افزایش رضایت مودیان مالیاتی با اجرای کامل قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان مدیرکل امور مالیاتی استان در همایش تخصصی مالیاتی در اتاق بازرگانی اصفهان به تبیین قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان و ارائه عملیاتی صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی پرداخت. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران به نقل از روابط عمومی اتاق […]

افزایش رضایت مودیان مالیاتی با اجرای کامل قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان

مدیرکل امور مالیاتی استان در همایش تخصصی مالیاتی در اتاق بازرگانی اصفهان به تبیین قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان و ارائه عملیاتی صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی پرداخت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، اصغر اخوان مقدم عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان شرکت‌کنندگان در این همایش را مغز متفکر شرکت‌های استان دانست و اظهار داشت: شاید برخی شرکت‌ها هنوز به تبعات و خسارات عدم اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان واقف نیستند و اجرای این قانون باید بسیار جدی گرفته شود.

وی حضور گسترده شرکت‌کنندگان در این همایش را نشان‌دهنده عزم بالای استان برای اجرای این قانون دانست و افزود: از طرف دیگر هنوز شاهد برخی نقصان‌ها در این قانون و برخی اشکالات در سامانه مودیان هستیم که باید برطرف شود. همچنین برخلاف اصفهان که در این زمینه خوب عمل کرده، در برخی شهرهای کشور شاهد عدم الزام به این قانون و فرارهای مالیاتی هستیم و با این شرایط، قانون به سرانجام مطلوبی نمی‌رسد که امیدواریم این نقصان با پیگیری مسئولان مالیاتی رفع شود.

قانون پایانه‌های فروشگاهی بستر اجرای سایر قوانین مالیاتی است

در ادامه مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان گفت: پس از تصویب قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان در سال ۱۳۹۸ مهلت ۱۵ ماهه برای اجرای آن تعیین شد، اما عزم کافی برای اجرای آن وجود نداشت؛ درحالی‌که این قانون، قانون مادر و پایه محسوب شده و بستر اجرای بسیاری از قوانین دیگر مانند مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر عایدی سرمایه است؛ بنابراین امیدوارم شاهد تغییر رویکرد در مالیات‌ستانی در کشور باشیم.

عباس مزیکی ضمن تشریح قوانین اصلی مرتبط با صندوق مکانیزه فروش و پایانه‌های فروشگاهی ادامه داد: اعتماد به مودی رویکرد جدیدی در مالیات‌ستانی است. اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان قطعاً در میزان درآمد مالیاتی کشور تأثیر بسزایی خواهد داشت و اجرای کامل و درست آن موجب افزایش اعتماد و رضایت مودیان می‌شود، چون تشخیص‌ها دیگر بر مبنای نظر افراد نخواهد بود.

وی مبارزه با فرار مالیاتی و حتی مبارزه با قاچاق را از آثار اجرای این قانون دانست و تصریح کرد: قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان مانند نوزاد تازه متولدشده است و شاید برخی بندهای آن با اصول کسب‌وکار همخوانی نداشته باشد؛ بنابراین شاید نتوان برخی رویه‌های گذشته در مشاغل و کسب‌وکارها را ادامه داد و این رویه‌ها باید با قانون جدید منطبق شود.

مدیرکل امور مالیاتی استان به شرکت‌کنندگان توصیه کرد پایانه فروشگاهی و سامانه خود را متناسب با نوع شغل و کسب‌وکار خود انتخاب کنند و به تشریح قوانین مهم در سامانه مودیان پرداخت.

وی نخستین شرط استفاده از سامانه مودیان را ثبت‌نام در نظام مالیاتی دانست و گام‌های ششگانه اقدامات لازم برای صدور صورتحساب الکترونیکی را تشریح کرد که شامل ثبت‌نام در نظام مالیاتی و تشکیل پرونده مالیاتی، دریافت گواهی امضای الکترونیکی، دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی، دریافت شناسه کالاها و خدمات، ارسال صورتحساب الکترونیکی و کنترل اطلاعات در سامانه مودیان است.