یک کارشناس ارشد مسائل عراق اظهار کرد: در صورت عدم مشارکت جریان صدر در تشکیل دولت جدید عراق مهمترین چالش پیش روی نخست وزیر جدید این کشور در تشکیل کابینه و پیشبرد امور، جریان صدر خواهد بود. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران به نقل از ایسنا، محمدباقر حکیم در گفت‌وگو با ایسنا در ارتباط […]

یک کارشناس ارشد مسائل عراق اظهار کرد: در صورت عدم مشارکت جریان صدر در تشکیل دولت جدید عراق مهمترین چالش پیش روی نخست وزیر جدید این کشور در تشکیل کابینه و پیشبرد امور، جریان صدر خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران به نقل از ایسنا، محمدباقر حکیم در گفت‌وگو با ایسنا در ارتباط با انتخاب نخست وزیر و رئیس جمهور جدید عراق اظهار کرد: این انتخاب را یک انتخاب مثبت ارزیابی می‌کنم با توجه به این که حدود یک سال بود که شاهد بحران سیاسی در عراق بودیم.

وی با بیان اینکه در جریان انتخاب رئیس جمهور و نخست وزیر جدید شاهد یک اجماع نسبی بین احزاب داخلی عراق بودیم و این یک نکته مثبت ارزیابی می‌شود، گفت: امیدوارم آقای السودانی کابینه عملگرای خود را انتخاب کند و اقدامات خوبی را برای بهبود وضعیت عراق انجام دهد.
حکیم با بیان اینکه رئیس جمهور عراق در جریان حضور اکثریت نمایندگان پارلمان توانست رای کافی برای پذیرش مسئولیت ریاست جمهوری به دست آورد، افزود: به نظرم این یک نکته مثبت است و ایشان بعد از این آرا ،آقای سودانی را برای تشکیل کابینه و دولت در عراق معرفی کردند تا به نوعی بن بست سیاسی یکساله در عراق به پایان برسد.
وی با بیان اینکه احزاب مختلف سیاسی در عراق منهای جریان صدر و همچنین کشورهای مختلف منطقه و فرامنطقه انتخاب رئیس‌جمهور و نخست وزیر عراق را تبریک گفتند و ابراز امیدواری کردند که نخست وزیر عراق بتواند دولت تشکیل دهد و ثبات در عراق ایجاد شود، اظهار کرد: آقای صدر اعلام کرده که در تشکیل دولت مشارکت نمی‌کند و با آنکه در پارلمان عراق ۷۰ کرسی داشت اما استعفای نمایندگان جریان صدر باعث شد که آنها در پارلمان عراق حضور نداشته باشند و این یک خلأیی را ایجاد می‌کند.
حکیم با بیان اینکه آقای صدر دارای قدرت بسیج اجتماعی و در طول سالیان گذشته با پرچم اصلاحات توانسته این قدرت اجتماعی را بسیج کند، اظهار کرد: در جریان اتفاقات اخیر در عراق شاهد حضور طرفداران جریان صدر در پارلمان عراق و ساختمان قوه قضائیه بودیم که این موضوع عملا مشکلاتی را به وجود آورد.
این کارشناس ارشد مسائل عراق با بیان اینکه اگر جریان آقای صدر در قدرت مشارکت داشته باشد، دولت جدید عراق می‌تواند ثبات بیشتری پیدا کند، افزود: عدم حضور جریان آقای صدر می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند و باید دید در صورتیکه آقای سودانی کابینه خود را معرفی کند و پارلمان رای مثبت بدهد آقای صدر چه واکنشی نشان می‌دهد. همانطور که اشاره شد در صورتی که آقای صدر در حکومت مشارکت نکند می‌توانیم پیش بینی کنیم که آقای صدر با بسیج بدنه اجتماعی خود برخی راهپیمایی‌های اعتراضی را علیه دولت جدید شکل دهد و این مشکلاتی را برای دولت ایجاد می‌کند.
وی با تاکید بر اینکه همانطور که اشاره شد در حال حاضر یک اجماع داخلی و حتی منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای برای تشکیل دولت در عراق وجود دارد و بسیاری از سفارتخانه‌های خارجی در عراق برای نخست وزیر جدید عراق برای تشکیل دولت آرزوی موفقیت کردند، ادامه داد: در عرصه داخل نیز کردها، اهل تسنن و چارچوب هماهنگی شیعیان نیز موافقت ضمنی با افراد انتخاب شده دارند و به دنبال خروج عراق از بحران سیاسی هستند.
حکیم در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه در صورتیکه جریان آقای صدر در تشکیل دولت حضور پیدا نکند و قدرت اجتماعی خود را به خیابان بیاورد انتخاب اعضای کابینه از سوی آقای السودانی با چالش‌هایی روبرو خواهد شد ادامه داد: در همین چارچوب تاکید بر این است که حضور جریان صدر در دولت می‌تواند ثبات بیشتری را برای کابینه آن به همراه داشته باشد و در همین چارچوب باید دید آقای صدر در روزهای آینده چکار می‌کند و آیا در جریان رایزنی‌ها در تشکیل کابینه نیروی اجتماعی خود را به خیابان می‌آورد و یا اینکه صبر می‌کند و بعد از چند ماه این کار را انجام می‌دهد.
وی همچنین در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند که ممکن است دولت آقای سودانی به وضعیت عادل عبدالمهدی نخست وزیر پیشین عراق دچار شود، افزود: به نظر می‌رسد که این دو دوره با یکدیگر فرق دارد و در دوره آقای عادل عبدالمهدی این اراده از سوی گروه‌های سیاسی عراق و حتی برخی از کشورها وجود داشت که آقای عادل عبد المهدی از قدرت کنار گذاشته شود ولی در حال حاضر هم اهداف داخلی و هم کشورهای منطقه و فرامنطقه می‌خواهند که آقای سودانی بتواند تشکیل دولت دهد و در حال حاضر به نظر نمی‌رسد که آنها بخواهند که آقای سودانی با سرنوشت عادل عبدالمهدی روبرو شود.
این کارشناس ارشد مسائل عراق افزود: طبق اخبار منتشر شده رایزنی‌ها ادامه دارد که آقای سودانی بتواند دستاوردهای خوبی داشته باشد و مهمترین چالش آقای سودانی که با آن روبرو است موضوع آقای صدر است و اگر بتواند با آقای صدر به توافق برسد که جریان وی در تشکیل دولت مشارکت کند ، چالش کمتری خواهد داشت.