رئیس کمیته ملی امور اسرای دولت نجات ملی یمن از آغاز عملیات مبادله ۸۸۷ اسیر جنگی از روز جمعه خبر داد. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، «عبدالقادر المرتضی» رئیس کمیته ملی امور اسرای دولت نجات ملی یمن در توئیتی نوشت که نامه‌ای از صلیب سرخ مبنی بر اینکه روند تبادل زندانیان از جمعه آینده […]

رئیس کمیته ملی امور اسرای دولت نجات ملی یمن از آغاز عملیات مبادله ۸۸۷ اسیر جنگی از روز جمعه خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، «عبدالقادر المرتضی» رئیس کمیته ملی امور اسرای دولت نجات ملی یمن در توئیتی نوشت که نامه‌ای از صلیب سرخ مبنی بر اینکه روند تبادل زندانیان از جمعه آینده آغاز خواهد شد، دریافت کرده است.

وی افزود: پس از اعلام آمادگی همه طرف‌ها برای اجرای معامله توافق شده، از سوی کمیته بین المللی صلیب سرخ به ما اطلاع داده شد که از پس فردا (جمعه) مصادف با ۲۳ ماه مبارک رمضان عملیات مبادله اسرا را آغاز خواهند کرد.

پیشتر قرار بود عملیات مبادله اسیران جنگ یمن ۱۹ ماه مبارک رمضان انجام شود اما بر اساس اعلام کمیته بین المللی صلیب سرخ به دلیل‌عدم آمادگی متجاوزان در جبهه «مأرب»، اجرای توافق تبادل اسرا به تعویق افتاد.

مذاکرات در مورد پرونده اسیران جنگ یمن در ۲۰ مارس گذشته در سوئیس پایان یافت و توافق شد طی یک عملیات ۷۰۶ اسیر از انصارالله و ۱۸۱ اسیر از طرف مقابل از جمله سعودی‌ها و سودانی‌ها آزاد شوند و یک دور مذاکرات دیگر بعد از ماه رمضان برای تکمیل اجرای بقیه توافقات انجام شود.

المرتضی اظهار کرد : افزود: در اولین روز از مبادله، اسرا بین صنعا و عدن، روز دوم اسیران صنعا با عربستان و در روز سوم نیز اسرای صنعا با مارب مبادله خواهند شد.

همچنین «هانس گروندبرگ» نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن اول فروردین از توافق صنعا و ائتلاف سعودی برای تبادل اسرا استقبال کرد و گفت: طرف‌های درگیر در یمن، نشستی ۱۰ روزه در سوئیس را به پایان رساندند که در آن طرح اجرایی برای آزادی ۸۸۷ زندانی مرتبط با جنگ، نهایی شد.

وی اضافه کرد: طرفین توافق کردند که در ماه می‌آینده برای گفت وگو درباره آزادی اسرای بیشتر تشکیل جلسه دهند.

همچنین پیشتر «محمد عبدالسلام» سخنگوی جنبش انصارالله یمن و رئیس هیأت مذاکره‌کننده صنعاء، از توافق قریب الوقوع عربستان و یمن بر سر تبادل اسرا خبر داده بود.

سخنگوی انصارالله گفته بود: براساس توافق سوئد و بعد از چند دوره مذاکره، مذاکرات فعلی در ژنو تحت نظارت سازمان ملل به سمت دستیابی به یک معامله بشردوستانه پیش می‌رود که بر اساس آن ۷۰۰ اسیر از جمله زنان و غیرنظامیان در مقابل آزادی ۱۵ اسیر جنگی سعودی آزاد خواهند شد.

مبادله اسیران از موضوع‌های اساسی در گفت وگوهای یمنی – یمنی در سوئیس است که تلاش‌ها در این زمینه همواره ناکام بوده و فقط در برخی موارد با میانجیگری‌های محلی مبادله شماری از اسیران انجام شده است.

پیشتر نیز تعدادی از اسرای ارتش یمن و نیروهای وابسته به دولت مستعفی و فراری این کشور در چند مرحله از طریق واسطه‌های محلی آزاد شدند.