حفظ فضای سبز شهر اصفهان در شرایط کم‌آبی به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، مجید عرفان‌منش امروز دوشنبه پانزدهم اسفند در آئین پاسداشت و کاشت درخت در حیاط مدارس با عنوان «حیات در حیاط» اظهار کرد: حدود یک دهه با خشکسالی و کمبود شدید آب مواجه بودیم که این موضوع، مشکلات بسیار زیادی را […]

حفظ فضای سبز شهر اصفهان در شرایط کم‌آبی

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، مجید عرفان‌منش امروز دوشنبه پانزدهم اسفند در آئین پاسداشت و کاشت درخت در حیاط مدارس با عنوان «حیات در حیاط» اظهار کرد: حدود یک دهه با خشکسالی و کمبود شدید آب مواجه بودیم که این موضوع، مشکلات بسیار زیادی را در مسیر حفظ فضای سبز و توسعه آن برای ما ایجاد کرد.

وی افزود: اصفهان یکی از آلوده‌ترین شهرهای کشور است، با این وجود شهرداری تلاش خود را به‌کار گرفت تا بتواند طراوت و شادابی این شهر را حفظ کند.

مدیرعامل سازمان فضای سبز و پارک‌ها شهرداری اصفهان تصریح کرد: در این شهر بیشتر محصولات صنعتی، پالایشگاهی، فولادی و سوخت‌های فسیلی در شعاع کمتر از ۵۰ کیلومتری شهر اصفهان در حال تولید است که مردم ایران از آن بهره‌مند می‌شوند، اما آلودگی ناشی از این تولیدات برای مردم اصفهان باقی مانده است.

وی با تاکید بر اینکه فضای سبز شهر اصفهان مؤثرترین سرباز و حافظ تنها سنگر شادابی شهر است، گفت: فضای سبز شرق اصفهان با هزار هکتار در قالب کمربند سبز نخستین سدی است که مانع ورود ریزگردها و آلودگی هوا به شهر اصفهان می‌شود، این فضای سبز با پساب تصفیه شده از تصفیه‌خانه سپاهان‌شهر آبیاری می‌شود.

عرفان‌منش خاطرنشان کرد: شهرداری اصفهان از مدت‌ها قبل برای تأمین آب مورد نیاز فضای سبز اقدام به خریداری پساب تصفیه شده از سپاهان شهر کرده، این در حالی است که در حال حاضر تمام سنگرهای محیط زیست شهر اصفهان با آلودگی هوا فتح شده و تنها یک سنگر باقی مانده است.

وی با بیان اینکه نیاز آبی فضای سبز شهر اصفهان ۶۰ میلیون متر مکعب است که در بهترین حالت فقط ۲۷ میلیون متر مکعب در اختیار داریم، گفت: از این مقدار نیز هشت میلیون متر مکعب از پساب تصفیه شده تهیه می‌شود و بر اساس افق بلند دیدگاهی مدیران شهری طی سال‌های گذشته، استفاده از پساب برای آبیاری حاصل شده است.

فضای سبز شهر اصفهان را با کم‌آبیاری، حفظ می‌کنیم
مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با بیان اینکه امروز اصفهان تنها شهر کشور است که ۶۰ درصد آن تحت آبیاری تحت فشار و کنترل بوده است، گفت: اصفهان تنها شهر ایران است که این حجم فضای سبز را با پساب آبیاری می‌کند، به‌طوری که بالغ بر ۴۰۰ لیتر بر ثانیه پساب تصفیه شده استفاده می‌کنیم.

وی اضافه کرد: حقابه‌ای که از زاینده‌رود و بهره‌برداری از آب‌های زیرزمینی توسط شهرداری خریداری شده، ۲۷ میلیون مترمکعب بوده است، اما در حال حاضر کمتر از ۱۷ میلیون متر مکعب از آن برداشت می‌کنیم.

عرفان‌منش با بیان اینکه در حال حاضر فضای سبز شهر اصفهان را با کم‌آبیاری، حفظ می‌کنیم، از این رو درختان شهر با اندک آفت، دچار آسیب می‌شوند و شاهد سقوط‌های بیشتر درختان خواهیم بود، تصریح کرد: در این شرایط فشار فیزیولوژیک به درختان روز به روز بیشتر می‌شود، لذا تلاش می‌کنیم این فشارها را با روش‌های مختلف کاهش دهیم، چراکه وضعیت فضای سبز به مرحله‌ای رسیده که نیازمند توجه مسئولان شهر است.

وی تاکید کرد: درختان شهر فقط متعلق به شهرداری نیست، بلکه همه مدیران و شهروندان نسبت به آن مسئول هستند.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: امروز باید به داد فضای سبز شهر اصفهان برسیم تا شاهد کاهش آلودگی هوا، بیماری‌ها و سرطان‌ها در شهر باشیم.

وی تاکید کرد: بر اساس مطالعاتی در سطح جهان برای خنثی‌سازی آلودگی هوا ناشی از سوخت‌های فسیلی، برای هر نفر ۱.۸ هکتار فضای سبز مورد نیاز است، در این راستا برای خنثی‌سازی حجم آلودگی هوای شهر اصفهان نیازمند ۶۰۰ هزار هکتار فضای سبز هستیم، البته در عمل این مهم ممکن نیست.

جایگزینی گونه‌های گیاهی کم مصرف با گیاهان پرمصرف آبی در مدیریت شهری ششم
مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: در این راستا باید از روش‌های گوناگونی مانند افزایش کیفیت سوخت‌های تولیدی، استفاده از «درخت مایه» اکسیژن‌ساز، افزایش فرهنگ استفاده از حمل‌ونقل عمومی به جای خودروهای تک سرنشین و حرکت به سمت تکنولوژی‌های جدید بهره ببریم.

وی ادامه داد: جایگزین‌کردن گونه‌های گیاهی کم‌مصرف با گیاهان پرمصرف آبی از جمله سیاست‌های این دوره مدیریت شهری است که جایگزینی چمن‌های گرمسیری به جای چمن‌های فستوکای پرمصرف آبی از آن جمله است.

عرفان‌منش با اشاره به هرس پلارد درختان توت در شهر اصفهان گفت: ۹ کارگروه تخصصی در زمینه فضای سبز شهری در سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان مستقر است که یکی از خروجی‌های این کارگروه‌ها هرس جوان‌سازی درختان بود که این مهم باعث رشد بهتر آنها طی سال‌های آینده خواهد شد.

وی افزود: سال آینده ۱,۱۰۰ میلیارد تومان بودجه به حوزه فضای سبزی اختصاص داده شده که بیشتر آن در زمینه زیرساخت‌های فضای سبز از جمله تکمیل شبکه انتقال آب پساب است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: در حال حاضر مناطق پنج، شش، ۱۳ و ناژوان هیچ منبع خوبی برای تأمین آب مورد نیاز فضای سبز خود ندارد.