حفظ و معرفی ظرفیت های گردشگری قشم، مسئولیت همگانی است با حضور رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم و رییس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور از لوح انتخاب ژئوسایت غار نمکدان جزیره قشم به عنوان یکی از ۱۰۰ سایت برتر زمین شناسی جهان رونمایی شد. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری […]

حفظ و معرفی ظرفیت های گردشگری قشم، مسئولیت همگانی است

با حضور رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم و رییس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور از لوح انتخاب ژئوسایت غار نمکدان جزیره قشم به عنوان یکی از ۱۰۰ سایت برتر زمین شناسی جهان رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد قشم، افشار فتح الهی در این مراسم اظهار داشت: معرفی ژئوسایت غار نمکدان به عنوان یکی از ۱۰۰ سایت برتر زمین شناسی جهان باعث افتخار ساکنان جزیره قشم و تمام ملت ایران است.
وی ادامه داد: برای معرفی بهتر ظرفیت های گردشگری طبیعی و زمین شناسی باید برای تامین زیرساخت های مناسب مانند بهسازی مسیر دسترسی، تجهیزات ایمنی و امکانات اولیه برنامه ریزی کنیم.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم تصریح کرد: تامین زیرساخت های لازم برای تمام سایت های گردشگری و زمین شناسی موجود در جزیره یکی از اولویت هایی است که با تامین آن می توانیم خدمات بهتری به گردشگران را ارائه دهیم.
به گفته فتح الهی؛ همه ساکنان جزیره قشم امروز در قبال معرفی ظرفیت های طبیعی و گردشگری جزیره و حفظ آنها مسوولیت دارند.
وی با اشاره به اهمیت همراهی مردم برای حفظ میراث طبیعی و زمین شناسی جزیره، افزود: معرفی ژئوپارک جهانی قشم به عنوان الگوی موفق همراهی جامعه محلی در حفظ میراث زمین شناسی و ژئوسایت های مختلف برای سایر ژئوپارک های جهان مایه افتخار است.
براساس این گزارش، رییس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی نیز در این مراسم گفت: کسب ثروت از ظرفیت های طبیعی و پدیده های زمین شناسی بر پایه علم، اتفاقی مهم و مبارک است که خوشبختانه جزیره قشم با وجود ژئوپارک جهانی در این زمینه پیشتاز است.
علیرضا شهیدی ادامه داد: در ۲۲ سال گذشته ۱۷۷ ژئوپارک در ۴۶ کشور جهان ثبت شده که سهم خاورمیانه تنها ژئوپارک جهانی قشم بود و امیدواریم تا سال آینده ژئوپارک های ارس و طبس نیز به ثبت جهانی برسند.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: ایران از نظر زمین شناسی به واسطه قرار گرفتن در کمربند کوه زایی آلپ هیمالیا در منطقه ویژه ای قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه زلزله خیز بودن نقاط مختلف کشور تنها یکی از مخاطرات طبیعی است، افزود: از ۴۳ مخاطره طبیعی موجود در جهان ۳۴ مورد از مخاطرات در ایران رخ می دهد.
رییس سازمان زمین شناسی افزود: از طرف دیگر وجود ۷ درصد منابع معدنی کره زمین و وجود ۸۱ ماده معدنی مختلف در ایران نعمتی است که با اکتشافات صورت گرفته و بهره برداری انجام شده، یکی از مهمترین منابع ثروت ملی حساب می شوند.
همچنین علیرضا امری کاظمی، مدیر ژئوپارک جهانی قشم نیز در این مراسم ضمن ارائه گزارشی از فرآیند ثبت ژئوپارک جهانی قشم به عنوان یکی از ۱۰۰ سایت برتر زمین شناسی جهان ارائه کرد.
گفتنی است در حاشیه مراسم رونمایی از لوح انتخاب ژئوسایت غار نمکدان به عنوان یکی از ۱۰۰ سایت برتر زمین شناسی جهان، از کتاب «قشم سرزمین زیبایی ها» که حاصل تلاش امین ابراهیمی درکوئی بود نیز رونمایی شد.