رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان تیران و کرون اظهار نمود: حمام کنه در پیشگیری از بیماری تب کریمه کنگو نقش مهمی دارد و با هماهنگی انجام شده طی پنج روز بیش از ۷ هزار راس گوسفند و بز از این حمام عبور داده شدند. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران به نقل از روابط عمومی […]

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان تیران و کرون اظهار نمود: حمام کنه در پیشگیری از بیماری تب کریمه کنگو نقش مهمی دارد و با هماهنگی انجام شده طی پنج روز بیش از ۷ هزار راس گوسفند و بز از این حمام عبور داده شدند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران به نقل از روابط عمومی شبکه دامپزشکی شهرستان تیران و کرون؛ دکتر میثم استکی در این باره گفت: کنه یک انگل خارجی خونخوار بوده که با اتصال به پوست و نیش زدن تغذیه می کند و یکی از عوامل انتقال عامل بیماری تب کریمه کنگو در دام یا از دام به انسان، گونه خاصی از کنه می باشد که در محیط وجود دارد و با حذف این گونه می توان چرخه انتقال بیماری را مختل نمود.

وی در ادامه با ذکر به این موضوع که سمپاشی محیط، دام و حمام کنه در مبارزه با جمیت اینگوه انگل های خارجی بسیار مهم می باشد، تشریح کرد؛ فعال کردن استخرهایی که جهت حمام ضد کنه برای دام سبک، تعبیه شده با کمک و همیاری بخشداری و دهیاری های روستا ها، صورت پذیرفته است، که کار بسیار مهمی بود.

دکتر استکی ادامه داد: سم پاشی برنامه ریزی شده دام و جایگاه های نگهداری و پرورش، همچنین میادین فروش دام، جز مهمترین اقدامات برای پیشگیری از این بیماری است که از فروردین‌ماه سال جاری برنامه ریزی های مدونی در شهرستان آغاز و تا پایان تابستان ادامه دارد.

وی خاطرنشان کرد: حمام کنه برای از بین بردن کنه های خارجی که روی بدن دام‌ وجود دارد فعال شد، که دام ها با عبور از این استخر عمیق حاوی میزان معین سم بر اساس حجم آب موجود در آن، که سبب می شود تمامی بدن دام به محلول آب و سم آغشته شود و باعث از بین رفتن کلیه انگل های خارجی دام می شود.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان تیران و کرون در پایان گفت: طی پنج روز بیش از ۷ هزار راس گوسفند و بز از این حمام عبور داده شده اند و امیدواریم این فرآیند برای سایر دام های سبک موجود منطقه ادامه داشته باشد