پایان انتظار ۲۲ قطعه کبک وحشی برای رهایی از پشت میله های قفس رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کامیاران گفت: با هماهنگی مراجع قضایی طی سه فقره حکم تفتیش از مراکز غیر مجاز نگهداری از روستاهای اطراف شهرستان کامیاران، ۲۲ قطعه کبک وحشی کشف و ضبط شد. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران […]

پایان انتظار ۲۲ قطعه کبک وحشی برای رهایی از پشت میله های قفس

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کامیاران گفت: با هماهنگی مراجع قضایی طی سه فقره حکم تفتیش از مراکز غیر مجاز نگهداری از روستاهای اطراف شهرستان کامیاران، ۲۲ قطعه کبک وحشی کشف و ضبط شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از کردستان، سامان سیفی افزود: بر اساس اطلاعات دریافتی مبنی بر نگهداری غیر مجاز پرندگان وحشی در سه مرکز نگهداری در روستاهای کامیاران، مأموران یگان حفاظت موضوع را در دستور کار قرار داده و پس از اطمینان کامل از صحت موضوع ، اقدام به کشف و ضبط کبک ها کردند.

وی ادامه داد: مأموران طی بازرسی و تفتیش از مراکز غیر مجاز نگهداری،تعداد ۲۲ قطعه کبک، ۲۰ عدد قفس چوبی، ۱۵ دسته دام زنده گیری پرندگان و ۳ شبکه نگهداری کبک را کشف و ضبط کردند و پرونده متخلفین پس از تنظیم، توسط واحد حقوقی جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی ارجاع شد.

سیفی در پایان افزود: کبک های اسیر شده از دست افراد سودجو رهایی یافتند و بعد از تیمارداری و اطمینان دامپزشک متخصص از سلامتی کبک ها، در زیستگاه های طبیعی ویژه به دامان طبیعت باز گشتند.

کبک یکی از پرندگان زیبای خشکی، با اندازه متوسط، طول بدن ۳۲ تا ۳۴ سانتی متر و گستردگی بال ها ۴۷ تا ۵۲ سانتی متر است و بیشتر در مناطق کوهستانی یافت می‌شود.

کبک در چرخه حیوانات ایران نقش بسزایی دارد و نر و ماده یک شکل و بدون تغییرات فصلی هستند؛ اما پرنده نر کمی بزرگ تر است، نوار سیاه پهن موربی از جلوی پیشانی تا گوشپرها ادامه دارد و فاکتوری برای شناسایی آنها می باشد.

کویستان عبدالحکیمی /کردستان