منظر فرهنگی هورامان یکی از ارکان‌ توسعه کردستان است اثر جهانی منظر فرهنگی هورامان یکی از محورها و ارکان‌ اصلی توسعه همه‌جانبه استان است. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از کردستان، اسماعیل زارعی کوشا شامگاه چهارشنبه ۵ مردادماه ۱۴۰۱، در مراسم جشن بزرگ سالگرد ثبت‌جهانی هورامان که در عمارت خسروآباد سنندج برگزار شد، […]

منظر فرهنگی هورامان یکی از ارکان‌ توسعه کردستان است

اثر جهانی منظر فرهنگی هورامان یکی از محورها و ارکان‌ اصلی توسعه همه‌جانبه استان است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از کردستان، اسماعیل زارعی کوشا شامگاه چهارشنبه ۵ مردادماه ۱۴۰۱، در مراسم جشن بزرگ سالگرد ثبت‌جهانی هورامان که در عمارت خسروآباد سنندج برگزار شد، اظهار کرد: ثبت منظر فرهنگی هورامان در فهرست آثار جهانی یونسکو نه تنها امتیازی بسیار مهم برای استان و کشور بود، بلکه اقدامی اساسی برای شناساندن آن به جهانیان است.

استاندار کردستان افزود:این موضوع فرصتی است که میراث‌معنوی و ناملموس این دیار که با غیرت و شهامت مردمان کردستان همراه است و با چشم‌اندازهای بی‌نظیر آن پیوند خورده است، به دنیا معرفی شود.

او عنوان کرد: همه باید از این ظرفیت بی‌بدیل برای توسعه کردستان استفاده کنیم، تا نسل‌های آتی هم بتوانند از این نعمت الهی بهره ببرند.

محسن فتحی نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی گفت: به ثبت رسیدن منطقه هورامان در یونسکو نتیجه یک همت جمعی بود که پس از پنج سال تلاش مداوم محقق شد.

محسن فتحی با اشاره به اینکه لباس، زبان و موسیقی اصالت و ریشه ما را نشان می‌دهد، اظهار کرد: انتظار داریم که مسئولان استان در تمامی تصمیم‌گیری‌ها برای منطقه هورامان، مردم را دخالت دهند، زیرا هیچ پیشرفت و توسعه‌ای بدون حضور مردم ممکن نخواهد شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان هم در این مراسم، خواستار پیگیری ثبت پنجم مردادماه به‌عنوان روز جهانی منظر فرهنگی هورامان در تقویم رسمی کشور شد.

یعقوب گویلیان، اظهار کرد: منظرفرهنگی هورامان دربردارنده ارزش‌های منحصربه‌فرد طبیعی، تاریخی، فرهنگی و اجتماعی ملموس و ناملموس بسیاری است که می‌تواند کردستان را متحول کند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان، افزود: هورامان نه‌تنها شناخت معماری آن، بلکه شناخت قدمت تاریخی با پیشینه کهن و نمادهای فرهنگی ویژه‌ای است که گوشه‌هایی از زوایای فرهنگ‌غنی و پربار این منطقه را نمایان می‌کند.

او عنوان کرد: این ظرفیت‌ها زمینه حضور بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی را به منطقه فراهم خواهد کرد و باید از تمام این پتانسیل‌ها برای رونق صنعت گردشگری و رونق اقتصادی استان بهره برد.

گویلیان، با بیان اینکه منظر فرهنگی هورامان نشانی از تعامل میان انسان و طبیعت است، یادآور شد:سنت و فرهنگ پویا و ارتباط انسان با طبیعت و محیط‌زیست در هورامان از مهم‌ترین موارد برای ثبت جهانی این منطقه در کمیته میراث جهانی یونسکو بود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان اظهار کرد:از طریق سازمان برنامه و بودجه مجوز ماده ۲۳ برای توسعه زیرساخت‌های منطقه هورامان اخذ شده است.

او با بیان اینکه ثبت جهانی هورامان می‌تواند در آینده‌ای نزدیک کل منطقه را تحت تاثیر قرار دهد، گفت: امید است با همکاری میان مردم و مسئولان و همچنین با بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌های موجود، بیش از پیش برای توسعه پایدار گردشگری استان گام برداریم.

گفتنی است رونمایی از لوح ثبت‌جهانی منظر فرهنگی هورامان، پخش کلیپ جاذبه‌های هورامان، اجرای سیاچمانه، شعرخوانی، موسیقی و هلپرکی هورامان، برپایی غرفه‌های صنایع‌دستی هورامان و … از جمله برنامه‌های اجرا شده در این جشن بزرگ بود که با حضور جمعی از مردم و مسئولان در عمارت خسروآباد سنندج برگزار شد.

کویستان عبدالحکیمی /کردستان