زنده یاد پروانه معصومی نمونه ای کامل از یک بانوی هنرمند و متعهد به ارزش ها است افشین آزادی با اشاره به کارنامه هنری زنده یاد پروانه معصومی ، از این هنرمند به عنوان نمونه ای کامل از یک بانوی هنرمند و متعهد به ارزش ها نام برد. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران […]


افشین آزادی با اشاره به کارنامه هنری زنده یاد پروانه معصومی ، از این هنرمند به عنوان نمونه ای کامل از یک بانوی هنرمند و متعهد به ارزش ها نام برد.


به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از کردستان؛ افشین آزادی سرپرست حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان شامگاه سه شنبه ۵ دی ماه در آیین بزرگداشت زنده یاد پروانه معصومی گفت: یکی از ویژگی های بارز این هنرمند توجه به ارزش ها و دوری از مسائلی بود که آفت هنر بوده است.
وی ادامه داد: با نگاهی به کارنامه هنری این بانوی فرهیخته از سال ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۶ که بازی در ۵ فیلم از او به ثبت رسیده است علی رغم مسائلی که در فیلم های پیش از انقلاب می توانست دامنگیر هنرمندان زن باشد، شاهد حضور یک بانوی نجیب و باوقار هستیم و این همان وعده ای است که به پدر مرحومشان داده اند که کاری نخواهم کرد شما را نارحت کنم.
آزادی ادامه داد: در بعد از انقلاب نیز در کارنامه وزین این بازیگر توانمند که با شایستگی سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن دو دوره جشنواره بین المللی فیلم فجر را نیزکسب کرده است شاهد حضوربانویی هستیم که با وقار و عزت یک هنرمند زن اسلامی بیننده را محو تماشای هنرنمایی خود می کند.
ایفای نقش های ماندگار در فیلم هایی چون “گل های داودی”، “جهیزیه ای برای رباب” ، سریال های ” امام علی”،”یوسف پیامبر”، ” کوچک جنگلی” و … نمونه ای کامل از حضور یک بانوی مسلمان و معتقد به ارزش ها را شاهدیم.
وی با اشاره به تلاش های صورت گرفته برای تخطئه قرار دادن هنرمندان متعهد به حفظ ارزش ها تاکید کرد:فشار غالب بر هنرمندان آنان را از داشتن آزادی و حریت منع می کند،هنرمند باید برای مردم کار کند ودر اختیار مردم باشد این درحالی است که رانت خواران و چپاول گران تلاش می کنند هنر وکل فضای نخبگانی را درجهت کسب منافع خود در اختیار بگیرند که قطعا با حضور این چنین هنرمندان آزاده و متعهدی در گستره ایران اسلامی راه به جایی نخواهند برد.


نیت قربه الی الله رمزموفقیت زنده یاد “پروانه معصومی” بوده است


امام جمعه بیجار نیز گفت: «پروانه معصومی» بانویی هنرآفرین و بازیگری متعهد و انقلابی بود کخ رمز موفقیت و محبوبیتش نیت قربه الی ا… بوده است.
حجت‌الاسلام علی خورشیدی اظهار کرد: هرچیزی که در مسیر خدا شکل بگیرد ماندگار خواهد بود و رمز ماندگاری زنده یاد پروانه معصومی نیت قرب الی‌الله است.
وی افزود: خوشبختانه در راستای برگزاری آئین گرامیداشت یاد و خاطره هنرمند متعهد گروسی پروانه معصومی هماهنگی لازم صورت گرفت و خوشبختانه شاهد اجرای مراسم خوبی در شأن این هنرمند متعهد هستیم.
امام جمعه بیجار تاکید کرد: زنده یاد پروانه معصومی همواره در مسیر ولایت و دفاع از ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی گام برداشت و به عنوان یک هنرمند متعهد انقلابی و بانویی کارآفرین شناخته شده است.
وی با اشاره به تعهد و قدرشناسی مردمان دیار گروس افزود: مرحومه معصومی همواره در خط امام شهدا و ولایت در حرکت بود و به طور حتم هرکسی که در این مسیر باشد در اذهان ماندگار خواهد بود.


تعهد به انقلاب اسلامی مهمترین ویژگی هنرمند “پروانه معصومی ” است


فرماندار بیجار نیز در ادامه این مراسم گفت: تعهد به انقلاب اسلامی از مهمترین ویژگی های زنده یاد ” پروانه معصومی ” است و حمایت و قدر شناسی از چنین هنرمندانی ضروری است.
محمد حسین محبیان اظهار کرد: قدردانی و قدرشناسی از هنرمندان ضروری است و دیار گروس خوشبختانه هنرمندان و مفاخر بزرگی را در دامان خود پرورش داده و باید در راستای حمایت از این هنرمندان تلاش کرد.
وی افزود: راز ماندگاری مرحومه معصومی در عرصه هنر این بود که این هنرمند متعهد همواره به محتوای اثر هنری خود توجه می‌کرد و در فیلم‌های گیشه‌ای حضور نمی‌یافت.
فرماندار بیجار تاکید کرد: حساسیت این بانوی مرحومه در انتخاب‌های گزینشی نقش‌های ایفا شده و ریزبینی از رموز ماندگاری‌شان بود که مایه افتخار ماست.
محبیان اضافه کرد: هنرمندان نمی‌میرند و خلق آثار با محتوای این هنرمندان یاد و خاطره آنها را همواره در اذهان زنده نگه می‌دارد.
وی در پایان تصریح کرد: مرور و بررسی آثار هنرمند «پروانه معصومی» به درک بیشتر نسل امروز از نمونه یک بانوی هنرمند مسلمان کمک خواهد کرد.
در پایان این مراسم حاج ابوطالب کبودرآهنگی برادر زنده یاد پروانه معصومی با قدردانی از اهتمام مسئولین شهرستان بیجار در برگزاری این مراسم باشکوه گفت: آنچه که امروز شاهد آن بودم هیچگاه از ذهن و خاطر بنده محو نخواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: گرچه ما فرزندان حاج حسن در تهران بزرگ شده ایم اما همواره خود را متعلق به این خطه و زادگاه پدرمان دانسته و می دانیم .
برادر پروانه معصومی با بیان خاطراتی از خواهرش گفت: یکی از ویژگی های بارزی که این هنرمند در طول دوران فعالیت هنری خود داشتند وسواس بسیار در انتخاب متن و نقشی که بازی می کردند داشت و همین امرهم در کنار ایمان قوی که داشتند به او در ایفای نقش های ماندگار و ارزشی کمک کرد.
در ادامه این مراسم شاعران :علی احسان فریدونی” و ” محمد رحیمی رضوان ” سروده های خود را به یاد این هنرمند قرائت کردند و سپس از پرتره بانو “پروانه معصومی” به قلم “مریم قاسم نژاد” رونمایی بعمل آمد و در پایان به مناسبت سالگرد شهادت ام البنین مداح کربلایی هادی عینی به روضه خوانی پرداختند.
شامگاه سه شنبه ۵ دی ماه ۱۴۰۲ آیین بزگداشت زنده یاد “پروانه معصومی ” در زادگاه پدری شان ” بیجار” با حضور گسترده علاقه مندان این هنرمند برجسته برگزار شد.
دراین مراسم که با حضور مهندس محبیان فرماندار ، حجت الاسلام خورشیدی امام جمعه بیجار، سرپرست حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان، اعضای شورای تامین و اداری ، مسئولین ، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، خانواده‌مرحومه، هنرمندان و مردم هنردوست ومتعهد بیجاری برگزارشد.