منابع خبری بامداد پنجشنبه گزارش دادند، وزارت دفاع عربستان سعودی تفاهمنامه‌ای برای ساخت کشتی‌های رزمی با یک شرکت اسپانیایی در ریاض امضا کرده است. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، از خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس)، وزارت دفاع و صنایع نظامی عربستان سعودی تفاهمنامه‌ای با شرکت اسپانیایی «ناوانیتا» درخصوص ساخت کشتی‌های رزمی چند منظوره برای […]

منابع خبری بامداد پنجشنبه گزارش دادند، وزارت دفاع عربستان سعودی تفاهمنامه‌ای برای ساخت کشتی‌های رزمی با یک شرکت اسپانیایی در ریاض امضا کرده است.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، از خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس)، وزارت دفاع و صنایع نظامی عربستان سعودی تفاهمنامه‌ای با شرکت اسپانیایی «ناوانیتا» درخصوص ساخت کشتی‌های رزمی چند منظوره برای نیروی دریایی سعودی امضاء کرد.

بر اساس این گزارش، هدف از امضای این تفاهمنامه افزایش آمادگی نیروهای دریایی عربستان برای تقویت امنیت دریایی در منطقه و حمایت از منافع حساس و راهبردی عربستان سعودی عنوان شده است.

این گزارش می‌افزاید، در یکی از مفاد این تفاهنامه آمده است که شرکت اسپانیایی تا ۱۰۰ درصد مراحل ساخت این کشتی‌های جنگی و تکمیل سامانه‌های جنگی و محافظتی کشتی‌ها را در عربستان سعودی انجام خواهد داد.

در این گزارش اشاره‌ای به ارزش قرارداد ساخت این کشتی‌های جنگی و تعداد آن نشده است.

در مراسم امضای این تفاهمنامه از طرف سعودی، «فیاض بن حامد الرویلی» رئیس ستاد کل ارتش، «طلال بن عبدالله العتیبی» دستیار وزیر دفاع و «فهد بن عبدالله الغفیلی» فرمانده نیروی دریایی عربستان سعودی و شمار دیگری از مقام‌های نظامی این کشور حضور داشتند.

از طرف اسپانیایی، «خورخه ایپیا» سفیر اسپانیا در عربستان، «خوزه ماریا بوناستری» وابسته نظامی سفارت اسپانیا در این کشور، «آگوستین آلوارز بلانکو» معاون شرکت اسپانیایی ناوانیتا و «خاویر رومرو کارامیلو» مشاور رئیس این شرکت حضور داشتند.

آبان گذشته نیز فرماندهی منطقه غربی نیروی دریایی عربستان سعودی گفته بود که این کشور قایق‌های گشت زنی تندرو از نوع کواچ (Couach) فرانسوی را به خدمت گرفته است.

یحیی العسیری فرمانده ناوگان منطقه غربی نیروی دریایی عربستان از گروه اول این قایق‌های ساخت فرانسه رونمایی کرده بود.

نیروی دریایی عربستان دو سال پیش نیز قایق‌های رهگیر تندروی فرانسوی از نوع” اچ اس آی ۳۲” (HSI۳۲) از فرانسه خریداری و به کار گرفته بود.

عربستان سعودی یکی از خریداران مهم تسلیحات اروپایی است که این موضوع همواره از سوی گروه‌های حقوق بشری مورد انتقاد قرار گرفته است.

بر مبنای آمار منتشر شده، عربستان سعودی از سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۸ دومین خریدار بزرگ تسلیحات فرانسوی بوده است که ارزش تسلیحات فروخته‌ شده در مجموع به بیش از ۱۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون یورو می‌رسد.