بسته مقابله با تورم، تدوین سند اصلاح نظام بانکی، افزایش سرمایه بانک های دولتی از جمله اقدامات وزارت اقتصاد در دوره جدید است.

وزارت اقتصاد از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم اقدامات متعددی را برای بهبود وضعیت اقتصاد کشور در دستور کار قرار داده است که یکی از این اقدامات در حوزه پولی و بانکی بوده است.تدوین بسته سیاست‌های کوتاه‌مدت مقابله با تورم در راستای کنترل تورم، رشد نقدینگی، بازار ارز، انتظارات تورمی و کاهش کسری بودجه، وزارت امور اقتصادی و دارایی به منظور احصاء عوامل موثر بر رشد نقدینگی و تورم و حصول به راهکارهای عملیاتی جهت کنترل رشد نقدینگی و تورم، جلسات متعددی با صاحبنظران دستگاه‌های ذی‌ربط برگزار شد که در نتیجه آن، پیشنهادهای سیاستی برای رصد و پایش تورم، در قالب بسته کنترل تورم تدوین و پس از تصویب در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، ابلاغ شده است.

تدوین پیش‌نویس لایحه «تشکیل شورای ثبات مالی» ثبات مالی علاوه بر کنترل تورم و رشد اقتصادی، همواره به عنوان یکی از اهداف سیاستگذاران کلان اقتصادی مطرح بوده است. لذا با هدف برقراری ثبات مالی و ایجاد هماهنگی بین نهادهای سیاستگذار اقتصادی و مالی، پیش‌نویس لایحه «تشکیل شورای ثبات مالی» توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی تدوین شد و جهت مراحل تصویب به هیات دولت ارسال شد.

تدوین «سند راهبردی اصلاح نظام بانکی»اجرای سیاست پولی و اعتباری جهت کنترل رشد بالای نقدینگی و در نتیجه مهار تورم شتابان در بستر نظام بانکی سالم امکان‌پذیر است. بنابراین جهت برون رفت از شرایط نامطلوب جاری، تدوین برنامه اصلاح نظام بانکی متناسب با نیازها و ظرفیت‌های موجود از درجه اهمیت بالایی برخوردار است. با علم به این موضوع وزارت امور اقتصادی و دارایی اقدام به تدوین برنامه عملیاتی اصلاح نظام بانکی برای ارائه به هیات دولت کرده است که انتظار می رود با اجرایی شدن این سند کیفیت ترازنامه بانک‌ها بهبود یابد.

تدوین احکام مرتبط با ایجاد نهاد مالی توسعه‌ای با هدف پیش‌برد پروژه‌ها و اولویت‌های توسعه‌ای کشور، وزارت امور اقتصادی و دارایی تاسیس نهاد مالی توسعه‌ای در ایران را پیشنهاد داده است که احکام پیشنهادی در دست بررسی است.

برنامه افزایش سرمایه بانک‌های زیرمجموعه وزارت امور اقتصادی و داراییسرمایه کافی یکی از شرایط لازم برای حفظ سلامت نظام بانکی است لذا افزایش سرمایه بانک‌های دولتی از برنامه‌های این وزارت خانه است و اقداماتی هم در این امر صورت گرفته استک ه انتظار می رود با این اقدام کیفیت ترازنامه بانک‌ها بهبود یابد.

اقدامات انجام شده جهت تسویه بدهی دولت به بانک‌ها در قوانین بودجه سنواتیبا توجه به لزوم تسویه بدهی دولت به بانک‌ها جهت بهبود وضعیت نقدینگی و عملکرد بانک‌ها، وزارت امور اقتصادی و دارایی برنامه عملیاتی تسویه بدهی دولت به بانک‌ها را در قالب احکام پیشنهادی جهت درج در قانون بودجه سنواتی ارائه کرده که با این اقدام انتظار می رود بدهی دولت به بانک‌ها تسویه شود.