طرح مشکلات شرکت‌های حمل‌ونقل مسافر با مجمع نمایندگان استان اصفهان با هماهنگی سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری اصفهان، به‌منظور طرح و حل مسائل حوزه حمل‌ونقل مسافر جلسه‌ای با مجمع نمایندگان استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی و متولیان حوزه حمل‌ونقل برون شهری برگزار شد. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، از آنجایی که اصفهان در […]

طرح مشکلات شرکت‌های حمل‌ونقل مسافر با مجمع نمایندگان استان اصفهان

با هماهنگی سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری اصفهان، به‌منظور طرح و حل مسائل حوزه حمل‌ونقل مسافر جلسه‌ای با مجمع نمایندگان استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی و متولیان حوزه حمل‌ونقل برون شهری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، از آنجایی که اصفهان در حوزه حمل‌ونقل و تأمین زیرساخت‌های این حوزه حرف اول را در کشور می‌زند لذا خدمت ماندگار فعالان حوزه حمل‌ونقل به‌ویژه رانندگان اتوبوس‌های برون‌شهری در تمام ادوار تاریخی کشور از دوران دفاع مقدس گرفته تا ورود آزادگان و جابه‌جایی زائران اربعین حسینی بر کسی پوشیده نیست اما این ناوگان پر تلاش مشکلاتی دارد که باید به آن رسیدگی کنند.

بر همین اساس با پیگیری‌ها و هماهنگی‌های سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری اصفهان جلسه‌ای با مجمع نمایندگان استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی در شهرستان خمینی شهر برگزار شد.

حجت‌الاسلام سیدناصر موسوی لارگانی، رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی در این نشست با اشاره به اینکه مجلس شورای اسلامی به تمام مشکلات اقتصادی و شرکت‌های حمل‌ونقل مسافر احاطه دارد، اظهار کرد: در راستای حمایت از رانندگان اتوبوس و شرکت‌های حمل‌ونقل مسافر برون شهری با توجه به افزایش چند برابری نرخ خرید اتوبوس، مجوز واردات دو هزار اتوبوس برون شهری از هیأت دولت دریافت شده است.

وی افزود: همچنین با توجه به طرح مشکلات و در خواست این صنف برای خروج ناوگان حمل‌ونقل مسافر از شمول قانون تجارت و خروج نرخ گذاری بلیت اتوبوس از سازمان حمایت از مصرف کننده صمت هستیم.

سازمان پایانه‌های مسافربری نقش نظارتی بر ناوگان حمل‌ونقل مسافر ندارد اما حامی این صنف است
ابوالفضل توکلی، مدیرعامل سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری اصفهان در نشست مجمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی استان اصفهان با اشاره به اینکه این سازمان وظیفه نگهداری و تعمیرات پایانه‌های اصفهان را بر عهده دارد، اظهار کرد: پایانه‌های مسافربری شهرداری اصفهان به واسطه سفر محور بودن با همه اقشار جامعه به خصوص قشر متوسط جامعه در ارتباط است و آنها مسائل و مشکلات خود را از طریق سامانه ۱۳۷ شهرداری و یا نیز از طریق انتقال به مسئولان پایانه‌ها مطرح می‌کنند.

وی افزود: از سوی دیگر ما با قشر رانندگان و دارندگان اتوبوس (شرکت‌ها) مواجه هستیم که سرمایه خود که همان اتوبوس باشد را در اختیار جابه‌جایی مسافران قرار می‌دهند و انتظار دارند که به مشکلات این صنف رسیدگی شود.

مدیرعامل پایانه‌های مسافربری شهرداری اصفهان تصریح کرد: سازمان پایانه‌های شهرداری از اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، انجمن و فعالان این صنف جدا نیست و با وجود این که نقش نظارتی ندارد اما در راستای رفع مشکلات رانندگان تلاش می‌کند زیرا این مجموعه معتقد است اگر به جایگاه رانندگان توجه کند، علاوه بر خدمات خوب و شایسته به مسافران کمتر دچار آسیب و تخلف خواهد شد.

وی ادامه داد: خدمات ارزنده رانندگان اتوبوس در اربعین حسینی بر کسی پوشیده نیست اما انتظار داریم امسال با برنامه‌ریزی بیشتری در این زمینه و نواقص سال گذشته برطرف شود.

توکلی اضافه کرد: پایانه‌های مسافربری اصفهان با تمام شهرستان‌ها در ارتباط است و ایجاد هر گونه سرمایه‌گذاری زیرساختی رفاه حال هم استانی‌ها و سایر مسافران به شهر اصفهان را به همراه دارد که این امر نیازمند توجه بیشتر از سوی مسئولان بالادستی است.

دخل و خرج شرکت‌های مسافربری برون شهری با هم همخوانی ندارد
فرزاد دادخواه، مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اصفهان نیز در این نشست با اشاره به اینکه هزینه بلیت اتوبوس‌های برون شهری برای شرکت‌های مسافربری و رانندگان مقرون به صرفه نیست، گفت: درآمد و هزینه‌های این صنف با هم همخوانی ندارد و برای پیشگیری از هر گونه تخلف ستاد تنظیم بازار که متولی نرخ‌گذاری است، باید پاسخگو باشد.

وی افزود: اعتبارات استانی در این زمینه کم است که انتظار داریم نمایندگان مجلس در این زمینه رایزنی بیشتری داشته باشند، زیرا بسیاری از شرکت‌های مسافربری به دلیل مقرون به‌صرفه نبودن از این ناوگان خارج و به شهرهای جنوبی جهت کار مهاجرت می‌کنند.

مدیر کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اصفهان اضافه کرد: بیش از ۶۰ هزار راننده در زمینه حمل‌ونقل مسافر در اصفهان فعال هستند که باید برای ادامه فعالیت این صنف دل‌خوشی و انگیزه ایجاد کرد.

رضا همامی، دبیر هیأت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های مسافربری اصفهان نیز در این نشست در جمع اعضای مجمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی به پاره‌ای از مشکلات این صنف اشاره کرد و گفت: قیمت فروش بلیت اتوبوس باید شناور باشد و این در حالی است که نرخ‌گذاری اتوبوس با همه مشکلاتی که دارد، توسط سازمان صمت نرخ گذاری می‌شود که مقرون به صرفه نیست و نیازمند بازنگری قانون حمل‌ونقل مسافر توسط نمایندگان مجلس است.شایان ذکر است افزایش قیمت لوازم و قطعات اتوبوس، تخصیص اعتبارات کم به حوزه حمل‌ونقل برون شهری، کاهش اتوبوس و گران بودن هزینه و خدمات و تعمیر و نگهداری در این صنف از دیگر مشکلات مطرح شده توسط نماینده این صنف در مجمع نمایندگان و مسئولان بود.