رئیس کل بانک مرکزی در مراسم رونمایی از سامانه محچک گفت: یکی از پیچیده ترین سامانه های بانکی به لحاظ فنی و اجرایی در آستانه هفته دولت به همت بانک مرکزی و همکاری قوای قضاییه و مققنه و شبکه بانکی به سرانجام رسیده است و یکی از تحولات مهم بانکی با بازگشت اعتبار به چک […]

رئیس کل بانک مرکزی در مراسم رونمایی از سامانه محچک گفت: یکی از پیچیده ترین سامانه های بانکی به لحاظ فنی و اجرایی در آستانه هفته دولت به همت بانک مرکزی و همکاری قوای قضاییه و مققنه و شبکه بانکی به سرانجام رسیده است و یکی از تحولات مهم بانکی با بازگشت اعتبار به چک با راه اندازی این سامانه عملیاتی شد.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، دکتر صالح آبادی در این مراسم با اشاره به شروع کار آزمایشی این سامانه از خردادماه سال جاری تصریح کرد: امکان مسدودسازی حسابها به میزان مبلغ کسری چک از طریق این سامانه فراهم شده است و محچک اخرین حلقه تکمیل اجرایی شدن قانون جدید چک است که به همراه اقدامات پیشین، اعتبار به چک در حوزه فعالیت اقتصادی را بازگردانده شد.

دکتر صالح آبادی افزود: چک یکی از مهمترین ابزارهای پرداخت اعتباری در کشور است که معتبر شدن آن به تسهیل تجارت و شکوفایی کسب و کارها کمک خواهد کرد و از این جهت راه اندازی سامانه محچک واجد آثار اقتصادی نیز خواهد بود.

رئیس کل بانک مرکزی کاهش پرونده های مرتبط با چک در قوه قضائیه را از دیگر آثار محچک برشمرد و گفت: سازوکار اجرایی محچک با زیرساخت فناورانه خود و امکان مسدودسازی برخط مبلغ چک در تمامی حساب های صادرکننده چک، باعث کاهش پرونده های مربوط به چک در قوه قضائیه شده است. همچنین این امکان را برای قوه قضائیه فراهم می کند که عملیات توقیف را به صورت آنلاین انجام دهد.

دکتر صالح ابادی اظهار کرد: امروز شاهد تحولی مهم در صنعت بانکداری هستیم که با اعتماد بیشتر به چک نیاز به ابزارهای پرداخت نقدی کمتر شده و فعالان اقتصادی با اعتماد بیشتر به چک می توانند بدون اتکا به پرداخت نقدی فعالیت های خود را انجام دهند.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به برنامه بانک مرکزی برای گسترش ابزارهای پرداخت اعتباری افزود: اوراق گام نیز یکی از ابزارهای پرداخت اعتباری است که ضمانت پرداخت آتی توسط شبکه بانکی در قالب اوراق گام (گواهی اعتبار مولد) انجام می شود. استفاده از این ابزار می تواند با کاهش فشار بر منابع شبکه بانکی کمک مهمی به رونق بخش های تولیدی خواهد بود.

دکتر صالح ابادی افزود: در حالیکه در یک و نیم سال گذشته ۸۸۰۰ هزار میلیارد تومان اوراق گام منتشر شده بود، این رقم در یک ماهه گذشته به بیش از ۷۵۶۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. با مصوبه هیئت عامل بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار امکان تنزیل اوراق گام بلافاصله پس از انتشار فراهم شده است که این امر دلیل اصلی استقبال از این اوراق در یک ماه گذشته است.

پپردازش شده به کل چک‌های برگشتی در سامانه محچک از ۲۲ درصد

در ابتدای راه‌اندازی این سامانه به ۱۰۰ درصد چک‌ها پس از هفت هفته رسیده است، تصریح کرد: تاکنون در این سامانه ۱.۱ میلیون چک برگشتی پردازش شده است که ۵.۲ میلیون حساب متعلق به صادرکنندگان چک برگشتی به مبلغ ۱۷ هزار میلیارد تومان تا کنون مسدود شده است.در همین مدت ۳ و نیم میلیون حساب با مبلغ ۱۴ هزار میلیارد تومان نیز پس از طی کردن فرآیند رفع سوء اثر رفع مسدودی شده اند.

سامانه «محچک» (مسدودسازی حساب صادرکننده چک برگشتی) این امکان را فراهم می‌سازد که در صورت کسری موجودی حساب فرد صادرکننده چک نزد بانک، مبلغ موردنظر از سایر حساب‌های شخص در همان بانک مسدود می گردد. همچنین در مرحله بعدی و در صورت عدم تأمین مبلغ چک در همان بانک، حساب‌های فرد صادرکننده چک در سایر بانک‌ها و مؤسسات اعتباری به میزان مبلغ کسری چک از طریق سامانه محچک بانک مرکزی، مسدود و سپس مراحل قانونی از سوی قوه قضاییه انجام می‌شود.

آیین رونمایی از سامانه محچک با حضور رئیس کل بانک مرکزی، اعضای هیئت عامل این بانک، نمایندگان مجلس، نمایندگان قوه قضائیه و مدیران عامل بانک ها یکم شهریورماه ۱۴۰۱در آستانه فرا رسیدن هفته دولت در بانک مرکزی برگزار شد.