در ۵ منطقه ساحلی کشور نیروگاه برق هسته‌ای احداث می‌شود معاون رییس‌‌جمهور از جانمایی و آغاز عملیات احداث نیروگاه برق هسته‌ای در ۵ منطقه ساحلی کشور خبر داد و گفت: هدف‌گذاری ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای مورد تاکید مقام معظم رهبری آغاز شده است. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، محمد اسلامی در حاشیه […]

در ۵ منطقه ساحلی کشور نیروگاه برق هسته‌ای احداث می‌شود

معاون رییس‌‌جمهور از جانمایی و آغاز عملیات احداث نیروگاه برق هسته‌ای در ۵ منطقه ساحلی کشور خبر داد و گفت: هدف‌گذاری ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای مورد تاکید مقام معظم رهبری آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، محمد اسلامی در حاشیه مراسم رونمایی از نخستین سامانه پرتودهی شتابدهنده الکترونیکی CELV-8 که ظهر امروز در مجتمع پرتودهی نوین قزوین برگزار شد، در جمع خبرنگاران استان قزوین اظهار کرد: این سامانه در کیفیت بخشی، قوام و دوام محصولات به ویژه در حوزه پلیمری نقش بسیار موثری دارد و تفاوت بسیار بزرگی را ایجاد می کند.

وی افزود: با این اقدام، سیم و کابل‌های پرتودهی شده که در ساختمان‌ها مصرف استفاده مورد استفاده قرار می‌گیرد دیگر عامل آتش سوزی نمی‌شوند. علت بسیاری از آتش سوزی‌هایی که در بناها صورت می‌گیرد حریق سیم‌ها و کابل‌ها است در حالی که کابل‌ها و سیم‌های پرتودهی شده، ایمنی ایجاد کرده و موجب گسترش حریق در ساختمان‌ها نمی‌شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: سیم و کابل پرتودهی شده در صنعت اتومبیل موجب قوام و کاهش وزن قطعات می شود و در هواپیماها، محصولات هسته‌ای و هوا و فضا موجب تغییر کلاس محصول می‌شود و گام بزرگی در برای صنعت پلیمر در حوزه لاستیک و تایر است. تایر تولیدی پرتودهی شده از کیفیت، دوام، قوام، وزن سبک، عمر بالاتر، استهلاک کمتر و کاهش مصرف سوخت برخوردار می‌شود.

اسلامی اضافه کرد: عملیات احداث، تجهیز و نصب و راه اندازی این پروژه از نقطه صفر، ظرف مدت یک سال صورت گرفته که به یاری حق تعالی این امر تداوم دارد و سعی می‌کنیم در ماه‌های آینده با توجه به سامانه‌های طراحی و احداث شده در کشور، آنها را گسترش دهیم که البته سامانه‌ها با هم متفاوت است و در هر استانی متناسب با اقتضائات آن استان ایجاد شده‌اند.

هدف گذاری تولید ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای

وی از هدف گذاری تولید ۲۰ هزار مگاواتی تولید برق هسته‌ای که مورد تاکید مقام معظم رهبری است خبر داد و تصریح کرد: شرکت‌ها و مکان‌ها تعیین شده و شرکت‌ها آغاز به کار کرده‌اند و زمین‌ها را هم در اختیار گرفته‌ایم و در برخی از سایت‌ها عملیات اجرایی شروع شده است.

این مسوول توضیح داد: با توجه به الگوهای مالی تعریف شده و تمهیدات در نظر گرفته شده، هدف سهم ۲۰ هزار مگاوات از صنعت برق هسته ای کشور را پیگیری می‌کنیم چرا که برق هسته‌ای امروز به اولویت فوری خیلی از ملت‌ها و کشورها تبدیل شده و شاهد رقابت بزرگی در این راستا هستیم.

رئیس سازمان انرژی رئیس سازمان انرژی کشور با اشاره به جانمایی و آغاز عملیات برق هسته‌ای در ۵ منطقه ساحلی کشور افزود: پروژه‌های واحد ۲ و ۳ بوشهر از سرعت بالایی برخوردار می باشند و در حال پیشرفت هستند و نیروگاه شماره یک هم زیر بار برق پایدار و پاک قرار دارد و به مردم ارائه می‌شود.

اسلامی با اشاره به تعهد سازمان انرژی اتمی با دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) استان قزوین ادامه داد: از ظرفیت فارغ التحصیلان این دانشگاه استفاده می‌کنیم که تعدادی از افراد در مرحله فرایند آزمون و مصاحبه قرار دارند و مشغول به کار می‌شوند که در همه رشته‌ها و پژوهش‌ها نیاز به کار پرتو است و می‌توان از این ظرفیت در امور پژوهشی استفاده کرد.

وی به باز طراحی و بازپالایی سامانه قبلی نصب شده در قزوین و آماده سازی آن و قرار گرفتن در مدار اشاره کرد و گفت: در سامانه جدیدی که احداث شده راه‌اندازی لابراتور و تجهیز آزمایشگاه‌های علمی و نیروهای علمی در دستور کار قرار دارد و با توجه به اینکه در دانشگاه قزوین رشته شتابگر وجود دارد، وجود این سامانه (نخستین شتابدهنده توان بالا CELV – ۸ در مرکز پرتو دهی صنعتی) برای استان بسیار موثر خواهد بود.

رئیس سازمان انرژی اتمی کشور در خصوص پروژه چشمه نور قزوین (شتابگر ملی ایران) اذعان کرد: یک تفاهمی وجود داشته که پس از اخذ مجوزهای قانونی آن با پیگیری استاندار قزوین و تخصیص منابع مالی از سوی دولت، سازمان انرژی اتمی هم از نظر علمی و پژوهشی به پژوهشگاه دانش های بنیادی کمک خواهد کرد.