آمریکا عامل ایجاد نگرانی از امنیت عرضه نفت در دنیاست وزیر نفت گفت: اگر امروز آمریکا درباره وضع بازار و امنیت عرضه نفت و انرژی نگران است، این نگرانی نتیجه اقدام‌ها و سیاست‌های آمریکا برای اعمال فشار علیه اوپک‌پلاس، تحریم‌ ظالمانه این کشور علیه برخی تولیدکنندگان نفت و گاز و حمایت از جنگ در خاورمیانه […]

آمریکا عامل ایجاد نگرانی از امنیت عرضه نفت در دنیاست

وزیر نفت گفت: اگر امروز آمریکا درباره وضع بازار و امنیت عرضه نفت و انرژی نگران است، این نگرانی نتیجه اقدام‌ها و سیاست‌های آمریکا برای اعمال فشار علیه اوپک‌پلاس، تحریم‌ ظالمانه این کشور علیه برخی تولیدکنندگان نفت و گاز و حمایت از جنگ در خاورمیانه است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، «جواد اوجی» پس از برگزاری نشست‌های وزارتی ۱۸۷ اوپک و ۳۶ اوپک‌پلاس گفت: سی‌وششمین نشست وزیران نفت و انرژی اوپک‌پلاس دیروز (پنجشنبه، نهم آذرماه) پس از چند روز تأخیر از طریق ویدئوکنفرانس برگزار شد، اعضا در این نشست به‌صراحت بر لزوم حفظ ثبات بازار نفت و حمایت از تصمیم‌های جمعی اوپک‌پلاس تأکید کردند.

وی افزود: در سی‌وششمین نشست وزارتی اوپک‌پلاس اشاره شد که این ائتلاف به‌دقت شرایط بازار‌های جهانی نفت خام و توازن عرضه و تقاضا را زیر نظر گرفته و این آمادگی وجود دارد تا به اقتضای شرایط بازار نفت به‌سرعت تصمیم‌گیری کند و اقدام‌های لازم از سوی اوپک‌پلاس برای ثبات بازار انجام شود.

وزیر نفت ادامه داد: درباره تعویق در برگزاری نشست‌های وزارتی اوپک و اوپک‌پلاس و ارتباط آن با بعضی از اختلاف‌نظر‌های داخلی میان کشور‌های عضو، نخست باید اشاره کرد که هر دو در مقاطع مختلف از تاریخ فعالیت‌های خود از این‌گونه اختلاف‌نظر‌ها داشته‌اند و موضوعی تازه نیست، با این حال آنچه همواره اهمیت داشته، دستیابی به توافق آن هم مبتنی بر اجماع میان همه تولیدکنندگان اوپک‌پلاس است.

اوجی با بیان اینکه در شرایط کنونی که تولیدکنندگان اوپک‌پلاس در نقطه‌ای مطلوب از نظر وحدت، همکاری و تفاهم میان خود هستند، تصریح کرد: تلاش ما، نهادینه کردن همکاری با تولیدکنندگان غیراوپک در چارچوب اوپک‌پلاس است، از این رو هرگونه تصمیمی که در نشست‌های این ائتلاف اتخاذ می‌شود، مبتنی بر اجماع میان همه تولیدکنندگان و برای حفظ ثبات بازار نفت و منافع جمعی اعضاست.

وی تصریح کرد: بازار نفت دوره‌ای چالش‌برانگیز با اطمینانی فراوان را تجربه می‌کند، افزایش عرضه از سوی بعضی از تولیدکنندگان خارج از ائتلاف اوپک‌پلاس در کنار تردید‌های حاکم بر اقتصاد جهان، چشم‌انداز بازار‌های جهانی، اقدام‌های سفته‌بازان در بازار نفت و پیامد‌های تحولات یادشده، پیام‌هایی هشدار دهنده برای ثبات بازار نفت است.

وزیر نفت اظهار کرد: توافق اوپک‌پلاس و تصمیم‌های نشست وزارتی، منجر به حصول دستاورد‌هایی قابل‌توجه منطبق با منافع مشترک کشور‌های عضو اوپک و غیراوپک شده، حفظ این حرکت موفقیت‌آمیز در مسیر آینده برای ثبات بازار و تأمین منافع تولیدکنندگان نفت حیاتی است.

اوجی تصریح کرد: بر اساس گزارش‌ها و تحلیل‌های منتشر شده در هر دو سمت عرضه و تقاضای جهانی نفت تردید‌های جدی وجود دارد که هر کدام می‌توانند پیامد‌های خاص خود را برای چشم‌انداز تحولات آینده به‌دنبال داشته باشد.

وی گفت: در همین حال افزایش فعالیت‌های سوداگران در بازار کاغذی بر نگرانی‌ها افزوده است، از این رو نمی‌توان بی‌شک درباره چشم‌انداز روند‌های حاکم بر بازار جهانی نفت صحبت کرد و من نیز نمی‌توانم هیچ یک از این گمانه‌زنی‌ها را تأیید کنم.

اوجی ادامه داد: آنچه می‌توان اعلام کرد این است که اوپک‌پلاس به‌طور دقیق و منظم تحولات بازار جهانی نفت و عوامل تأثیرگذار بر آن را زیر نظر دارد و همانند تجربه سال‌های گذشته در موقع نیاز، تصمیم‌های متناسب برای برقراری و حفظ ثبات در بازار نفت را اتخاذ و اجرا خواهد کرد.

وی گفت: اگر امروز آمریکا و دیگر مصرف‌کنندگان بزرگ جهان درباره وضع بازار و امنیت عرضه نفت و انرژی نگران هستند، این موضوع نتیجه اقدام‌ها و سیاست‌های آمریکا برای اعمال فشار علیه اوپک‌پلاس و تولیدکنندگان، فشار سیاسی بر بعضی از تولیدکنندگان بزرگ نفت و گاز از طریق تحریم‌های ظالمانه و یکجانبه و دامن زدن به تحولات ژئوپلیتیک از طریق دخالت سیاسی و حمایت از جنگ در منطقه خاورمیانه است.

وزیر نفت اذعان کرد: توافق اوپک‌پلاس و تصمیم‌های آن عاملی مهم در حذف نوسان‌های بازار نفت، کمک به بهبود شرایط اقتصادی جهان، تشویق سرمایه‌گذاری‌های در صنعت جهانی نفت و تأمین امنیت انرژی است، باور ما این است که توافق اوپک‌پلاس و همکاری میان تولیدکنندگان بزرگ، نفت تنها گزینه برای تحقق امنیت انرژی جهان در کوتاه‌مدت و بلندمدت است.

اوجی افزود: همان‌گونه که پیش‌تر اشاره کردیم همه ناظران و متخصصان بازار نفت به دستاورد‌های سازنده توافق اوپک‌پلاس برای ثبات بازار و تحقق امنیت انرژی اذعان دارند و ایران هم از توافق اوپک‌پلاس و تصمیم‌های آن به‌طور کامل حمایت می‌کند، زیرا توافق «بیانیه همکاری میان تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک» را به سود بازار نفت، تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان و اقتصاد جهانی می‌داند.

وی یادآور شد: پیش از نشست وزارتی اوپک‌پلاس هم نشست عادی ۱۸۷ اوپک برگزار شد و مطابق روال معمول موارد دستورکار نشست شامل مجموعه‌ای از مسائل اداری مالی و مدیریتی مربوط به اوپک بود که به‌طور معمول دو بار در سال در سطح وزیران نفت و انرژی کشور‌های عضو برگزار می‌شود.

وزیر نفت گفت: در این نشست هم افزون بر ارزیابی تحولات بازار جهانی نفت و مواضع اعضا، موارد اداری مالی و مدیریتی نیز مطرح و ازسوی دبیرخانه اوپک گزارش داده و تصمیم‌های متناسب از سوی وزیران نفت و انرژی کشور‌های عضو اتخاذ شد.