به دلیل خاموشی های مکرر برق و وقوع بحران انرژی در ازبکستان همزمان با شروع فصل سرما، دادستانی این کشور چند رئیس شرکت منطقه ای انرژی و برق را بازداشت و علیه آنها پرونده های قضایی تشکیل داد. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، به نقل از خبرگزاری فرغانه ، «نیگماتیلا یولداشف» دادستان کل ازبکستان […]

به دلیل خاموشی های مکرر برق و وقوع بحران انرژی در ازبکستان همزمان با شروع فصل سرما، دادستانی این کشور چند رئیس شرکت منطقه ای انرژی و برق را بازداشت و علیه آنها پرونده های قضایی تشکیل داد.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، به نقل از خبرگزاری فرغانه ، «نیگماتیلا یولداشف» دادستان کل ازبکستان اعلام کرد که به دلیل خاموشی های مکرر و قطع شدن گاز در سطح این کشور «خودودگزتامینوت»، «مظفر علی اف»، «نامید تویچیف» و «فورکات شدمونکولوف»، روسای شرکتهای برق در این کشور بازداشت و علیه انها پرونده قضایی تشکیل شده است.

دادستان کل ازبکستان در جلسه ستاد جمهوری که برای حل و فصل مسائل مربوط به تامین منابع انرژی برای جمعیت و بخش های اقتصاد تشکیل شده بود، بازداشت آنها را اعلام کرد.

اومورزاکوف رئیس اداره ریاست جمهوری نیز در آن نشست گفت: «اگر افراد مسئول در سایر مناطق که بعضی از آنها اکنون در جلسه نشسته اند، نتیجه‌گیری درستی از این موضوع نگیرند و مرتکب نقض قانون شوند، قطعاً پرونده قضایی علیه آنها نیز آغاز خواهد شد.»

او وعده داد که «افراد و شرکتهای مسبب بحران انرژی در این کشور عواقب کم کاری خود را خواهند دید.

بر اساس گزارش فرغانه، اومورزاکوف گفت: تقریباً ۶۲ هزار خانوار در ۴۶۲ شهرک ازبکستان به دلیل کاهش فشار در خطوط لوله، گاز طبیعی دریافت نمی کنند. یکهزار و ۴۸۵ محله هم در ساعات مختلف روز در بخارا، ناوی، فرغانه و تاشکند نیز بدون برق باقی ماندند.

۲۱ واحد از ۳۷ واحد در ایستگاه های کمپرسور متعلق به شرکت «اوزترانس گاز» نیاز به تعمیر دارند.

اومورزاکوف خواستار آن شد که مدیریت «اوزترانس گاز» وزارت انرژی، شرکت های شبکه های برق منطقه ای و شرکت «تمیر یولار» ازبکستان اقدامات لازم را برای رسیدگی به مشکلات مربوطه انجام دهند.

پیش از این، به نمایندگی از رئیس جمهور ازبکستان، یک کارگروه دولتی برای بررسی و حل سریع مشکلات در زمینه منابع انرژی ایجاد شد که ریاست آن را عبدالله آریپوف، نخست وزیر این کشور بر عهده داشت.

به سه وزارتخانه انرژی، توسعه اقتصادی و کاهش فقر، سرمایه گذاری و تجارت خارجی دستور داده شد تا ستادهای شبانه روزی را برای حل و فصل سریع و سیستماتیک مسائل در زمینه تامین انرژی تشکیل دهند.

به دلیل بحران انرژی ، مقامات ازبکستان صادرات گاز به خاج را به طور کامل متوقف کرده و مذاکرات را با سایر کشورها برای خرید بیشتر منابع انرژی آغاز کرده اند.