سازه‌های آبی شوشتر از قدیمی‌ترین سازه‌ها در جهان است و با یک هزار و ۷۰۰ ساله قدمت دارد. به گزارش پایگاه خبری شهیدیاران ،سازه‌های آبی شوشتر در این شهرستان از سازه‌های شگفت انگیز و با قدمتی طولانی محسوب می‌شود و ماهیت اصلی آن تقسیم و مدیریت آب بود که در زمان ساسانیان و حدود یکهزار […]

سازه‌های آبی شوشتر از قدیمی‌ترین سازه‌ها در جهان است و با یک هزار و ۷۰۰ ساله قدمت دارد.

به گزارش پایگاه خبری شهیدیاران ،سازه‌های آبی شوشتر در این شهرستان از سازه‌های شگفت انگیز و با قدمتی طولانی محسوب می‌شود و ماهیت اصلی آن تقسیم و مدیریت آب بود که در زمان ساسانیان و حدود یکهزار و ۷۰۰ سال قبل ساخته شده است.مجموعه آسیاب‌های شوشتر متشکل از ۶ آسیاب است و زمینه اشتغال هزاران نفر را در زمان‌های دور فراهم می‌کردند.

کار اصلی مردمان آن زمان، آسیاب کردن گندم و شیشه و … بوده است، اما با گذشت زمان، اتفاق‌هایی افتاد که از طریق نیروی آب و به منظور استفاده بهینه از آن، نیروگاه تولید برق با عنوان نیروگاه برق آبی مستوفی راه اندازی شد.

این نیروگاه ظرفیت و توانایی تامین برق قسمتی از شهرستان شوشتر را داشت، اما به تدریج کارخانه تولید یخ جولازاده راه اندازی شد، بطوریکه یخ مورد نیاز استان خوزستان را تامین می‌کرد.

در تیرماه سال ۱۳۸۸ مجموعه آسیاب‌ها و آبشار‌های شوشتر به همراه ۱۲ اثر دیگر به عنوان نظام حلقه آبی این شهرستان در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.آنچه اهمیت دارد این است که از زمانیکه ثبت این آثار در فهرست میراث جهانی انجام شد، چرخه اقتصادی در این شهرستان رونق گرفت، زیرا با ورود گردشگران و توریست‌ها به شوشتر، درآمدزایی و اشتغالزایی برای اهالی این شهرستان اتفاق افتاده است.