کاهش محسوس دما از روز جمعه / خسارت به کشاورزی و سرمازدگی جوانه‌ها سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار کشاورزی سطح نارنجی، از نفوذ توده هوای سرد و به دنبال آن تنش دمایی و کاهش محسوس دما از روز جمعه در ۱۸ استان کشور خبر داد که خطر خسارت به صنعت کشاورزی و شکوفه‌های درختان […]

کاهش محسوس دما از روز جمعه / خسارت به کشاورزی و سرمازدگی جوانه‌ها

سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار کشاورزی سطح نارنجی، از نفوذ توده هوای سرد و به دنبال آن تنش دمایی و کاهش محسوس دما از روز جمعه در ۱۸ استان کشور خبر داد که خطر خسارت به صنعت کشاورزی و شکوفه‌های درختان و سرمازدگی جوانه‌ها را در پی دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، بر اساس اطلاعیه سازمان هواشناسی کشور نفوذ توده هوای سرد از صبح روز جمعه، یازدهم فروردین‌ماه تا پیش از ظهر روز یکشنبه هفته آتی موجب تنش دمایی و کاهش محسوس دما می‌شود.

این سامانه صبح جمعه با کاهش ۱۰ تا ۱۵ درجه‌ای دما در استان‌های ساحلی دریای خزر و اردبیل و صبح شنبه با تداوم کاهش دما از هشت تا ۱۰ درجه در شمال غرب کشور و دامنه‌های جنوبی البرز و به‌تدریج در شمال شرق کشور همراه خواهد شد.

همچنین نفوذ توده هوای سرد در روز یکشنبه منجر به داوم کاهش دما از پنج تا هفت درجه در شمال شرق و شرق کشور می‌شود که خسارت به صنعت کشاورزی را به دنبال دارد.

تمرکز این سامانه روز جمعه در اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، نیمه شمالی استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی خواهد بود.

گستره آن برای روز شنبه استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، کرمانشاه، زنجان، همدان، قزوین، البرز، تهران، گیلان، مازندران، گلستان و شمال استان‌های سمنان و خراسان رضوی پیش‌بینی شده است و روز یکشنبه نیز سمنان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی و شرق یزد را در بر می‌گیرد.

سازمان هواشناسی اثر مخاطره آن را خسارت به شکوفه‌های درختان و سرمازدگی جوانه‌ها اعلام کرده است.

لازم است کشاورزان و باغداران به استفاده از محلول‌های ضد سرمازدگی به‌منظور مقابله با باکتری‌های مولد هسته یخ در گیاه و مصرف کودهای اسید آمینه و پتاسه و ترکیبات بُر و روی به صورت غیرمستقیم در بالای تاج درختان، جهت مقاوم‏‌سازی درختان به سرما اقدام کنند.

ایجاد پوشش بر روی نهال‌های جوان و درختان آسیب‌پذیر (پلاستیک سیاه، گونی، پلی‌اتیلن و نایلون) و انجام آبیاری خارج از نوبت به منظور تداوم افزایش رطوبت در مزارع و باغات و تعدیل دمای محیط ضروری است.

ضرورت کنترل دما و رطوبت در گلخانه‌ها، مرغداری‌ها و دامداری‌ها
همچنین به تأمین سوخت، سرویس و راه‌اندازی وسایل حرارتی، کنترل دما و رطوبت و تهویه در گلخانه‌، مرغداری و دامداری‌ها با توجه به کاهش محسوس دما توصیه شده است.

محافظت از تأسیسات و سیستم‌های آبیاری تحت فشار با توجه به پایین بودن دمای سطح زمین، خودداری از هرس درختان، روشن کردن آتش و ایجاد مه‌دود در باغات (در ساعت‌های نزدیک صبح و بامداد) و مبارزه نکردن شیمیایی با آفات در مناطقی که دما به زیر صفر می‌رسد، از دیگر توصیه‌های سازمان هواشناسی است.