قائم‌مقام بانک مرکزی گفت: دولت سیزدهم هیچ استقراض مستقیمی از بانک مرکزی انجام نداده است و در پایان سال ۱۴۰۰ به‌خلاف سال ۱۳۹۹ و سالهای دیگر توانست حدود ۵۵هزار میلیارد تومان تنخواه خود را به‌صورت نقدی تسویه کند به گزارش پایگاه خبری شهید یاران به نقل از خبرگزاری تسنیم اقدامات بانک مرکزی برای کنترل تورم/ […]

قائم‌مقام بانک مرکزی گفت: دولت سیزدهم هیچ استقراض مستقیمی از بانک مرکزی انجام نداده است و در پایان سال ۱۴۰۰ به‌خلاف سال ۱۳۹۹ و سالهای دیگر توانست حدود ۵۵هزار میلیارد تومان تنخواه خود را به‌صورت نقدی تسویه کند

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران به نقل از خبرگزاری تسنیم

اقدامات بانک مرکزی برای کنترل تورم/ دولت سیزدهم تنخواه ۵۵هزار میلیارد تومانی دولت قبل را تسویه کرد

قائم‌مقام بانک مرکزی گفت: دولت سیزدهم هیچ استقراض مستقیمی از بانک مرکزی انجام نداده است و در پایان سال ۱۴۰۰ به‌خلاف سال ۱۳۹۹ و سالهای دیگر توانست حدود ۵۵هزار میلیارد تومان تنخواه خود را به‌صورت نقدی تسویه کند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، اصغر ابوالحسنی هستیانی با حضور در برنامه میز اقتصادی، در خصوص نرخ تورم گفت: تورم در شهریور ماه ۱۴۰۰، ۵۹٫۳ درصد بوده است در حالی که این عدد در تیر ماه سال جاری به ۴۰٫۵ نسبت به سال قبل رسیده است.

قائم‌مقام بانک مرکزی با بیان اینکه تمام فعالیت‌هایی که در بانک مرکزی و دولت انجام می‌شود باید به دو دستاورد منتج شود، تصریح کرد: این فعالیت باید به دو نتیجه شامل کنترل تورم و رشد اقتصادی که بتواند هم به کنترل تورم کمک کند و هم بتوانیم به تولیدی که در ده سال گذشته مدنظر مقام معظم رهبری بوده است و به‌ویژه امسال را هم سال تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرینی نام‌گذاری کرده‌اند، برسیم.

  • کنترل رشد نقدینگی متناسب با هدف‌گذاری تورم

وی هدف تورم و هدف‌گذاری تورم را بسیار مهم خواند و گفت: در این زمینه باید دقت کرد که تورم را چه‌چیزهایی می تواند کنترل کند تا بتوانیم به هدفمان دست یابیم که مهمترین کلید آن دو نکته است؛ یکی انضباط پولی است و یکی انضباط مالی؛ که انضباط پولی آن دست بانک مرکزی است که با آمار (ی که شما نیز به آن اشاره کردید) بحمدالله روز به روز در حال بهبود است.

ابوالحسنی یادآور شد: در صورتی که بخواهیم انضباط پولی را در کشور حاکم کنیم بدیهی است که باید عرضه و تقاضای پول را همزمان با نقدینه‌خواهی کنترل کنیم. این سه محور را اگر معیار بدانیم؛ آنگاه به این پاسخ دست می‌یابیم که چگونه عمل کردیم و چرا به این اعداد و ارقام رسیدیم.