ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و الهام علی اف همتای وی از جمهوری آذربایجان روز دوشنبه در گفت و گویی تلفنی، اجرای توافقنامه های سه جانبه امضا شده با ارمنستان را مورد بحث و بررسی قرار دادند. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، به نقل از روزنامه ینی شفق ترکیه، کرملین با صدور بیانیه ای […]

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و الهام علی اف همتای وی از جمهوری آذربایجان روز دوشنبه در گفت و گویی تلفنی، اجرای توافقنامه های سه جانبه امضا شده با ارمنستان را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، به نقل از روزنامه ینی شفق ترکیه، کرملین با صدور بیانیه ای اعلام کرد که در مورد برخی جنبه های عملی اجرای توافقنامه های بین رهبران روسیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان به تاریخ ۹ نوامبر ۲۰۲۰، ۱۱ ژانویه و ۲۶ نوامبر ۲۰۲۱ و ۳۱ اکتبر ۲۰۲۲ بحث شد که از جمله آن طرح هایی برای احیای روابط اقتصادی و لجستیکی در قفقاز جنوبی بود.

در بیانیه کرملین آمده است که رهبران دو کشور همچنین در زمینه ادامه تماس ها بین خود به توافق دست یافتند.

پوتین و علی اف پیشتر در روز ۲۶ نوامبر نیز مباحث مشابهی را در یک تماس تلفنی به بحث گذاشته بودند.

توافقات سه جانبه سال های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ به درگیری های ۴۴ روزه در منطقه قره باغ پایان داد.

روابط بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان از سال ۱۹۹۱ پرتنش بوده است، زمانی که نظامیان ارمنستان منطقه نارگونی قره باغ و چند منطقه دیگر را اشغال کردند. نارگونی قره باغ، قلمرویی است که در سطح بین المللی به عنوان بخشی از جمهوری آذربایجان به رسمیت شناخته شده است.

در پاییز ۲۰۲۰ در جریان جنگ ۴۴ روزه، باکو چند شهر، روستا و آبادی را از اشغال نیروهای ارامنه آزاد کرد.

ارمنستان و جمهوری آذربایجان برای کنترل منطقه قره باغ در دو جنگ با یکدیگر رو در رو شده اند که آخرین آن در سال ۲۰۲۰ بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ کشته برجای گذاشت. درگیری‌ها از آن زمان به طور منظم ادامه داشته که طی آن در ماه سپتامبر، ۲۸۶ نفر کشته شدند.

ارمنستان در ماه سپتامبر از سازمان پیمان امنیت جمعی و مسکو درخواست کمک نظامی کرد اما این ائتلاف تنها با اعزام دبیرکل خود به منطقه درگیری و پیشنهاد تشکیل کارگروهی برای تحلیل وضعیت، واکنش نشان داد.