استاندار فارس با بیان اینکه ایجاد بنیاد حافظ‌شناسی حقی است که باید در شیراز اتفاق بیفتد، گفت: امروز با کمک یکی از خیران این امر کلید خورده و در سال آیندهساختمان بنیاد نیز بهره‌برداری شود به گزارش پایگاه خبری شهیدیاران، به نقل از خبرگزاری تسنیم شیراز، محمدهادی ایمانیه امشب در بیست و ششمین مراسم یادروز […]

استاندار فارس با بیان اینکه ایجاد بنیاد حافظ‌شناسی حقی است که باید در شیراز اتفاق بیفتد، گفت: امروز با کمک یکی از خیران این امر کلید خورده و در سال آینده
ساختمان بنیاد نیز بهره‌برداری شود

به گزارش پایگاه خبری شهیدیاران، به نقل از خبرگزاری تسنیم شیراز، محمدهادی ایمانیه امشب در بیست و ششمین مراسم یادروز حافظ که در تالار حافظ با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، با تبریک میلاد پیامبر (ص) اظهارداشت: حافظی که مرتبط به همه اعصار و زمان‌ها است یکی از رمزهای ماندگاریش وابستگی به قرآن است، اینکه ملقب به حافظ است به دلیل حافظ بودن قرآن است و این شاعر را جاودانه کرده است.‌

وی گفت: وابستگی‌ و ماندگاری حافظ در شیراز دلیل اصلی‌اش وابستگی به مفاهیم قرآنی است چراکه شیراز به عنوان شهر قرآنی مورد علاقه حافظ است.

استاندار فارس با بیان اینکه حافظ به شدت مخالف ریا و تزویر است افزود: حافظ افراط و تفریط را مذموم می‌دارد نه مباهات به فسق و نه زهدفروشی مورد تاکید حافظ است.

ایمانیه با بیان اینکه اکتفا کردن به دیوان حافظ کافی نیست و این سوال مطرح است که امروز چه استفاده‌ای باید امروز از حافظ داشته باشیم، افزود: دانش‌آموزان و دانشجویان چقدر مسلط به بحث‌ها و ابیات حافظ و سعدی هستند، اگر چنین می‌شد از احساس بی‌هویتی که امروز دشمن به آن دامن می‌زند خبری نبود.

وی با بیان اینکه بازنگری در دروس دانش‌آموزان و دانشجویان باید صورت گیرد تا بیشتر با فرهنگ دینی و ملی آشنا شوند، عنوان کرد: ایجاد بنیاد حافظ‌شناسی حقی است که باید در شیراز اتفاق بیفتد و امروز با کمک یکی از خیرین این امر کلید خورده است تا در سال آینده ساختمان بنیاد نیز بهره‌برداری شود.

استاندار فارس درخواست کرد که بودجه‌هایی برای حمایت از پژوهش‌های مرتبط با حافظ‌شناسی اختصاص پیدا کند و گفت: در استان نیز این آمادگی برای حمایت از استادان ادبیات وجود دارد.

حافظ حافظه تاریخی و ملی ایرانیان است

محمدحسن اسدی، شهردار شیراز حافظ را بزرگترین شاعری دانست که در تاریخ زبان فارسی، این سرزمین به خود دیده است و غم زمانه را می‌شناسد و گفت: از سویی دیگر این ایام مصادف با هفته وحدت شده است که عالم به اعتبار سایه یکتایی پیامبر(ص) بر مدار قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه حافظ حافظه تاریخی و ملی ایرانیان است که با اندیشه بلند خود ادب دوستان را شیفته خود کرده است، گفت:
حرف حافظ تمام نشدنی است چون حرف مردمان دیروز و اکنون است و ابیات او ترجمان مضامین الهی و قدسی برای ایرانیان است.

شهردار شیراز با بیان اینکه حافظ طبیب روح آدمی و طبابت روح رنجور انسان را انجام داده است، افزود: حافظ حکیم و درمانگر روح آدمیان است و روح زنگار گرفته انسان را به پاکی رهنمون می‌سازد و چه کاری متعالی‌تر از تسکین روح دردمند بشریت در این عصر هرمان است.

اسدی با بیان اینکه حافظ، نیک مردی که شناسنامه زرین و هویت فرهنگی ایرانیان را به وجه احسن آراسته است تا جهانیان از دریچه نگاه او شیفته این سرزمین شوند عنوان کرد:حافظ گنجینه تمام نشدنی متعلق به کل بشریت است و جهانیان را متحیر خود ساخته آنچنان که گوته شاعر آلمانی شیفته حافظ شده است.

بیشتر بخوانید
کهن‌ترین نسخه دیوان حافظ در کتابخانه رضوی نگهدای می‌شود

انوری: حافظ، عارف بودن خود را رد می‌کند

اعلام ویژه‌برنامه‌های یادروز حافظ شیرازی؛ وزیر ارشاد سخنران مراسم شد

اسدی با بیان اینکه حافظ میراث مشترک جهانیان است و عنوان متولی اصلی ثبت شهر شیراز به عنوان شهر خلاق ادبی تلاش می‌کنم تا در آستانه هفتصدمین زادسال حافظ زمینه ثبت شیراز در شبکه شهرهای خلاق فراهم شود، تصریح کرد: سهم مهجور مشاهیر اسلامی ایرانی در تقویم میراث حافظه جهانی یونسکو و رویدادهای مشارکتی مفاخر جهان در شان شیراز نیست.

شهردار شیراز گفت: درخواست تعامل شهرداری شیراز با کمیسیون ملی یونسکو برای ثبت بین‌المللی مفاخر فارس به عنوان میراث حافظه جهانی یونسکو و از سرگیری فرایند ثبت جهانی شیراز به عنوان پایتخت ادبی جهان اعلام می‌کنم.