شعب ویژه و تخصصی حمایت از اطفال و نوجوانان در دادگستری استان فعال است حجت الاسلام والمسلمین حسینی در آیین افتتاحیه کارگاههای نظام حمایت از اطفال و نوجوانان ویژه قضات و کنشگران محیط حامی کودک در سنندج اظهار داشت: پرونده های اطفال و نوجوانان در شعب تخصصی فعال در دادگستری استان و توسط قضات ویژه […]

شعب ویژه و تخصصی حمایت از اطفال و نوجوانان در دادگستری استان فعال است

حجت الاسلام والمسلمین حسینی در آیین افتتاحیه کارگاههای نظام حمایت از اطفال و نوجوانان ویژه قضات و کنشگران محیط حامی کودک در سنندج اظهار داشت: پرونده های اطفال و نوجوانان در شعب تخصصی فعال در دادگستری استان و توسط قضات ویژه رسیدگی می شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از کردستان، کارگاههای نظام حمایت برای اطفال ونوجوانان با حضور حجت الاسلام دکتر هادی قائم مقام معاون حقوقی و امور مجلس و رئیس پژوهشگاه قوه قضاییه، حجت الاسلام دکتر رهایی عضو هیات علمی دانشگاه مفید، رئیس کل دادگستری استان کردستان و معاونین ایشان در حوزه های مختلف، استاندار کردستان ، قضات و کنشگران محیط حامی کودک در استان در هتل شادی سنندج برگزار شد.

حجت الاسلام حسینی در ابتدای این مراسم ، ضمن تبریک دهه کرامت بیان داشت : در راستای حمایت از اطفال و نوجوانان در دادگستری استان کردستان ، فرآیند رسیدگی به این پرونده ها در شعب تخصصی و توسط قضات ویژه انجام می شود و خارج از فرآیند رسیدگی نیز دادستانهای استان و همچنین معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان نیز در حوزه حمایت از حقوق اطفال و نوجوانان فعال می باشند.

وی افزود : در باب حمایت از اطفال و نوجوانان در دستگاه قضایی استان توجه ویژه ای شده است و در این حوزه تمامی دستگاههای اجرایی نیز مسئولیت دارند .
حجت الاسلام حسینی تمرکز رسانه های معاند بر استان کردستان را ویژه و اختصاصی توصیف کرد و افزود: مقوله حمایت از اطفال و نوجوانان در استان کردستان می بایست با لحاظ شرایط خاص اقتصادی و معضلات اجتماعی مثل کم برخوردار بودن استان ، درآمد سرانه پایین استان و نرخ بالای بیکاری و همچنین امعان نظر به تمرکز رسانه های معاند بر این استان مورد توجه خاص و ویژه قرار گیرد و لذا در این راستا وظیفه تمامی دستگاههای حاکمیتی استان برنامه ریزی و آموزش در راستای خنثی کردن نقشه های دشمن است .

رئیس کل دادگستری استان خاطرنشان ساخت : برگزاری این کارگاههای آموزشی باید کاربردی ،خروجی محور و نتیجه تئوری و عملی داشته باشد و سبب شود تا جوامع هدف که همان کودکان و نوجوانان هستند دچار آسیب های اجتماعی کمتری شوند.

در ادامه این مراسم ، حجت الاسلام دکتر رهایی عضو هیات علمی دانشگاه مفید نگاه و رویکرد نسبت به حوزه اطفال و نوجوانان را ضروری دانست و اظهار داشت : یادگیری و مشارکت در این حوزه بسیار مهم است و این قشر از جامعه بزرگترین سرمایه اجتماعی هستند.

وی تضمین آینده را در گرو حراست از سرمایه گرانبهای کودکی ذکر کرد و افزود : رشد و تعالی جامعه مستلزم رعایت حقوق کودکان است و تمامی تصمیمات کشور باید رشد و حیات کودکان را تضمین کند.

حجت الاسلام رهایی تاکید کرد : باید با کرامت و تربیت درست و صحیح با کودکان برخورد شود تا در آینده شخصیت اجتماعی مناسبی داشته باشند .

عضو هیات علمی دانشگاه مفید افزود : نظام آموزشی نیازمند تحول در حوزه حمایت از اطفال و نوجوانان است.

در ادامه، اسماعیل زارعی کوشا استاندار کردستان عدم آشنایی مدیران با قوانین حوزه کودکان و نوجوانان را یک خلا بزرگ دانست و اظهار داشت : تمامی مسئولین و مدیران وظیفه مراقبتی و حمایتی از این قشر از جامعه را دارند تا در دام آسیب های اجتماعی نیافتند .

استاندار کردستان افزود : زمانی که یک کودک یا نوجوان در دام آسیب های اجتماعی می افتد سبب می شود تا کل جامعه دچار آسیب شود و پیامد آن محرومیت جامعه از یک استعداد و نبوغ است.

زارعی کوشا تاکید کرد : استان کردستان در حوزه علوم دانش بنیان و اختراعات جایگاه بسیار خوبی در کشور دارد و خوشبختانه استعدادهای شگرفی در این حوزه بین جوانان استان وجود دارد که باید از آنها حمایت کرد.
شایان ذکر است که کارگاه های آموزشی نظام حمایت از اطفال و نوجوانان به مدت ۳ روز در هتل شادی سنندج برگزار می شود و در این کارگاهها مباحث تئوری و عملی و قانون های این حوزه با تدریس اساتید کشوری آموزش داده می شود و در پایان به شرکت کنندگان گواهی معتبر اهدا می گردد.

کویستان عبدالحکیمی /کردستا