مدیرعامل سابق انجمن سینمای جوانان ایران گفت: سینما تنها در دو دهه نخست توانست تا حدودی به دفاع مقدس نظری درست داشته باشد والا در دیگر مواقع در این عرصه موفق نبوده است. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، ناصر باکیده، مدیر عامل سابق انجمن سینمای جوانان ایران و مستندساز در گفت‌وگو با خبرگزاری […]

مدیرعامل سابق انجمن سینمای جوانان ایران گفت: سینما تنها در دو دهه نخست توانست تا حدودی به دفاع مقدس نظری درست داشته باشد والا در دیگر مواقع در این عرصه موفق نبوده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، ناصر باکیده، مدیر عامل سابق انجمن سینمای جوانان ایران و مستندساز در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه پیرامون ظرفیت‌های راهپیمایی اربعین برای تصویرسازی در کارهای نمایشی اظهار کرد: سینما متاسفانه نتوانسته عظمت و بزرگی هشت سال دفاع مقدس را آنگونه که باید به تصویر کشد البته در دو دهه ابتدای انقلاب تا حدودی در پرداختن به این امر موفق بودیم زیرا فاصله ما با جنگ تحمیلی کم بود اما هراندازه از این مهم فاصله گرفتیم توجه به موضوع هم کمتر شد!

وی افزود: در کم کاری به وجود آمده نمی‌توان تنها یک بخش را مقصر دانست زیرا در این رابطه هم هنرمندان دارای نقش هستند هم مدیرانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند. از نگاه من اگر این دو حوزه می‌توانستند همکاری مناسبی با یکدیگر داشته باشد وضعیت سینمای دفاع مقدس بسیار بهتر از آن چیزی بود که امروز شاهدش هستیم.

این مستندساز ادامه داد: مراکزی چون؛ صدا و سیما، سازمان اوج یا انجمن سینمای دفاع مقدس برای اعتلای این گونه سینمای باید با هم‌اندیشی داشته باشند تا بتوانند به یک نقطه مشترک برسند زیرا در این صورت قادرند حمایت‌ها را جذب کنند. این خواسته اگر رخ دهد با توجه به هنرمندان شایسته‌ای که داریم همچنین سوژه‌های خوبی که در این رابطه وجود دارد انتظار می‌رود اتفاق خوبی را در سینمای دفاع مقدس رقم زنیم.

باکیده با بیان اینکه دفاع مقدس یک موضوع کاملاً ملی است و به هیچ فرد یا گروه خاصی مختص نیست، بیان کرد: در فیلم‌هایی که شاخصه‌های جنگی دارند، تولید به شدت وابسته به ادوات نظامی است. این امکانات نیز در اختیار نهادهای خاص است. با این توضیح برای به دست آوردن امکانات لازم، موانع و بروکراسی‌های وجود دارد که کار را برای سینماگران در این حوزه دشوار می‌کند.

وی در انتها تأکید کرد: نهادی نظارتی قادرند خود متولی سینمای دفاع مقدس باشند زیرا بسیاری از رشادت‌های هشت سال جنگ تحمیلی توسط نیروهای خودشان رقم خورده است. با این توضیح این نهادها می‌بایست در امر تولید فیلم‌های دفاع مقدسی را تسهیل بخشند تا هنرمندان همانند دهه ۶۰ کارشان برای تولید فیلم‌های مورد نظر راحت باشد.