یک رسانه آمریکایی گزارش داد: پس از تلاطم بانکی اخیر، نگرانی از بروز بحران در بخش دیگری از اقتصاد قاره سبز افزایش یافته است؛ این بار بازار املاک. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، تارنمای شبکه اقتصادی «سی ان بی سی» گزارش کرد افزایش نرخ بهره هزینه استقراض را افزایش داده و موجب شده تا […]

یک رسانه آمریکایی گزارش داد: پس از تلاطم بانکی اخیر، نگرانی از بروز بحران در بخش دیگری از اقتصاد قاره سبز افزایش یافته است؛ این بار بازار املاک.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، تارنمای شبکه اقتصادی «سی ان بی سی» گزارش کرد افزایش نرخ بهره هزینه استقراض را افزایش داده و موجب شده تا ارزش بازار املاک تجاری و اداری اروپا کاهش یابد.

در همین حال، بحران بانکی اخیر در آمریکا و کمک اضطراری به بانک کردیت سوئیس بیم و هراس از بروز چرخه بحران ناشی از خروج سرمایه از بانک ها و گسترش آن به بخش املاک را افزایش داده است.

در گزارش دیروز (۲۵ فروردین) این رسانه آمده است: بانک مرکزی اروپا اوایل ماه جاری میلادی هشدار داده بود که نشانه‌های واضحی از آسیب پذیری در بخش املاک دیده می شود. به گفته این نهاد مالی، با توجه به کاهش نقدینگی در این بخش و کاهش قیمت ها، بازار با عدم اطمینان و تردید مواجه شده است. این بانک در ادامه خواهان اعمال محدودیت در صندوق های املاک تجاری و اداری شد تا مخاطرات بحران نقدینگی کاهش یابد.

در ماه فوریه (بهمن/اسفند) سال جاری میلادی صندوق های اروپایی سرمایه گذار در بخش املاک و مستغلات خروج ۱۷۲ میلیون پوند سرمایه را ثبت کردند که با ورود بیش از ۳۰۰ میلیون پوند نقدینگی در ژانویه (دی/ بهمن)امسال در تضاد بوده است.

تحلیلگران بر این باورند که با توجه به افزایش نرخ بهره، ارزش سهام موسسات املاک اروپایی در سال های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ بین ۲۰ تا ۴۰ درصد کاهش خواهد یافت. حتی در بدترین شرایط ممکن است که در سال ۲۰۲۳ ارزش بازار املاک تجاری و اداری تا ۵۰ درصد سقوط کند.