته شده است.

کاووس حسن‌لی با اشاره به تفاوت دو جهان حافظ و امروز گفته است با توجه به این دگرگونی‌های بنیادین، اکنون جامعه با این پرسش روبه‌روست که آیا شعر کسی چون حافظ که در جهانی دیگر زیسته، جهان‌نگری دیگری داشته و شعرش را برای مردم روزگاری دیگر گفته، امروز هم کارایی دارد یا نه؟ به درد مردم امروز هم می‌خورد یا نه؟ و آیا نیازی از مردم امروز را برمی‌آورد یا خیر؟ اگر پاسخ مثبت باشد، کدام نیاز امروزی را پاسخ‌گوست؟

چرا امروزیان با متنی چندصدساله این‌همه در آشتی هستند و احساس می‌کنند به آن نیازمندند؟ آیا این مردم در گذشته مانده‌اند و گذشته‌گرا هستند یا افسونی «همه‌زمانی» در سخن حافظ است که به‌سادگی از مرز زمان‌ها می‌گذرد و خود را در همه‌ی دوره‌ها می‌گسترد؟ اینها پرسش‌هایی است که بناست دانشمندان و پژوهشگران در قالب ارائه و سخنرانی علمی در یادروز حافظ به آن پاسخ دهند.

در همین راستا نیز برخی از شخصیت‌ها و مسئولان شهری و استانی پیام‌هایی صادر می‌کنند که در نخستین مورد مهدی طاهری؛ رئیس شورای شهر شیراز در پیامی ضمن تبریک این روز اشعار حافظ را سرشار از مفاهیم ناب عرفانی و سیر الهی قدم به قدم رسیدن‌های انسانی به معبودی الهی دانست و این شاعر گرانمایه را افتخاری برای شهر شیراز و ایران اسلامی اعلام کرد.
به گفته رئیس شورای شهر شیراز حافظ با نگاهی بین‌المللی آوازه‌ای است برای جهان، برای آن جایی که بشریت از معنویت به تنگ می‌آید و دردش لسان الغیب است. چنانچه دوای تنگ آمدن‌ها برای حافظ نیز چیزی جز قران و کلام الهی نیست.