وزیر امور خارجه گفت: آمریکای لاتین یک بازار بکر و ظرفیت مهم برای ایران است و در این چارچوب ها، دیدارها و مذاکرات رئیس جمهور و وزرای ایران در ونزوئلا، ۲۶ سند به امضا رسید. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، حسین امیرعبدالهیان روز چهارشنبه در گفت وگویی در حاشیه سفر رئیس جمهور به آمریکای […]

وزیر امور خارجه گفت: آمریکای لاتین یک بازار بکر و ظرفیت مهم برای ایران است و در این چارچوب ها، دیدارها و مذاکرات رئیس جمهور و وزرای ایران در ونزوئلا، ۲۶ سند به امضا رسید.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، حسین امیرعبدالهیان روز چهارشنبه در گفت وگویی در حاشیه سفر رئیس جمهور به آمریکای لاتین یکی از توجهات دولت سیزدهم را سیاست خارجی متوازان و اختصاص اولویت دیپلماسی اقتصادی عنوان کرد و افزود: در این چارچوب ها، دیدارها و مذاکرات رئیس جمهور و وزرا در ونزوئلا، ۲۶ سند به امضا رسید که تمرکز اصلی این اسناد حول مباحث اقتصادی تجاری و فن آوری و علمی بود.

وزیر امور خارجه گفت: ونزوئلا دروازه فعالیت تجاری ایران در منطقه آمریکای لاتین و حوزه کارائیب است. از جمیت ۶۰۰ میلیون نفری و بازاری با این وسعت صحبت می کنیم که متقابلا آمریکای لاتین و کشورهای دوست ما در این منطقه از طریق جمهوری اسلامی ایران به بازارهای غرب آسیا ارتباط قوی را پیدا می کند. در رابطه با ونزوئلا می توانیم در سایه قرارداد جامع ۲۰ ساله دوکشور از همکاری متوازان صحبت کنیم.

آیت الله رئیسی روز دوشنبه هفته جاری در نخستین مرحله از یک سفر دوره‌ای کوتاه به آمریکای لاتین با هدف ارتقای سطح روابط و گسترش تعاملات، اسناد همکاری در حوزه‌های مختلف وارد کاراکاس پایتخت ونزوئلا شد.

رئیس جمهور در سفر دو روزه به این کشور علاوه بر دیدار با همتای ونزوئلایی خود، هیأت‌های عالی‌رتبه، رئیس مجلس و جمعی از رؤسای کمیسیون‌های مجلس ملی این کشور از نمایشگاه علم و فناوری دستاوردهای ایرانی و آغاز به کار خط تولید دو شرکت خودروساز بزرگ ایران بازدید کرد و با امضا ۱۹ سند همکاری و سخنرانی در جمع جوانان و نخبگان ونزوئلایی به برنامه‌های خود در ونزوئلا پایان داد.

رئیس جمهور سپس روز گذشته(سه شنبه) و در چهاردهمین مقصد دپیلماتیکی خود وارد «ماناگوا» پایتخت نیکاراگوئه شد. نیکاراگوئه نخستین کشوری که منشور سازمان ملل را تأیید کرد.

حسین امیرعبداللهیان وزیرامور خارجه، جواد اوجی وزیر نفت، محمدرضا قرایی آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، بهرام عین اللهی وزیر بهداشت و محمد جمشیدی معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور از همراهان رئیس جمهور در این سفر هستند.

همچنین کوبا مقصد پانزدهم سفر رئیسی جمهور است.