یک دهه تا هوشمندسازی معادن رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی گفت: دنیا در حوزه اکتشاف، استخراج، حتی فناوری محصول، مارکتینگ و بازاریابی با هوشمندسازی معادن صرفه اقتصادی ایجاد کرده است اما در ایران با شرایط کنونی هوشمندسازی معادن بیش از یک دهه به طول می‌انجامد. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران به نقل […]

یک دهه تا هوشمندسازی معادن

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی گفت: دنیا در حوزه اکتشاف، استخراج، حتی فناوری محصول، مارکتینگ و بازاریابی با هوشمندسازی معادن صرفه اقتصادی ایجاد کرده است اما در ایران با شرایط کنونی هوشمندسازی معادن بیش از یک دهه به طول می‌انجامد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران به نقل از ایراسین بهرام شکوری، رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ایراسین اظهار داشت: هوشمندسازی به آن شکل و معنایی که در دنیا مطرح می‌شود در ایران شکل نگرفته و در حد ابتدایی راه اندازی شده است؛ می‌توان گفت به برخی از فناوری‌های جدید در حوزه معدن دسترسی پیدا کردیم و از آن استفاده می‌کنیم اما هوشمندسازی و معدنکاری مدرنی که در دنیا در حال انجام است همچنان در ایران ظهور نکرده است.

وی افزود: منظور از هوشمندسازی معادن استفاده از ماشین های خودران با سوخت هیدروژنی، ایجاد بستر اینترنت ۵G و… است. متاسفانه اکنون حتی از بستر اینترنت ۵G در کشور بی‌بهره‌ایم، این در شرایطی است که دنیا در حوزه اکتشاف، استخراج، حتی فناوری محصول، مارکتینگ و بازاریابی با هوشمندسازی معادن صرفه اقتصادی ایجاد کرده است. ایجاد بستر مناسب برای معدنکاری دیجیتال مستلزم انجام اقدمات بنیادی و اساسی از سوی بنگاه‌های خصوصی و بسترسازی از سوی دولت است.

رئیس انجمن مس کشور تصریح کرد: انقلاب صنعتی چهارم نیازمند تربیت نیروی انسانی است که بتواند با این سیستم‌ها و تکنولوژی‌های نو دنیا کار کند. برای تحقق نسل چهارم هوشمندسازی معادن مسیر طولانی در پیش است که همت بزرگ می‌طلبد. با شرایط کنونی هوشمندسازی معادن در کشور بیش از یک دهه به طول می‌انجامد. ضرورت دارد بدانیم اگر مطابق با فناوری‌های به روز دنیا پیش نرویم در آینده از رقابت‌های بین‌المللی با خواهیم ماند و بنگاه‌ها رو به تعطیلی خواهند رفت. امروز هوشمندسازی یک انتخاب نیست بلکه مسئله مرگ و زندگی است؛ اگر هوشمندسازی معادن انجام نشود، اشتغال، درآمدزایی، ارزآوری و… تحت تاثیر منفی قرار خواهند گرفت.