دانشمندان یک منبع جدید و تجدیدپذیر آب را در ماه، از یک مأموریت چینی در سال ۲۰۲۰ کشف کرده اند. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، آب در دانه‌های شیشه‌ای ریز در خاک ماه جاسازی شده است که در آن برخورد شهاب‌سنگ‌ها اتفاق می‌افتد و این دانه‌های شیشه‌ای براق و رنگارنگ در نمونه‌هایی که […]

دانشمندان یک منبع جدید و تجدیدپذیر آب را در ماه، از یک مأموریت چینی در سال ۲۰۲۰ کشف کرده اند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، آب در دانه‌های شیشه‌ای ریز در خاک ماه جاسازی شده است که در آن برخورد شهاب‌سنگ‌ها اتفاق می‌افتد و این دانه‌های شیشه‌ای براق و رنگارنگ در نمونه‌هایی که چین در سال ۲۰۲۰ از ماه بازگردانده بود، وجود داشت.

اندازه این دانه‌ها از عرض یک تار مو تا چندین مو متغیر است. هجیو هوی از دانشگاه نانجینگ که در این مطالعه شرکت داشت، گفت که محتوای آب تنها بخش ناچیزی این دانه بود.

محقق این مطالعه توضیح داد از آن جایی که میلیارد‌ها و اگر نگوئیم تریلیون‌ها مورد از این دانه‌ها وجود دارد، می‌توان به مقادیر زیادی آب دست یافت، اما استخراج آن‌ها دشوار است.

هوی در ایمیلی نوشت: “بله، دانه‌های شیشه‌ای زیادی لازم است؛ از طرف دیگر تعداد بسیار زیادی از این دانه‌ها در ماه وجود دارد.

این دانه‌ها به لطف بمباران مداوم هیدروژن در باد‌های خورشیدی می‌توانند به طور مداوم آب تولید کنند. نتایج این مطالعه که در مجله Nature Geoscience منتشر شده است بر اساس ۳۲ دانه شیشه‌ای به طور تصادفی انتخاب شده از خاک قمری است که از مأموریت Chang’e ۵ Moon بازگردانده شده است.

مطالعات بیشتری مورد نیاز است تا مشخص شود آیا این مسئله امکان پذیر است یا خیر، و اگر چنین است، آیا این آب برای نوشیدن بی خطر است یا خیر.