در اجرای پروژه‌ها بدون پژوهش و علم دانشگاهی قدمی برنمی‌داریم شهردار اصفهان گفت: هیچ دستگاه اجرایی در استان به اندازه شهرداری اصفهان بر پژوهش و تعامل با اساتید دانشگاه تأکید ندارد و تأکید داریم در اجرای پروژه‌ها بدون پژوهش و علم دانشگاهی قدم از قدم برنداریم.  به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران به نقل […]

در اجرای پروژه‌ها بدون پژوهش و علم دانشگاهی قدمی برنمی‌داریم

شهردار اصفهان گفت: هیچ دستگاه اجرایی در استان به اندازه شهرداری اصفهان بر پژوهش و تعامل با اساتید دانشگاه تأکید ندارد و تأکید داریم در اجرای پروژه‌ها بدون پژوهش و علم دانشگاهی قدم از قدم برنداریم.

 به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران به نقل از اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، علی قاسم‌زاده روز ۱۹ آذرماه در رویداد هم‌اندیشی دانشگاه و مدیریت شهری که با عنوان «شهرگاه» و با موضوع «مالی، اقتصادی و سرمایه انسانی» در دانشگاه اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: دغدغه اصلی شهرداری از برگزاری سلسله جلساتی به بهانه هفته پژوهش، دستیابی به یک جمع‌بندی کاربردی و اثربخش به صورت مشترک با جامعه دانشگاهی است.

او با بیان اینکه عالمان بی عمل در دین اسلام مورد مذمت قرار گرفته اند، افزود: در روایتی از یکی از معصومین آمده است: «عالم بی عمل همچون درخت بی ثمر است»، بنابراین عالم باید با اندوخته علم خود ثمره‌ای برای جامعه داشته باشد.

قاسم‌زاده با اشاره به اینکه دومین گروه مورد مذمت در دین کارگزارانی هستند که بدون علم وارد حیطه مسئولیت می‌شوند، تأکید کرد: فساد مدیری که علم ندارد، از خیر و صلاح او برای جامعه بیشتر است؛ بنابراین بر کارگزاران فرض است که با علم وارد حیطه اجرای امور شوند.

زمینه همکاری پژوهشی در شهرداری اصفهان فراهم شده است

شهردار اصفهان با بیان اینکه در ادوار گذشته زمینه همکاری پژوهشی در شهرداری ایجاد شده است، گفت: از آن زمان تاکنون فرهنگ همکاری پژوهشی و ارائه پیوست پژوهشی در پروژه‌ها در شهرداری اصفهان رواج دارد.

او افزود: در معاونت برنامه‌ریزی شهرداری اصفهان یک بانک اطلاعاتی قوی از دانش‌های تخصصی وجود دارد که می‌تواند در اختیار دانشگاهیان و پژوهشگران قرار گیرد.

قاسم‌زاده پژوهش را امری ضروری برای رفع مشکلات شهر دانست و تأکید کرد: راه کوتاه تحقق این امر آن است که به منابع علمی و دانشگاهیان متصل شویم، به همین دلیل نیز در شهرداری اصفهان ماهانه از مطالعات چندین پژوهش دانشگاهی بهره می‌بریم.

او با بیان اینکه هیچ دستگاه اجرایی در استان اصفهان به اندازه شهرداری بر پژوهش و تعامل با اساتید دانشگاه تأکید ندارد، اظهار کرد: این مسئله نخست به لحاظ ردیف‌های اختصاص‌یافته به پژوهش، دوم به جهت پیگیری مسئولان در زمینه بهره‌وری امور مبتنی بر کار پژوهشی و سوم به دلیل باور و نوع نگاهی است که در مدیریت شهری وجود دارد، چنانکه تأکید داریم در اجرای پروژه‌ها بدون پژوهش و علم دانشگاهی قدم از قدم برنداریم.

ضعف حکمرانی از مهمترین مشکلات کشور

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی هم با بیان اینکه ضعف حکمرانی و به دنبال آن عدم شفافیت و عدم پاسخگویی مسئولین از مهمترین مسایل امروز در کشور است، گفت: این حکمرانی منجر به بروز مشکلاتی همچون کم آبی و آلودگی هوا شده است، چنانکه اگر امروز شاهد خشکی مضاعف در پایین‌دست زاینده‌رود هستیم به دلیل سیاست‌های غلط مبنی بر برداشت بی‌رویه و بدون حساب در بالادست است.

مهدی طغیانی با بیان اینکه مؤلفه‌های هویتی شهر اصفهان همچون فرهنگ و معماری در ادوار مختلف پایش نشده است، تصریح کرد: تدبر نسبت به سیما، منظر و هویت معماری شهر اصفهان مغفول مانده است در حالی که باید وحدت رویه خاصی برای آن تدوین می‌شد.

او با اشاره به اینکه در گذشته بالغ بر ۲۰۰ رشته صنایع دستی در اصفهان وجود داشت که امروز تنها ۵۰ رشته از آنها باقی مانده است، اظهار کرد: اصفهان را به جای قطب نخبگانی به قطب کارگری تبدیل کرده‌ و باعث مهاجرت نخبگان شده‌ایم.

او تشکیل کانون تفکر برای حکمرانی در اصفهان را یک ضرورت دانست و تأکید کرد: امروز باید اندیشکده‌ای برای مشکلات اصفهان تشکیل شود و در تصمیم سازی‌ها به استاندار، شهردار و نمایندگان مردم اصفهان کمک کند.

لزوم تشکیل اتاق‌ فکر مدیران شهری و اساتید دانشگاهی

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان نیز شهرداری اصفهان را از نهادهای پیشرو در زمینه بهره‌برداری از پژوهش دانست و گفت: شهرداری باید فرآیند بکارگیری پژوهش و سپردن فعالیت به پژوهشگران را تسهیل کند.

هادی امیری افزود: همچنین باید ارتباط مستمر و کاربردی‌تر بین اساتید دانشگاهی متخصص در حوزه شهری با شهرداری اصفهان برقرار شود تا این تعاملات منتج به خروجی‌های کاربردی برای دستگاه اجرایی (شهرداری) شود.

او ارتباط چندوجهی دانشگاه با مجموعه مدیریت شهری و ارتباط مستقیم و مستمر دانشجویان با شهرداری را از دیگر مولفه‌های ضروری در دادوستد میان این دو نهاد دانست و تأکید کرد: نباید ارتباط دانشگاهیان با شهرداری در سطح طراحی و اجرای پژوهشی یک پروژه محدود شود، چراکه اساتید دانشگاه‌ قادر به کمک رسانی در برخی حوزه‌ها مانند کاهش آسیب‌های اجتماعی هستند و دستاوردهای آنها می‌تواند از تکرار اشتباهات گذشته جلوگیری کند.

شهر به مدیران جسور نیاز دارد

رئیس کمیسیون اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان هم در این نشست با تأکید بر اینکه امروز برنامه‌های مدونی برای مدیریت و حکمرانی در کشور وجود دارد، گفت: متاسفانه جسارت کافی برای اجرای دقیق و صحیح این برنامه‌ها از سوی مدیران وجود ندارد.

عباس حاج‌رسولی‌ها افزود: مدیریت یکپارچه از دیگر امور ضروری در فرآیند اداره شهر است که باید از سوی تمامی دستگاه‍‌ها و نهادها بر آن تأکید شود.

او ساختار شهرداری را ساختاری زنده و پویا دانست و افزود: شهرداری می‌تواند مطابق با مشکلات فوراً تصمیم‌گیری و مشکلات را رفع کند، در حالی که بسیاری از دستگاه‌ها از پویا نبودن سازمان خود و نداشتن اختیار برای گرفتن تصمیمات جدید رنج می‌برند.