خورشید در اعتدال بهاری قرار می‌گیرد یک کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: سه‌شنبه اول فروردین‌ماه، خورشید در صورت فلکی حوت و در نقطه اعتدال بهاری جای می‌گیرد. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، فاطمه فخرایی‌فرد اظهار کرد: عید نوروز یا رسیدن خورشید به نقطه اعتدال بهاری، مصادف است با زمانی که زمین یک […]

خورشید در اعتدال بهاری قرار می‌گیرد

یک کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: سه‌شنبه اول فروردین‌ماه، خورشید در صورت فلکی حوت و در نقطه اعتدال بهاری جای می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، فاطمه فخرایی‌فرد اظهار کرد: عید نوروز یا رسیدن خورشید به نقطه اعتدال بهاری، مصادف است با زمانی که زمین یک دور کامل را به دور خورشید گردش کرده است. در این زمان خورشید دقیقاً در شرق طلوع و در غرب غروب می‌کند. در تقویم شمسی مبنای شروع سال جدید، ورود خورشید به نقطه اعتدال بهاری است و تحویل سال در واقع یک اتفاق نجومی است.

وی افزود: در آغاز سال شمسی طول شبانه روز در کل کره زمین برابر است و در واقع تابش خورشید به شکلی کاملاً عادلانه به زمین ساطع می‌شود و در کل عرض‌های جغرافیایی ۱۲ ساعت روز و ۱۲ ساعت شب خواهیم داشت. اعتدال مارس برای هر کسی که در نیمکره شمالی زندگی می‌کند، اولین روز بهار و برای هر کسی که در نیمکره جنوبی زندگی می‌کند اولین روز پاییز است. سه‌شنبه اول فروردین‌ماه خورشید در صورت فلکی حوت در نقطه اعتدال بهاری جای می‌گیرد.

ماه نو
این کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: زمانی که ماه در میان خط واصل زمین و خورشید قرار دارد، سطح نورانی ماه دقیقاً رو به خورشید و پشت به ما قرار می‌گیرد در نتیجه نمی‌توانیم آن را ببینیم. در این حالت اصطلاحاً گفته می‌شود که مقارنه ماه و خورشید یا ماه نو رخ داده است. حرکت مداری ماه باعث می‌شود هر چهار هفته یک بار به دور زمین بچرخد و در نتیجه گام‌های آن از ماه جدید، تا ربع اول، ماه کامل و ربع آخر، هر ۲۹.۵ روز یک بار اتفاق بیفتد و در نهایت به ماه جدید می‌رسد. این حرکت همچنین به این معنی است که ماه از یک شب به شب دیگر بیش از ۱۲ درجه از آسمان را طی می‌کند و باعث می‌شود که هر روز تقریباً یک ساعت بعد، طلوع و غروب کند.

وی ادامه داد: طی روزهای آینده، ماه در اواخر بعد از ظهر و هنگام غروب عنوان هلال باریکی که بلافاصله پس از خورشید غروب می‌کند، قابل مشاهده خواهد بود. تا رسیدن به ربع اول، در مدت زمان یک هفته، تا حدود نیمه شب قابل مشاهده است. سه‌شنبه اول فروردین‌ماه ساعت ۲۰:۵۴ ماه در وضعیت مقارنه با خورشید قرار می‌گیرد و از این لحظه فازهای ماه شروع می‌شود. هر دو جرم در صورت فلکی حوت قرار دارند.

سیارک سرس در مقابله
فخرایی‌فرد افزود: بزرگ‌ترین جرم موجود در کمربند سیارک‌ها در میان مشتری و مریخ، سرس، سه‌شنبه اول فروردین‌ماه در موقعیت مقابله خورشیدی قرار دارد و کل شب در صورت فلکی کما برنیکه قابل رصد است. از موقعیت رصدخانه لارستان بین ساعات ۱۹:۳۹ تا ۰۴:۵۹ این سیاره کوتوله در آسمان حضور دارد. تقریباً همان زمانی که سرس وضعیت مقابله را پشت سر می‌گذارد، همچنین نزدیک‌ترین فاصله خود را با زمین دارد که حضیض زمینی نامیده می‌شود و در درخشان‌ترین حالت خود در آسمان ما ظاهر می‌شود. زیرا وقتی سرس در مقابل خورشید در آسمان قرار می‌گیرد، زمین از بین این سیارک و خورشید می‌گذرد.

وی اضافه کرد: هر چند در واقع، سرس در منظومه شمسی بسیار دورتر از زمین در مدارش به دور خورشید می‌چرخد -در فاصله متوسط ۲.۷۷ واحد نجومی از خورشید- بنابراین درخشندگی آن در حالت مقارنه و مقابله خورشیدی تفاوت چندانی ندارد. در لحظه تقابل، سرس در فاصله ۱.۵۹ واحد نجومی قرار دارد و به قدر ۶.۹ می‌رسد که قطعاً برای رصد این سیارک به تلسکوپ نیاز خواهید داشت. پژوهشگران عقیده دارند که یک چهارم سرس را آب تشکیل داده است که احتمالاً به شکل لایه‌ای یخی در زیر پوسته تیره این سیاره کوتوله است.