رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و تالاب مجلس عراق گفت که دولت این کشور برای بازگرداندن سهمیه حقابه رودخانه های دجله و فرات با ترکیه مذاکره‌ می‌کند. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، از نقل از پایگاه خبری المعلومه، «ثائر مخیف الجبوری» رئیس کمیته کشاورزی، آب و تالاب های مجلس عراق امروز (سه‌شنبه) گفت: بغداد در […]

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و تالاب مجلس عراق گفت که دولت این کشور برای بازگرداندن سهمیه حقابه رودخانه های دجله و فرات با ترکیه مذاکره‌ می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، از نقل از پایگاه خبری المعلومه، «ثائر مخیف الجبوری» رئیس کمیته کشاورزی، آب و تالاب های مجلس عراق امروز (سه‌شنبه) گفت: بغداد در حال آماده‌سازی زمینه اعزام هیاتی برای مذاکره با ترکیه در خصوص سهمیه‌بندی آب است.

وی در بیانیه‌ای که روزنامه رسمی منتشر کرد، ابراز امیدواری کرد که اقدامات نخست‌وزیر عراق در رابطه با پرونده کم‌آبی نتایج مثبتی به همراه داشته باشد.

این مسئول عراقی با بیان اینکه محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق در مورد سهم آب این کشور از رودخانه های دجله و فرات و بقیه شاخه‌های آن‌ها با ترکیه گفت و گو خواهد کرد، اظهار داشت که قطع اجباری و عمدی این سهمیه‌ها بر خلاف توافقات بین المللی مربوط به کشورهای دارای سواحل آبی مشترک است.

وی افزود: با این وجود، ما امروز در زمستانی مرطوب و پربارش به سر می‌بریم و این چیزی است که ما از طریق گزارش‌های وزارت منابع در خصوص اتمام اولین آبیاری محصولات زمستانه مشاهده کردیم.

رئیس کمیته کشاورزی، آب و تالاب های مجلس عراق افزود که پرداخت غرامت وزارت کشاورزی به برخی از زیان دیدگان سیل‌های سال ۲۰۱۸ آغاز شده است.

وی با اشاره به اینکه دولت کنونی درخصوص پرونده بحران آب جدی است، خاطرنشان کرد: رئیس جمهور عراق پیش از این سمت وزیر منابع آبی را بر عهده داشت و چشم‌انداز خوبی برای پرونده آب و مدیریت آن پس از قطع ناعادلانه سهمیه آب عراق وجود دارد.

الجبوری از وزارت منابع آب عراق خواست تا از طریق پروژه‌های توقف تحویل آب به ایستگاه‌های روان‌سازی و آبیاری مناطق زیر کشت؛ برنامه‌ای روشن و هدفمند برای کاهش هدر رفت آب ارائه کند.

پیشتر «مهدی رشید الحمدانی» وزیر وقت منابع آب عراق که اکنون ریاست جمهوری این کشور را برعهده دارد ۱۶ ژوئیه از کشور ترکیه خواسته بود تا میزان رهاسازی آب رودخانه‌های دجله و فرات را افزایش دهد.

بر اساس بیانیه صادر شده از سوی وزارت منابع آب عراق، صحبت‌های الحمدانی در دیدار مجازی با «ویسل اروغلو» نماینده ویژه رئیس جمهوری ترکیه در امور عراق درچارچوب بحث درخصوص وضعیت آب ورودی به رودخانه‌های دجله و فرات در عراق مطرح شد.

بر اساس این بیانیه، دو طرف همچنین توافق کرده‌اند که یک هیئت متخصص عراقی برای مشاهده حقیقت مخازن آب در سدهای ترکیه به محل اعزام شود.

به گفته مقامات بغداد، عراق یکی از پنج کشوری به شمار می‌آید که بیشترین تاثیر را از تغییرات اقلیمی و بیابان‌زایی متحمل می‌شود.

در همین حال «علی رضا گونای» سفیر ترکیه در عراق، مدتی پیش در توئیتی اعلام کرد که خشکسالی تنها مشکل کشور عراق نیست، بلکه مشکل ترکیه و کل منطقه است و در نتیجه گرمایش زمین شاهد خشکسالی‌های بیشتری در سال‌های آینده خواهیم بود.

وی افزود که آب در عراق به میزان بسیاری هدر می‌رود و باید اقدامات فوری برای کاهش این امر انجام شود و سیستم‌های آبیاری باید نوسازی شوند.

پس از آن وزارت منابع آب عراق سخنان سفیر ترکیه را محکوم کرد و در اعتراض به این سخنان، خواستار احضار سفیر ترکیه شد.

این وزارتخانه در بیانیه‌ای گفته بود که ترکیه همواره با عنوان کردن مسئله هدر دادن آب به دنبال بهانه‌ای است تا به خود حق کاهش سهم آب عراق را بدهد و این همان چیزی است که اکنون در حال وقوع است.

رودهای دجله و فرات جزء رودهای بین المللی هستند زیرا بیش از یک کشور را شامل می‌شوند، دجله از ترکیه به عراق می‌آید و فرات از ترکیه به سوریه و سپس به عراق وارد می‌شود.

عراق در سه فصل گذشته به دلیل کمبود بارندگی شاهد موجی از خشکسالی بوده است.

چندی پیش کمیسیون کشاورزی، آب و تالاب مجلس عراق از زبان «ثائر مخیف الجبوری» رئیس این کمیسیون درباره قصد ترکیه برای احداث سد بزرگ الجیزره هشدار داد.

الجبوری تصریح کرد: سد جدید در دست اقدام ترکیه از خطرناکترین سدها است و در صورت احداث، یک قطره آب هم از ترکیه به عراق وارد نخواهد شد.

عراقی‌ها ساخت سد الجزره در امتداد سد برقی آلیسو و در ۳۵ کیلومتری مرز عراق را نابودگر کشورشان می‌دانند.