السودانی در آلمان عراق به نیروهای نظامی خارجی نیاز ندارد مشترکش با صدراعظم آلمان تاکید کرد که سرویس‌های امنیتی عراق قادر به ایجاد بازدارندگی در مقابل هر نوعی از تروریسم هستند و عراق به نیروهای نظامی خارجی نیازی ندارد به گزارش پایگاه خبری شهید یاران ، محمد شیاع السودانی نخست‌وزیر عراق که به آلمان سفر […]

السودانی در آلمان عراق به نیروهای نظامی خارجی نیاز ندارد

مشترکش با صدراعظم آلمان تاکید کرد که سرویس‌های امنیتی عراق قادر به ایجاد بازدارندگی در مقابل هر نوعی از تروریسم هستند و عراق به نیروهای نظامی خارجی نیازی ندارد

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران ، محمد شیاع السودانی نخست‌وزیر عراق که به آلمان سفر کرده است، در نشست مطبوعاتی با حضور اولاف شولتز صدر اعظم آلمان درباره روابط تهران-برلین و موضوعات مورد اهتمام دو کشور در حوزه‌های امنیتی و اقتصادی اشاره کرد.

طبق گزارش خبرگزاری رسمس دولت عراق واع السودانی تاکید داشت: ما تأیید می‌کنیم که سرویس‌های امنیتی عراق قادر به ایجاد بازدارندگی در مقابل هر نوعی از تروریسم هستند. عراق به نیروهای نظامی خارجی نیاز ندارد و هیچ تیم مستشاری برای آموزش وجود ندارد.

نخست‌وزیر عراق در ادامه گفت: عراق کشور مهمی در حوزه تولید نفت است؛ ما در برلین، درخصوص بهره‌گیری از تجربه آلمان در زمینه انرژی رایزنی کردیم

او درباره روابط اقتصادی بغداد با برلین ادامه داد: سلسله دیدارهایی با تجار آلمانی و شرکت‌های این کشور داشتیم. ما خواهان ورود شرکت‌های آلمانی به عراق در بخش‌های مختلف هستیم».

السودانی در ادامع تصریح کرد: طی گفت‌وگوهای خود در برلین، بر این نکته تاکید کردیم که دولت بغداد مراقب حفظ روابط متوازن خود با طرف‌های مختلف است. ما طرح‌های راهبردی بزرگی همچون احداث بنادر در دست داریم.

نخست‌وزیر عراق با اشاره به رایزنی‌ها درخصوص پرونده بازگرداندن ثروت‌های خارج‌شده از عراق، گفت: برنامه دولت ما این است که اولویت را به بهبود خدمات عمومی اختصاص دهد.

او درباره سیاست‌های برلین در قبال بغداد گفت: شاهد حمایت آشکار آلمان از روندهای دموکراتیک در عراق و پیشتیبانی دیگری به لحاظ نظامی برای مقابله با گروه تروریستی داعش بودیم.

السودانی افزود: ما به دنبال جذب فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بخش گاز و پتروشیمی هستیم. ما با طرف آلمانی در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر و تاثرات تغییرات آب و هوایی مذاکره می‌کنیم. 

این در حالی است که دور روز گذشته، نخست‌وزیر عراق که در آستانه سفر به آلمان بود، با نشریه آلمانی بیلدگفت‌وگو و در بخشی از آن به روابط تهران-بغداد اشاره و از رفتار دوگانه دولتهای غربی با ایران در حوزه حقوق بشر انتقاد کرده بود.

نخست‌وزیر عراق در پایان صحبتش درباره نقش منطقه‌ای بغداد گفته بود: عراق همچنین ابتکاراتی را برای ایجاد پل ارتباطی بین ایران و کشورهای عربی اتخاذ کرده است؛ به نظر من کاهش تنش‌ها و نزدیک‌ترکردن دیدگاه‌ها به نفع عراق است، زیرا این امر بر امنیت این کشور و امنیت منطقه تأثیر مثبت خواهد داشت».

او هفته گذشته به مناسبت سالروز شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ابومهدی المهندس نائب رئیس شهید سازمان الحشدالشعبی عراق در پیامی توئیتری نوشت: گرامیداشت فرماندهان نصر و قهرمانی‌های آنان در تقابل با ستمکارترین گروه تروریستی افراطی که تاریخ معاصر ما به خود دیده، وظیفه ماست