هم زمان با افزایش تحرکات گروه‌های ضد سلطنتی و جدایی طلب در انگلیس، وزیر اول «ولز» تصریح کرد که این کشور بیش از هر زمان دیگری در معرض تجزبه قرار دارد. مارک دریکفورد این مطلب را در پادکست The Rest is Politics مطرح کرد که از او درباره آینده ولز در صورت استقلال اسکاتلند و […]

هم زمان با افزایش تحرکات گروه‌های ضد سلطنتی و جدایی طلب در انگلیس، وزیر اول «ولز» تصریح کرد که این کشور بیش از هر زمان دیگری در معرض تجزبه قرار دارد.

مارک دریکفورد این مطلب را در پادکست The Rest is Politics مطرح کرد که از او درباره آینده ولز در صورت استقلال اسکاتلند و ایرلند شمالی سئوال شد.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، به نقل از روز شنبه ایرنا، دریکفورد گفت که هرچند جنبش استقلال‌طلب ولز “یک اقلیت” است، اما «علاقه فزاینده‌ای برای جدایی از انگلیس در میان افکار عمومی وجود دارد؛ زیرا خطراتی که در آینده این کشور دیده می‌شود، اجتناب ناپذیر است.»

او پیش‌بینی کرد که ایرلند شمالی و اسکاتلند در صف نخست جدایی از انگلیس قرار دارند و به دنبال آن ولز مسیر مشابهی را طی خواهد کرد.

دریکفورد تصریح کرد: این تصور که با استقلال ایرلند شمالی و اسکاتلند «همه چیز مانند گذشته ادامه می یابد به گونه ای که انگار اتفاقی نیفتاده است، قابل قبول نیست.»

او تصریح کرد که ولز به طور جدی به گزینه‌های پیش رو برای جدایی از انگلیس فکر می‌کند.

وزیر اول ولز در حالی این اظهارات را مطرح کرد که خیزش گروه‌های جدایی طلب در اسکاتلند، ایرلند شمالی و ولز در سال‌های اخیر یکپارچگی انگلیس را تهدید می‌کند. نیکلا استرجن سروزیر اسکاتلند قصد دارد تا در ۱۹ اکتبر ۲۰۲۳ (۲۷ مهر ۱۴۰۲) همه‌پرسی استقلال این منطقه را برگزار کند.

هرچند دولت لندن مخالفت خود را با این مساله اعلام کرده است، دیوان عالی انگلیس با صدور حکمی به نفع دولت محلی اسکاتلند رای داده است. به این ترتیب اگر همه پرسی اسکاتلند برگزار شود و مردم این منطقه به جدایی از انگلیس رای دهند، می‌توان انتظار داشت که دومینوی تجزیه انگلیس آغاز شود.

این درحالیست که در داخل انگلیس نیز تحرکات گروه‌های ضد سلطنتی پس از مرگ الیزابت، ملکه این کشور افزایش یافته و پایه‌های قدرت پادشاه جدید را تهدید می‌کند. آمارها نشان می‌دهد که نزدیک به یک چهارم مردم انگلیس خواهان پایان نظام سلطنتی در این کشور هستند.

یافته‌های موسسه افکار سنجی یوگاو نشان می‌دهد که ۲۵ درصد انگلیسی‌ها ادامه نظام سلطنتی را برای کشور مناسبت نمی‌دانند و آمار طرفداران نظام سلطنتی هم از ژوئن ۲۰۲۰ کم شده است.