معاون رئیس شورای امنیت ملی روسیه در پی تروریستی خواندن انفجار کریمه توسط ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری این کشور،گفت: باید حمله تروریستی اوکراینی ها را با کشتن‌ تروریست ها پاسخ دهیم. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، از تاس، «دیمیتری مدودف» در گفت‌وگویی اعلام کرد: شهروندان روسیه از دولت انتظار دارند که این جنایت را با […]

معاون رئیس شورای امنیت ملی روسیه در پی تروریستی خواندن انفجار کریمه توسط ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری این کشور،گفت: باید حمله تروریستی اوکراینی ها را با کشتن‌ تروریست ها پاسخ دهیم.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، از تاس، «دیمیتری مدودف» در گفت‌وگویی اعلام کرد: شهروندان روسیه از دولت انتظار دارند که این جنایت را با کشتن تروریست‌ها پاسخ دهد و این نوع پاسخ به حملات تروریستی در همه جای دنیا مرسوم است.

براساس این گزارش، این اظهارات مدودف پس از دیدار ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه و «الکساندر باستریکین» رئیس کمیته تحقیقات این کشور با موضوع بررسی انفجار روی پل کرچ شبه جزیره کریمه منتشر شده است.

در این دیدار که شب گذشته برگزار شد، رئیس کمیته تحقیقات روسیه از آغاز بررسی‌های جنایی و شناسایی تعدادی از عاملان انفجار خبر داد و گفت: نیروهای سرویس‌ ویژه‌ اوکراین پشت این حمله تروریستی بوده‌اند و تعدادی از شهروندان روسیه و همینطور چند خارجی به عنوان همدست در اجرای این حمله فعالیت داشته اند.

رییس جمهوری روسیه نیز با تروریستی خواندن این انفجار تاکید کرد که رژیم اوکراین این حمله را با هدف تخریب زیرساخت‌های حیاتی روسیه ترتیب داده است.

پوتین اظهار داشت که حمله رژیم کی یف بدون شک با هدف تخریب زیرساخت های حیاتی غیرنظامی روسیه بوده است.

این درحالی است که پس از این اظهارات،‌ میخایلو پودولیاک مشاور رییس جمهوری اوکراین در توییتی این سخنان را بدبینانه خواند و نوشت: تنها یک تروریست در منطقه وجود دارد و همه دنیا آن را می‌شناسند.

حدود ساعت ۶ صبح روز شنبه یک کامیون باری در بخش بزرگراهی پل کریمه از سمت شبه جزیره تامان منفجر شد. این انفجار، آتش سوزی هفت مخزن سوخت قطاری که به سمت کریمه در حال حرکت بود را منجر شد. از این پل به عنوان تنها مسیر ارتباطی میان شبه جزیره کریمه و روسیه یاد می‌شود.

واکنش مقام‌های اوکراینی به این انفجار از جمله ولودیمیر زلنسکی رییس‌جمهور و مشاور او و همچنین وزارت دفاع اوکراین، بسیاری را بر آن داشت که اوکراین را مسئول این انفجار بدانند.

ساعاتی پس از این انفجار رئیس جمهوری اوکراین در توئیتی کنایه آمیز نوشته بود: امروز یک روز زیبا و آفتابی است. هوا حدود ۲۰ درجه بود و خورشید در بیشتر مناطق می تابد. متاسفانه هوا در کریمه ابری بود. اگرچه آنجا هم گرم است.

میخایلو پودولیاک مشاور رییس جمهوری اوکراین نیز در صفحه شخصی خود در توییتر با انتشار تصویری از آثار انفجار پل کرچ نوشته بود: کریمه، پل، نقطه آغاز.

پل «کرچ» نماد الحاق کریمه به روسیه تلقی می‌شود. روسیه پس از ضمیمه کردن کریمه به خاک خود در سال ۲۰۱۴ شروع به احداث آن کرده بود. از این پل بر روی تنگه کرچ، به ویژه برای انتقال تجهیزات نظامی ارتش روسیه استفاده می‌شود. اهمیت این پل از منظر نمادین و نیز لجستیکی سبب شده تا تحلیلگران این انفجار را یکی از تحولات سرنوشت‌ساز در مسیر درگیری های اوکراین بدانند.