شهیدان سردار قاسم میرحسینی، ‌شهیده شیرین روحانی راد و شهید مصطفی بدرالدین به عنوان شهدای شاخص در حوزه‌های دفاع مقدس، سلامت و مقاومت در سال ۱۴۰۰ شناخته شدند.

سازمان بسیج مستضعفین شهدای شاخص سال ۱۴۰۰ را با هدف شناساندن و معرفی الگوهای درخشان ناشناخته بسیج و همچنین بامحورها و شاخصه‌های محتوایی معرفی کرد.

زنده کردن، بازآفرینی و معرفی الگوهای درخشان و نام آور بسیج (شهدا) و جریان سازی الگوی جوان مؤمن انقلابی، نماد سازی از شهید در راستای پرورش و تربیت جوان مؤمن انقلابی (جوانان نسل سوم انقلاب)، تبلیغ و ترویج سبک زندگی شهدای عزیز به عنوان بخشی از گنجینه ارزشمند نظام جمهوری اسلامی در سطح جامعه، اشاعه فرهنگ مقاومت، جهاد و شهادت و زنده نگه داشتن یاد و خاطره مجاهدت ها و فداکاری های شهدای گرانقدر از محورهای اصلی برگزیدن این شهدا بوده است.

سازمان بسیج رسانه شهید شاخص ملی دوران دفاع مقدس سال ۱۴۰۰ را شهید میرقاسم میرحسینی براساس سلحشوری و دلاوری این شهید بزرگوار در دوران هشت ساله دفاع مقدس معرفی کرده است.

شهید قاسم میر حسینی در خرداد ماه ۱۳۴۲ در سیستان فرزندی پا به دنیا گذاشت که بعدها آوازه اش در سراسر جبهه‌های جنگ پیچید، پدرش کشاورز بود و او را میرقاسم نام نهاد میر قاسم میرحسینی کوچکترین فرزند خانواده هشت نفری بود.

تحصیلات ابتدایی و راهنمایی را در جزینک به پایان رساند و برای ادامه تحصیل به هنرستان کشاورزی زابل رفت. در سال ۱۳۶۰ با اتمام تحصیلات به عضویت سپاه درآمد و باتوجه به لیاقت‌ها و شایستگی هایش در سن هیجده سالگی برای گذراندن دوره فرماندهی به تهران اعزام شد.

در عملیات آزاد سازی خرمشهر شرکت کرد و پس از آموزش تکمیلی به فرماندهی گردان شهید مطهری لشکر ۴۱ ثارالله برگزیده شد.

شهیده شیرین روحانی راد پزشک عمومی بیمارستان شهدای پاکدشت بود که از ابتدای شیوع ویروس کرونا در خط مقدم مقابله با این بیماری در اورژانس این بیمارستان مشغول خدمت به مردم بود.

وی نخستین شهیده مدافع سلامت شهرستان پاکدشت است که ۲۸ اسفند سال ۹۹ به دلیل ابتلا به بیماری کرونا، جان خود را از دست داد.

همکاری با مرکز بهداشت شریف آباد و درمانگاه شهید اشرفی اصفهانی شهرستان پاکدشت بخشی از خدمات این پزشک ایثارگر در این شهرستان بود.

این شهید پس از ابتلا به بیماری کرونا ابتدا در بیمارستان شهدای پاکدشت بستری شد و پس از آن به دلیل وخیم‌تر شدن بیماری هفته گذشته به بیمارستان مسیح دانشوری منتقل و به فیض شهادت نائل شدند و به جمع شهدای مدافع سلامت پیوستند.

پیکر این شهیده خدمت در گلزار شهدای ده امام به خاک سپرده شد.

ولایتمدار، سختکوش و ایثارگری ، کمک به محرومان و مراقبت از افراد بی بضاعت هدف بزرگش بود، تلاش در راه علم و دانش –دارای مقالات علمی و اخذ دکترا از دانشگاه شهید بهشتی،حمایت و محبت ویژه به پدر و مادر و خانواده محور،شهیده راه سلامت،مردم دار و پیشگام در فعالیت های خیریه اجتماعی،هیچ زمانی بیمارستان را در ایام کرونا رها نکردند حتی در ایام غیرشیفت، با وجود سرم در دست به ویزیت بیماران و سرکشی به بخش‌های بیمارستان از خصوصیات این شهید سلامت بوده است .

شهید سید مصطفی بدر الدین متولد ۶ آوریل ۱۹۶۱ که با نام‌های مصطفی امین بدرالدین، مصطفی یوسف بدرالدین، سامی عیسی، الشبح، الیاس صعب، ابراهیم عیسی، سید ذوالفقار و الیاس فؤاد سائب نیز شناخته می‌شد، مسئولیت بخش نظامی حزب‌الله لبنان را بر عهده داشت و جانشین «شهید عماد مغنیه» فرمانده ارشد شهید حزب‌الله بود.

سید مصطفی بدرالدین بامداد جمعه ۲۲ اردیبهشت ۹۵ در انفجاری در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی دمشق، به شهادت رسید. هر چند شبکه المیادین، در گزارش اولیه خود، حمله هوایی اسرائیل را عامل این انفجار و شهادت شهید بدرالدین اعلام کرد اما حزب‌الله لبنان در دومین بیانیه خود اعلام کرد که این حزب همچنان در حال تحقیق برای کشف علت انفجار است و مشخص خواهد شد که این انفجار به وسیله جنگنده بوده یا توپخانه. البته تاکنون جزئیات دقیقی از نحوه شهادت مصطفی بدرالدین منتشر نشده است.

همچنین این سازمان شهدای شاخص اقشار و شهدای شاخص هر استان را معرفی کرد.