معاون رئیس جمهوری آفریقای جنوبی که کشورش میزبان نشست سران گروه بریکس می باشد، تصریح کرد که این نشست بیش از هر چیز بر روی کاهش تکیه به دلار در میان کشورهای عضو تمرکز خواهد کرد. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، از خبرگزاری اسپوتنیک عربی، “پل ماشاتیلی” اعلام کرد: پانزدهمین نشست سران بریکس از […]

معاون رئیس جمهوری آفریقای جنوبی که کشورش میزبان نشست سران گروه بریکس می باشد، تصریح کرد که این نشست بیش از هر چیز بر روی کاهش تکیه به دلار در میان کشورهای عضو تمرکز خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، از خبرگزاری اسپوتنیک عربی، “پل ماشاتیلی” اعلام کرد: پانزدهمین نشست سران بریکس از روز ۳۱ مرداد ماه در آفریقای جنوبی آغاز شده و قرار است آیت الله رییسی فردا (پنجشنبه) به این نشست که تا چهارم شهریور ماه ادامه دارد بپیوندد.نشست جاری بریکس به شکل اساسی بر روی کاهش تکیه کشورهای عضو به دلار تمرکز دارد.

وی که کشورش ریاست دوره ای بریکس را برعهده دارد، گفت: توجه جهان به بریکس دوخته شده است، چرا که این گروه در خط مقدم گفتمان جهانی کاهش تکیه به دلار قرار دارد.

معاون رئیس جمهوری آفریقای جنوبی گفت که سران کشورهای عضو بریکس در این نشست همچنین به طور ویژه، موضوع افزایش پرداخت ها و تجارت با ارزهای ملی را در نظر خواهند گرفت.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران قرار است در نشست سران بریکس که ۲ تا ۴ شهریور در آفریقای جنوبی برگزار خواهد شد، شرکت کند.

ایران، الجزایر، آرژانتین، مصر، اندونزی، عربستان سعودی، ترکیه، امارات متحده عربی و بسیاری از کشورهای در آستانه پیوستن به این گروه اقتصادی تاثیرگذار در این روزهای اقتصاد جهانی هستند. (کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی عضو اصلی بریکس بشمار می روند)

گروه اقتصادی بریکس در حال پیشی گرفتن از «گروه هفت» (جی ۷) است و براساس ارزیابی ها، سهم کشورهای عضو بریکس از تولید داخلی ناخالص جهانی تا سال ۲۰۳۰ میلادی از ۵۰ درصد بیشتر خواهد شد.

در حال حاضر، پنج کشور «بریکس» حدود ۳۱.۵ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی را تشکیل می‌دهند؛ در حالی که سهم کشورهای «جی ۷» کمتر از ۳۰ درصد است و پیش بینی می‌شود که سهم کشورهای بریکس از تولید ناخالص داخلی جهانی تا سال ۲۰۳۰ از ۵۰ درصد عبور کند و توسعه پیشنهادی گروه بریکس به شدت این هدف را تقویت خواهد کرد.

مشخص است که گروه بریکس با پیوستن بنگلادش، مصر و امارات و همچنین آماده شدن چند کشور دیگر برای پیوستن به بانک توسعه جدید گروه «بریکس»، شاهد گسترش مستمر است.

این تغییر تاکید می‌کند که قدرت و نفوذ گروه «بریکس» در عرصه جهانی در حال رشد می باشد و ممکن است در آینده «جی ۷» را با چالش مواجه کند.

از سوی دیگر، منافع کشورهای «بریکس» تنها محدود به تجارت نیست، بلکه ریشه در این باور سیاسی دارد که جهان باید چند قطبی شود.

گروه بریکس ایده یک سیستم جهانی را تشویق می کند که شامل چندین قطب سیاسی و اقتصادی است که در آن، منافع کشورها به بهترین شکل از طریق توازن قوا و تعدد شرکا به جای سیستم تک قطبی آمریکا تضمین می شود و در نهایت به گفته «جوزف دبلیو. سالیوان» اقتصاددان دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا، ایجاد واحد ارز جدید بریکس تهدیدی برای سلطه دلار آمریکا است و ممکن است دگرگونی نظم جهانی را تسهیل کند.