اصفهان منشاء گسترش تمدن در جهان است/ قرارگاه فرهنگ عمومی در استان‌ها به صورت منظم و کاربردی تشکیل شود حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه گفت: جلسات قرارگاه فرهنگ عمومی در استان‌ها به صورت مستمر، منظم و با برنامه ریزی با حضور فعال مدیران و مسئولان تشکیل شود. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران به نقل از […]

اصفهان منشاء گسترش تمدن در جهان است/ قرارگاه فرهنگ عمومی در استان‌ها به صورت منظم و کاربردی تشکیل شود

حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه گفت: جلسات قرارگاه فرهنگ عمومی در استان‌ها به صورت مستمر، منظم و با برنامه ریزی با حضور فعال مدیران و مسئولان تشکیل شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری اصفهان، حجت الاسلام و‌المسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشست شورای فرهنگ عمومی استان اصفهان بیان کرد: استان اصفهان از تمدن عظیم ایرانی اسلامی برخوردار و منشاء گسترش تمدن در جهان بوده است.
وی ادامه داد: در اکثر کشورهای اسلامی آثار تمدن اسلامی از اصفهان نشر یافته است البته این تمدن گسترده وسیعی را شامل می شود. هزاران نسخ خطی از اصفهان در کتابخانه‌های جهان وجود دارد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به وجود ظرفیت عظیم فرهنگی و هنری در اصفهان، عنوان کرد: بخشی از این اثر تمدنی، صنایع دستی و هنر اصفهان است. هیچ شهری همانند اصفهان در سراسر جهان نداریم که از کیفیت و تنوع صنایع دستی اصفهان برخوردار باشد که همین موضوع ناشی از حکمت اصفهانیان در طول تاریخ است.
حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه با بیان اینکه مفاخر اصفهان الگوهای شایسته‌ای برای همگان هستند، گفت: اعتقاد عمیق ما این است که اصفهان، نصف جهان است. البته به میزانی که در این استان ظرفیت وجود دارد نیازمند انجام فعالیت‌های ویژه است.
وی با اشاره به اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه های علم، فرهنگ و فناوری فعالیت می کند، اظهار کرد: یکی از اولویت های اصلی ما در این شورا، تنظیم سند امنیت غذایی و هوش مصنوعی است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: اگر به امنیت غذایی کشور توجه نکنیم در سالهای آینده با بحران و چالش‌های بسیار بزرگی مواجه خواهیم شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه با تأکید بر اینکه در حوزه فرهنگی بایستی دیده‌بانی کنیم، گفت: ۷۰ درصد مصوبات ما در شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه علم و فناوری است اما در صدد هستیم بدون کاهش مصوبات علم و فناوری، با توجه ویژه به مسائل فرهنگی، مصوبات این حوزه را به ۵۰ درصد برسانیم.
وی در خصوص وظایف شورای عالی انقلاب فرهنگی، اظهار کرد: رصد، تحلیل، اولویت بندی و برنامه ریزی، سیاست گذاری، راهبری و راه سنجی (بازرسی و اثربخشی فرهنگی) از جمله مهمترین وظایف این شورا است؛ در این راستا مرکز رصد، برنامه‌ریزی و ارزیابی را تشکیل داده‌ایم.
حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه بیان کرد: از طرفی پیوند شورای عالی انقلاب فرهنگی با مجموعه های مردمی را در سرلوحه کار خود قرار داده ایم.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی متذکر شد: دو اولویت مهم ما در حوزه فرهنگ حجاب و عفاف و آموزش و پرورش است در این راستا در سه ماه گذشته سیاست‌های مهم دانشگاه فرهنگیان را تدوین کرده‌ایم.
وی خاطرنشان کرد: دو اولویت مهم شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه فناوری امنیت غذایی و هوش مصنوعی است.
حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه با تأکید برگزاری جلسات قرارگاه فرهنگ عمومی در استان‌ها، عنوان کرد: جلسات این قرارگاه به صورت مستمر، منظم و با برنامه ریزی با حضور فعال مدیران و مسئولان تشکیل شود.
وی ادامه داد: در جلسات قرارگاه حضور معاونت های فرهنگی شهرداری و دانشگاه‌ها ضروری است از طرفی عملیات‌ها در این شورا تبیین و به ارائه گزارش کار بسنده نشود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص شاخصه‌های مهم قرارگاه فرهنگ عمومی، گفت: نخست داشتن رویکرد توحیدی، ولایی ‌و جهادی، دوم راه اندازی مرکز رصد، تحلیل و برنامه‌ریزی به منظور شناخت اولویت‌ها، سوم بُرش فرهنگی برای تنظیم برنامه استان در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی و تولید و توسعه فناوری‌های فرهنگی از مهمترین شاخصه‌های این قرارگاه هستند‌
حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه افزود: برگزاری اردوی راهیان نور و پیشرفت، کرسی‌های آزاداندیشی، موزه داری، اجرای هنرهای نمایشی از جمله فناوری‌های فرهنگی بسیار مهم هستند.
وی با تأکید بر اینکه اصفهان نیازمند یک موزه بین‌المللی است، اظهار کرد: موزه اصفهان برای نسل جوان هویت ساز است مطمئنا در این راستا خیرین نیز همراه خواهند بود زیرا رویکرد عرفانی در جامعه و نسل جوان جواب می‌دهد.
وی با توصیه به اشاعه معروف در جامعه گفت: اشاعه منکر در جامعه بسیار زیاد است در حالی که در حوزه اشاعه معروف کم کاری می‌شود. دشمن با همین فتنه به دنبال ناامید کردن مردم است لذا در این شرایط یکی از وظایف ما اشاعه معروف و اعمال نیک در جامعه است.

ضرورت تفویض اختیار به استان‌ها در راستای پیشبرد اهداف
در این نشست سیدرضا مرتضوی استاندار اصفهان نیز ام المصائب حکمرانی را نگاه تمرکزگرا دانست و عنوان کرد: نگاه تمرکز گرا باعث شده بسیاری از طرح و ایده ‌های استان در مراحل عملیاتی اجرایی نشود.وی ادامه داد: در این راستا خواسته ما از سطح ملی و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تفویض اختیار به استان‌ها جهت پیشبرد اهداف و کارهای زمین مانده است.استاندار اصفهان بیان کرد: در شورا و قرارگاه انقلاب فرهنگی بایستی در حوزه سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی در خصوص تنظیم روابط درون خانواده و مراحل آموزش این مهم در سلسله مباحث آموزشی در کشور کار کنیم.وی عنوان کرد: در حوزه اقتصاد خانواده، رزق حلال و ارتباط موثر با سالمندان نیز بایستی برنامه کاربردی داشته باشیم.